ללא מזגן או בקרת יציבות: לאדה ה"חדשה" היא מוצר קומוניסטי לחלוטין

לפני שנה, 10 חודשים - 13 יוני 2022, כלכליסט
ללא מזגן או בקרת יציבות: לאדה ה"חדשה" היא מוצר קומוניסטי לחלוטין
יצרנית הרכב הרוסית אוטוואז מציגה את הלאדה גראנטה קלאסיק, גרסה בסיסית ודלה במיוחד נוכח הסנקציות המערביות. כרית אוויר לנוסע? תשכחו מזה

אוטוואז הרוסית מתניעה מחדש את המפעלים, הפעם בבעלות רוסית. כזכור, רנו הצרפתית, בעלת השליטה לשעבר באוטוואז, הסתבכה בפרשה לא רצויה עם פרוץ המלחמה באוקראינה ונאלצה "למכור" את אחזקותיה באוטוואז, יצרנית לאדה. 

נסיגת רנו השביתה את הייצור למספר שבועות, וכעת אוטוואז נטולת התמיכה של רנו צריכה לשאת על כתפיה את מלוא כובד הסנקציות שמטיל המערב על שוק הרכב הרוסי. במסגרת הסנקציות הפסיקו רוב יצרני הרכב ויצרני החלקים המערביים לתעשיית הרכב למכור את מרכולתם ברוסיה. התוצאה הראשונה שירדה אתמול (ו') מפס הייצור של לאדה היא לאדה גראנטה "קלאסיק" - גרסת אבזור חדשה ללאדה גראנטה המשפחתית, שיוצרה עוד לפני פרוץ המלחמה באוקראינה. 

כפי שהשם רומז, "קלאסיק" היא גרסה בסיסית במיוחד, פועל יוצא של הסנקציות המערביות על לאדה שמונעות מהיצרנית גישה לרכיבי אלקטרוניקה ואביזרי בטיחות. לדברי מקסים סוקולוב, מנכ"ל לאדה החדש: "לאחר הפסקה ממושכת לאדה חוזרת. כעת העסקת כוח האדם הקיים של מפעל לאדה נמצאת בראש סדרי העדיפויות של אוטוואז". 

בפועל, רשימת האביזרים שהוסרו מהלאדה גראנטה "קלאסיק" ארוכה במיוחד - וספק אם מישהו מהלקוחות הפוטנציאליים היה רוכש מכונית כה דלה באבזור אלמלא הנסיבות.  ה"קלאסיק" לא כוללת תוספות שהיו סטנדרטיות בדגם זה בשנה שעברה כגון מזגן, כרית אוויר לנוסע ובקרת יציבות אלקטרונית. גם המנוע רחוק מלהיות מתוחכם: מדובר במנוע בנזין בנפח 1.6 ליטרים שמפיק 90 כוחות סוס. אך לפחות חוסר התחכום בכל הקשור במנוע אינו חדש: גם הלאדה גראנטה שיוצרה לפני המלחמה באוקראינה צוידה במנוע זה (ובתיבת הילוכים ידנית).

שוק הרכב הרוסי בקריסה

בפועל, שוק הרכב הרוסי כנראה עבר את נקודת האל-חזור, כלומר המכירות השנה צפויות להיות גרועות במיוחד בהשוואה לשנה שעברה, גם אם באופן חריג ובלתי סביר יוסרו הסנקציות שהטילו רוב יצרני הרכב על רוסיה. לפי נתונים שפרסם השבוע ה-AEB, ארגון העסקים האירופי, במאי נמכרו ברוסיה 24,286 מכוניות חדשות - צניחה של 84% לעומת מאי אשתקד. בסך הכל בחמשת החודשים הראשונים של 2022 נמכרו ברוסיה 663,312 מכוניות (כולל ינואר ופברואר שבמהלכם הסנקציות טרם נכנסו לתוקף במלואן) - ירידה של 52% בהשוואה לחמשת החודשים הראשונים של 2021.

Support Ukraine