רעשים מההגה וסטייה מהנתיב: הבעיות הסודיות של החשמליות מסין

לפני 11 חודשים - 25 מאי 2023, כלכליסט
רעשים מההגה וסטייה מהנתיב: הבעיות הסודיות של החשמליות מסין
לפי נתוני איגוד יבואני הרכב, המכוניות מסין מהוות כ-16% מאלו שיובאו ארצה השנה. החשמליות הסיניות חדשות בארץ, ורבים רוכשים אותן ללא מידע מקיף על הסכנות והתקלות שעלולות להיות בהן. כלכליסט כאן כדי לעזור לכם לשאול את השאלות הנכונות בעת קניית רכב מסוג זה

2023 היא שנת החדירה של יצרני הרכב הסינים לישראל, ועל עובדה אחת אין עוררין - חוד החנית של היצרנים הללו בארץ הוא חשמלי. ניצנים ראשונים לתופעה נראו עוד בשנה שעברה, אך לפי נתוני איגוד יבואני הרכב השנה, סין היא כוח שיצרני הרכב המערביים, הקוריאנים והיפנים בהחלט צריכים לחשוש מפניו. כך, בארבעת חודשי השנה הנוכחית יובאו ארצה 21,833 מכוניות שיוצרו בסין, מה שממקם אותה במקום השני אחרי דרום קוריאה (23,858 מכוניות) ולפני יפן (16,573 מכוניות). 

בפועל כמעט 16% מהמכוניות שיובאו לישראל השנה הן סיניות, וכמותן מעלה גם לא מעט שאלות. למשל, האם המכוניות אמינות? אחרי הכל ישראלים לא באמת יודעים על המכוניות יותר ממה שיבואני הרכב מספרים להם כי הם לא בדיוק מבלים זמן רב באתרים סיניים - בין היתר בגלל מחסום השפה. אותם ישראלים לא נחשפים לכתבות על שריפות בסוללות רכב, לא יודעים שמתוך לא מעט יצרני רכב סינים שמבטיחים לקהל בישראל חשמליות עממיות לפחות שניים "מככבים" בדיווחים על קשיי מימון, ואין להם מושג על בעיות האיכות שמתפרסמות בתקשורת הסינית.

ככלל, לעתים נדמה שהיחס לתקלות במכוניות סיניות, במיוחד בתקשורת הסינית, יותר סלחני. יכול להיות שמדובר בגאווה לאומית והירתמות למה שהתקשורת שם מכנה "כיבוש עולמי של שוק הרכב", או אולי במנטליות שמזכירה לעתים מוכרים ב"עלי אקספרס" שיודעים שהם מכורים מוצר שאינו מיועד להישאר שלם במשך שנים רבות. בכל מקרה, אחד האינדיקטורים הבולטים ביותר לאמינות ארוכת טווח של מכוניות הוא שנות הבעלות הראשונות. כלומר, כאשר המכונית חדשה יחסית. 

גופים צרכניים בארה"ב נוהגים לפרסם סקרי איכות של מכוניות דווקא בשנתן הראשונה על הכביש, מה שמכונה Initial quality report, וזה קורה מסיבה מאוד טובה: התקלות שמתגלות במכוניות בשנתן הראשונה על הכביש מהוות אינדיקציה לא רעה לעתיד ולהיקף המאמץ ההנדסי והידע שהושקע במכונית, שלא לדבר על איכות הייצור.

המכוניות הסיניות יחסית חדשות בישראל. חלקן, כמו BYD, עוד לא חגגו שנה על כבישי הארץ בעוד חלק אחר, כמו ג'ילי למשל - עוד לא חגגו כאן שנתיים. לעתים הסיניות, גם אלה שלא זכו לבלות אפילו שנה בישראל, מציגות תקלות שנעות על פניו בין "מוזר" ל"מסוכן". חלק נאה מהן אינו נמצא בתודעה הציבורית ויש לכך סיבה: אף אחד לא אוהב לדבר על החצר האחורית, על מה שלא בסדר ועל מה שמתקלקל. 

ישראלים לא אוהבים לצאת פראיירים, אבל מבדיקת "כלכליסט" ופנייתנו לבעלי מכוניות חשמליות סיניות עולה שורה מוזרה ולעתים מטרידה לכאורה של בעיות: ההגה של BYD משמיע חריקות חזקות כשהטמפרטורה עולה והמזגן משמיע רעשים חזקים, MG משמיעה זמזום חזק שאינו פוסק, במכונית AIWAYS חלק מידיות הדלתות אינן נפתחות, ומכוניות של SKYWELL סוטות מנתיב הנסיעה למרות שמערכת הבטיחות אמורה על פניו לשמור אותן בנתיב, ולפעמים המערכת שאמורה לנטרל את האור הגבוה כאשר רכב מגיע ממול – עושה בדיוק ההיפך ומפעילה את האור.

