לא רק מזגן: גלי החום של הקיץ הישראלי עלולים לפגוע בבעלי המכוניות החשמליות

לפני 11 חודשים, שבוע - 11 יוני 2023, כלכליסט
לא רק מזגן: גלי החום של הקיץ הישראלי עלולים לפגוע בבעלי המכוניות החשמליות
בשישי האחרון בעלי חשמליות דיווחו שהתקשו לטעון את מכוניותיהם בעמדות הטעינה הציבוריות - בשל מזג האוויר הקיצוני שהביא להפסקות חשמל באיזורים רבים בארץ. בסוף השנה צפויות להיות מעל 100 אלף מכוניות חשמליות פרטיות בישראל, האם יהיו לגלי החום בקיץ השפעה עליהן?

ביום שישי האחרון התרחש אירוע שלא תועד מעולם בישראל: שילוב בין מזג אוויר קיצוני של תחילת הקיץ ולראשונה - מעל 50 אלף מכוניות חשמליות בכבישים. המצב החדש הביא לדיווחי בעלי מכוניות חשמליות על כך שהתקשו לטעון את מכוניותיהם בעמדות הטעינה הציבוריות. 

לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בשנת 2021 היו על כבישי ישראל 16,251 מכוניות חשמליות, בשנת 2022 המספר עלה ל-45,270. נתוני איגוד יבואני הרכב שמסכמים את חמשת חודשי 2023 הראשונים, שפורסמו ממש לפני כמה ימים, מפרטים 24,001 מכוניות חשמליות שעלו על כבישי ישראל השנה. לפי ההערכות בענף הרכב, בחודשים הקרובים יבואני הרכב יבססו חלק ניכר ממסירותיהם על רכב חשמלי, בין היתר מכיוון שמדובר בלקוחות שהם יחסית חסיני מיתון וגם כי בעוד פחות משבעה חודשים מס הקנייה על רכב חשמלי יעלה מ-20% ל-35%. כלומר, לא תהיה זו הערכה מופרזת לחשוב שבסוף השנה הנוכחית יהיו בכבישי ישראל מעל 100 אלף רכבים חשמליים, ובכל זאת: מדובר בטיפה בים, בטח שביחס למספר המכוניות המזהמות שנוסעות בכבישי הארץ. 

עם זאת, ביום שישי האחרון החלו להופיע דיווחים של בעלי מכוניות חשמליות שהתקשו לטעון את מכוניותיהם בעמדות טעינה ציבוריות. חלקם לא קיבלו מענה בגלל שהיה מדובר ביום שישי, חלק לא קיבלו זרם מהמשאבה, חלק התלוננו על התחממות התקעים והשקעים, בקיצור בלאגן. 

הבעיה אינה טמונה ביצרני הרכב החשמלי, אלה בוחנים את המכוניות בתנאים מדבריים קשים לפני שהם משחררים אותן לשוק וסביר להניח שכאשר טסלה, ג'ילי, BYD, מרצדס בנץ ודומותיהן משחררות לשוק העולמי מוצר, הן יודעות היטב שהוא ייסע גם בתנאי חום. הבעיה למען האמת גם אינה טמונה בהכרח בספקיות הטעינה - הן לא מייצרות את החשמל וגם הן חוות לעתים בעיות טכניות לנוכח העובדה שמדינת ישראל היא לפעמים המדינה הראשונה שבה יצרני עמדות טעינה מתמודדים לפתע עם שמש קופחת שצולה את העמדות. הבעיה טמונה בתנאים הסביבתיים, וכמובן בעובדה שלפעמים פשוט אין חשמל לאף אחד: לא למזגן, לא לקומקום וגם לא לעמדת הטעינה.

בהיבט זה, תחילת קיץ 2023 עשוי להיזכר כמאורע היסטורי: הפעם הראשונה בה עשרות אלפי בעלי מכוניות חשמליות הבינו שפשוט אין חשמל. במכונית חשמלית, האנרגיה זמינה לבעל הרכב בעמדה הביתית, הציבורית ובעמדת טעינה מהירה ציבורית. במקרה של מכונית בעירה פנימית, מקור האנרגיה זמין במשאבת הדלק. כלומר, אם אמצעי הולכת ואגירת הדלק הנוזלי היו נפגעים בעלי המכוניות המזהמות היו חווים את אותה טראומה, אבל מכיוון שבישראל עסקינן וכבר בתחילת הקיץ מערכת החשמל קורסת באופן כה מרשים, ההשפעה על בעלי המכוניות החשמליות הרבה יותר גדולה.

הפסקת חשמל היא אינה המילה האחרונה. הפסקות חשמל חולפות, ניתן לטעון את המכונית במועדים אחרים שבהם אין הפסקות, בתכלס זה לא מאורע משמעותי אם הוא מתרחש באופן חד פעמי, אבל במקרה שלנו – אנו נמצאים רק בתחילת יוני. גלי החום שיאתגרו את משק החשמל הישראלי יגיעו כנראה בזה אחר זה בחודשים הקרובים ויהיו איתנו עד אחרי החגים. למען האמת, קשה לדעת כיצד הם ישפיעו על מי שלראשונה יעמדו בפני מצב בו עצם הגדרתה של מכונית – כלי המאפשר הגעה ממקום למקום – תעמוד בסיכון, וזה לא יקרה רק ביום שישי בו צריכת החשמל נמוכה. זה יקרה למשל בחצות יום שבת- אחרי שעשרות אלפי נהגים ישובו מטיול השבת עם סוללה ריקה, יחברו את הרכב לטעינה ואז יגלו שאינם יכולים לנסוע לעבודה ביום ראשון.

עוד נקודה חשובה: יבואני הרכב עוקבים בעניין רב אחר גלי החום ויכולתן של חברת החשמל ונגה לספק את החשמל הנדרש למקררים, לתאורה, למזגנים וכן, גם למכוניות החשמליות. מבחינתם שבוע אחד של הפסקות חשמל תכופות עלול להחזיר עשרות אלפי ישראלים לשנים שבהן אנרגיה (כלומר נפט) הייתה מוצר שהוענק לאזרחים בקיצוב. כמובן, זהו תרחיש קיצון, אבל במדינה בה מדי שבוע קם טרנד חדש ומדי שבוע קמים לו מתנגדים, לא מדובר בתרחיש שהוא לחלוטין מנותק מהמציאות.

Support Ukraine