לא רק ווייז: טכנולוגיות ישראליות ששינו את העולם

לפני 5 שנים, 4 חודשים - 21 נובמבר 2018, גלובס
לא רק ווייז: טכנולוגיות ישראליות ששינו את העולם
כיפת ברזל, דיסק און קי ושלד ממנוע שמסייע לנכים ללכת הם רק חלק מהטכנולוגיות שפותחו בישראל. כן, הסטארט אפ ניישן לא נחה לרגע והנה כמה טכנולוגיות ישראליות שאולי לא ידעתם שהן כחול-לבן, אבל כבר במשך שנים הן משפיעות על חיינו

כולנו כבר מכירים את הטפטפות וצ'אט ה-ICQ כהמצאות טכנולוגיות ישראליות שסייעו לחולל מהפכות בתחום החקלאות והמחשבים, גם ריווק שמסייעת לאנשים נכים ללכת בעזרת שלד חיצוני ממונע, הדיסק און קי שהמציאה חברת אם סיסטם ואפליקציית הניווט ווייז שמסייעת למיליוני נהגים ברחבי העולם הם חלק מההמצאות שיצרו הישראלים. התעשיות הביטחוניות מתגאות בכיפת ברזל וקלע דוד ובתחום הרפואה פיתחה החברה הישראלית גיוון אימג'ינג את הגלולה שמצלמת את מערכת העיכול. כן, הסטארט אפ ניישן לא נחה לרגע והנה עוד כמה טכנולוגיות ישראליות שאולי לא ידעתם שהן כחול-לבן ואשר השפיעו על העולם ושינו אותו.

התפלת מים

אלכסנדר זרחין, מהנדס וממציא ישראלי יליד אוקראינה, לא קיבל בתחילת דרכו את ההכרה לה היה ראוי אחרי שהצליח להתפיל מי ים על ידי הקפאה ורק אחרי שאוניברסיטת קליפורניה העדיפה את השיטה שלו על אחרות הורה דוד בן גוריון בהקמת מתקן באילת שיבחן את המצאתו. בשנת 1961 הוקמה חברת מתקנים להתפלה בע"מ וזאת הייתה אבן הבינה שהפכה שנים אחרת כך, אחרי לא מעט ויכוחים בישראל והתערבות אנשי עסקים שונים וחברות שונות, להתפלת מי הים המוכרת לנו כיום.

בשנת 2004 שיפרה "מקורות" את תהליך ההתפלה ונכון להיום יש בישראל חמישה מפעלים מרכזיים להתפלת מי ים באשקלון, באשדוד ובפלמחים, בשורק ובחדרה. כמות המים שהם מספקים מהווה כ-50 אחוזים מכמות המים השפירים המסופקת לכלל הצרכים ורוב המים המשמשים לתעשייה ולחקלאות.

מובילאיי

העידן הדיגיטלי גורם לנו להמון הסחות דעת, אנחנו מחוברים לסמארטפון ומנהלים את חיינו באמצעות אפליקציות. זה מאוד נוח אבל במצבים מסוימים - נהיגה בכביש, לדוגמה - זה עלול להיות מסוכן. הנה לכם גאדג'ט קטן שעושה הבדל גדול - זוג העיניים הטכנולוגיות שלכם בכביש. מערכת הבטיחות של מובילאיי המלווה אותנו בנהיגה מתריעה מפני אי שמירת מרחק בהתאם למהירות הנסיעה שלנו ושל כלי הרכב שסביבנו, מזהה עצמים הנעים במהירות הנמוכה מ-50 קמ"ש ומתריעה בפני הנהג על סכנת התנגשות בהם שתי שניות מראש.

כל אלה הפכו את החברה שהוקמה ב-1999 על ידי פרופ' אמנון שעשוע וזיו אבירם לחלוצה ומובילה בתחומה עסקת מכירתה לאינטל במרץ 2017 תמורת 15.3 מיליארד דולר הפכו אותה לעסקה הגדולה ביותר בהיסטוריה של המשק הישראלי. המשרדים הראשיים של מובילאיי ומרכז הפיתוח ממוקמים בירושלים ויש לה משרדי מכירות ברחבי העולם. המערכת הישראלית הותקנה במיליוני מכוניות ברחבי העולם - חדשות ומשומשות - והיא מסייעת לנהוג באופן בטוח יותר. ובישראל אלו שיש להם אותה נהנים גם מהחזר של 1,500 שקלים על אגרת הרישוי השנתית של המכונית.