בחלק מהמקרים, מדובר בתקלות מסוכנות לכאורה לנהג ולנהגים אחרים בכביש. כפי שמופיע בסרטון, קיימות גם תקלות נוספות. חלקן, המתרחשות ללא יוצא מהכלל ברכבים חדשים, הן תקלות שניתן להגדיר כ"בעיית אלקטרוניקה". כלומר, בעיות בתוכנות השונות ברכב. כלומר, עובדתית – המכונית יצאה משערי המפעל כשהיא תקולה, או שהתפתחה בה תקלה בעודה חדשה. 

הפתרון של חלק מהיבואנים הוא להצהיר שיש מזור מהיר לבעיה: עדכוני OTA. כלומר, עדכון מהיר מהאוויר שמבוצע תוך דקות בלי שהלקוח יצטרך להגיע למוסך. כל זה טוב ויפה, אך עצם קיומו של תיקון מהיר אינו פותר את העובדה שהמוצר לכאורה תקול מלכתחילה, או שהתקלקל במהרה ממועד עלייתו לכביש. כלומר, העובדה שיש עדכון OTA מבורכת, אך זה שמכונית נוסעת בכבישי ישראל ולעתים מהווה סיכון לכאורה לנהגים אחרים או לנהג עצמו, או אפילו סתם מציגה תקלות מרגיזות למרות היותה חדשה - זה מצב מקומם.

מיבואנית MG נמסר: "לא ניתן להגיב על מקרה שאיננו מכירים".

מיבואנית AIWAYS נמסר: "במקרה הראשון הלקוח נדרש לעדכון תוכנה, והיא עודכנה בבית הלקוח במיידי. במקרה השני מתוארת תקלה במנגנון החשמלי של ידית הדלת אשר מטופלת בהחלפת החלק, וגם עם המקרה השלישי בו מוחלף חיישן שטח מת על פי הצורך. רכב, מעצם היותו מכונה מורכבת, בין אם הוא מנוע בעירה פנימה, חשמלי אירופאי, אמריקאי או סיני, סביר להניח שיהיו לו תקלות. מתוך ההבנה הזו אנו מסתכלים על התקלות כהזדמנות לייצר חווית מותג מעולה אצל הלקוחות ביצירת סטנדרט שירות שאין דומה לו. אנו משקיעים משאבים רבים בהגעה לפתרון מהיר ואיכותי בזמן קצר במינימום מאמץ מצד הלקוח. הקמנו סיירת של ניידות שירות המגיעות לבית הלקוח, מרכזי השירות שלנו נבחרו בקפידה ומקבלים הערכה רבה, בשנה הראשונה הלקוחות מקבלים רכב חליפי מתוך הצי שלנו וצוות מוקד השירות, גם הפנימי וגם החיצוני, מלווה כל בעיה קטנה כגדולה לסיומה המלא ועוד ועוד. גם במקרים שנשלחו אלינו לתגובה ניתן היה לראות שהקריאה טופלה מידית ומהצד השני שלה קיבלנו עוד לקוח מרוצה".

מיבואנית SKYWELL נמסר:" לגבי דלת מטען – לא ידוע לנו על כשל שכזה בכלי רכב אחרים שנמכרו עד היום בישראל. כמו כן הכשל שהוצג, לא הגיע נכון להיום, לאחד ממרכזי השרות של החברה. למען הסר כל ספק, החברה ביצעה בדיקה בנושא זה במספר כלי רכב מהדגם הנוכחי, ולא נמצא כל כשל שכזה.

  • מערכת שמירת נתיב LKA - זוהי מערכת עזר לנהיגה ומטרתה להיות כעזר לנהג ולא להחליפו. מערכת זו פועלת בהתניות ולכן יכולה להיות מושפעת מתנאי מזג אוויר, סימני כביש או ראות לקויה- כתוצאה מכך יכול להיווצר עיבוד נתונים שגוי. לכן חשוב להדגיש שהמערכת אינה אוטונומית ואינה מחליפה את הגורם האנושי שנוהג ברכב. 
  •  בולמים אחוריים – הסרטון אינו עדות לתקינות או אי תקינות של בולמי הזעזועים של הרכב המוצג שהגיע למוסך שרות שלנו, נבדק ונמצא תקין.  למרות זאת ולפנים משורת הדין, הוחלפו לרכב בולמים לשביעות רצון הלקוח.
  •  מערכת אורות אוטומטית – הנושא מוכר, אנו מטפלים בנושא מול היצרן ונזמן את הלקוחות לעדכון". 
    משלמה מוטורס נמסר: "אנו מודים ללמעלה מ-10,000 לקוחותינו, אשר בחרו לרכוש את כלי הרכב הפרטיים של BYD, ובראשם ATTO3 BYD - הרכב החשמלי הנמכר ביותר בישראל. מאז ההשקה בחודש ספטמבר 2022 ועד היום, עמדנו ונמשיך לעמוד לרשות לקוחותינו בכל עניין במגוון ערוצי התקשורת והשירות ולעשות כל שביכולתנו על מנת לשמור על שביעות רצונם מהמוצרים המצוינים של BYD".
Support Ukraine