גט טקסי

הימים בהם הרמנו יד כדי לעצור מונית ברחוב הופכים לאט לאט לזיכרון העבר. רועי מור ושחר וייסר החליטו להכניס את המוניות לעידן הדיגיטלי ואפליקציית GetTaxi שלהם שינתה את פני הענף. כיום המותג מוכר רק בשם Gett ואלפי נהגי מוניות ברחבי העולם נענים לקריאה דרך האפליקציה, שדרכה אפשר להזמין נסיעה, לשלם עליה ולדעת מבעוד מועד כמה זמן ייקח לנהג להגיע ואילו נושאי שיחה אפשר לפתח איתו. פתאום נסיעה במונית, במחי אפליקציה אחת, הפכה ל"שקופה" יותר ונוחה יותר.

צ'ק פוינט

קשה לחשוב על עולם המחשבים ללא החברה שנוסדה ב-1993 על ידי שלמה קרמר, מריוס נכט וגיל שויד. הם יצרו את חומת אש, פיתחו את אחד ממוצרי ה-VPN הראשונים וזינקה קדימה בזכות חבירתה לחברות סאן מיקרוסיסטמס ונוקיה. כיום צ'ק פוינט הישראלית מעסיקה יותר מ-4,500 עובדים ברחבי העולם והיא שם נרדף לפיתוח תוכנה לאבטחת מידע, אבטחת רשתות ומחשבים, מכשירים ניידים וענן.

WIX

בנמל תל אביב שוכנת האימפריה הקטנה שיצרה החברה שנוסדה ב-2006 על ידי אבישי אברהמי, נדב אברהמי וגיורא קלפן. הם רצו לפתוח אתר אינטרנט לסטארט אפ הקטן שלהם וכשנתקלו בקשיים ובעלויות הבינו שהם כנראה לא היחידים בעולם בעניין הזה ושיש בוודאי עוד מיליונים שמנסים להקים אתר משלהם אך נתקלים באותם קשיים. כך נולדה WIX שמפתחת פלטפורמה לבניית אתרי אינטרנט ללא עלות וללא ידע מוקדם וכיום יש לה מיליוני משתמשים ברחבי העולם ושווי השוק שלה כ-4.5 מיליארד דולר.

דודי שמש

נכון, מדובר אולי בהמצאה שהיא קצת אולד סקול, אבל קשה לדמיין את המרדף אחר אנרגיה חלופית ונקייה בימינו ללא ההמצאה של ד"ר צבי תבור, פיזיקאי שעלה לישראל מאירופה בשנות ה-40 של המאה ה-20 וחקר את אנרגיית השמש כדי לנסות לתעל אותה ליצירת אנרגיה. בישראל, מדינה שבה יש ימי שמש במשך רוב ימות השנה, התבקש לנצל את אנרגיית השמש. גגות הבניינים בארץ מולאו בדודי שמש שחוסכים עד 40 אחוז אנרגיה בחימום המים. בשני העשורים האחרונים יצירת חוות סולאריות הפכה פופולרית ברחבי העולם ויש המשתמשים בקולטני שמש אף ליצירת חשמל ביתי.

טבע

מחקר של חוקרים ישראלים ממכון ויצמן למדע בסוף שנות ה-60 הפך אחרי ניסויים רבים של חברת טבע לתרופה הראשונה בעולם לחולי טרשת נפוצה, אשר מורידה את תדירות ההתקפים של חוליה ויש הסבורים שאף מאטה את ההידרדרות הפיזית השל החולים במחלה חשוכת מרפא זו. קופקסון הפכה לאחת התרופות הנמכרות בעולם ופתחה בהמשך את הדרך לתרופות גנריות אחרות למחלה.

Support Ukraine