עיתון בגרמניה חשף מסמכים של טסלה - ובהם אלפי תלונות על מערכת הטייס האוטומטי

לפני 11 חודשים, שבועיים - 29 מאי 2023, כלכליסט
עיתון בגרמניה חשף מסמכים של טסלה - ובהם אלפי תלונות על מערכת הטייס האוטומטי
עשרות אלפי מסמכים של יצרנית המכוניות החשמליות הודלפו לעיתון Handelsblatt; בין השאר הם כוללים נתונים על לקוחות ועובדים - וכן על היקף הבעיות לכאורה במערכת הטייס האוטומטי של החברה; עוד נחשף כי החברה הורתה לכאורה לעובדים שלא להשאיר תיעוד של התלונות; בטסלה טענו בתגובה כי המסמכים נגנבו מהם

העיתון הגרמני Handelsblatt שם את ידיו על כ-24 אלף מסמכים פנימיים של טסלה, שמהם עולה כי ליצרנית המכוניות החשמליות יש לכאורה בעיות מקיפות ומרובות במערכת "הטייס האוטומטי" שלה. טסלה ניסתה למנוע את פרסום הידיעה בטענה לפריצה. 

Handelsblatt דיווח כי טסלה נכשלה לכאורה בהגנה על נתוני הלקוחות, העובדים והשותפים העסקיים שלה. בין היתר ציינו בעיתון כי הקבצים שהודלפו, בהיקף 100 ג'יגה בייט, כוללים בין היתר כ-100 אלף שמות של עובדים לשעבר ובהווה, כתובות דוא"ל פרטיות, מספר תעודת זהות של בעל השליטה אלון מאסק, משכורות של עובדים ופרטי בנק של לקוחות. בעקבות הפרסום הודיע הרגולטור ההולנדי האחראי על הגנת נתונים כי הוא מודע לאפשרות שבוצעה פריצה לטסלה - שהמטה האירופי שלה נמצא במדינה - וכי הוא בוחן את הפרסום. לפי רויטרס, אם תוכח הפרה כזו, החברה עשויה להיקנס בשיעור של עד 4% מהמכירות השנתיות שלה, כ-3.26 מיליארד יורו.

כאמור, מלבד הפרת הפרטיות המסיבית, הקבצים חושפים כי טסלה קיבלה אלפי תלונות מארה"ב, אירופה ואסיה על תוכנת הטייס האוטומטי שלה בשנים האחרונות.  

בין השאר נרשמו 2,400 דיווחים על בעיות של האצה עצמית ו-1,500 תלונות על בעיות בתפקוד הבלימה, ובהן 139 תלונות על בלימת חירום לא מכוונת ו-383 על "בלימת פאנטום" בשל אזהרות על התנגשות שווא. הקבצים כוללים גם יותר מ-1,000 דוחות תאונות, וטבלה בהם כ-3,000 מקרים שבהם בעלי הרכב הביעו דאגות לגבי מערכת הסיוע לנהג של טסלה.

התלונות על המערכת החלו להתקבל ב-2015, והאחרונה שבהן - במרץ 2022. בתקופה זו מסרה טסלה כ-2.6 מיליון כלי רכב עם תוכנת הטייס האוטומטי. מרבית המקרים אירעו בארה"ב, אבל הגיעו גם תלונות מאסיה ואירופה, ובפרט מגרמניה. יצוין כי בשנים האחרונות מערכת הטייס האוטומטי של טסלה עמדה במוקד חקירה של הרגולטור בארה"ב עקב חשש כי גרמה לתאונות.

באחרונה הורתה שופטת בבית המשפט בקליפורניה למאסק לעבור תשאול תחת שבועה כדי לברר אם הצהיר בעבר הצהרות מסוימות על יכולות תוכנת הטייס האוטומטי של טסלה. הפסיקה התקבלה במסגרת תביעה נגד טסלה שהגישה משפחתו של וולטר הואנג, שנהרג בתאונת דרכים ב-2018, שטענה כי תוכנת הנהיגה האוטונומית החלקית של טסלה כשלה. בטסלה טענו בתגובה כי הואנג שיחק בטלפון שלו לפני התאונה והתעלם מההתראות של המכונית. 

בשנים האחרונות נתפסו כמה נהגי טסלה בארה"ב כאשר הם שיכורים ואף יושבים במושב האחורי בזמן שהמערכת הייתה בפעולה. טסלה הזהירה כי נהגים שמשתמשים במערכת חייבים להיות מוכנים להתערב בפעולתה בכל עת.

עוד חושפים ב-Handelsblatt את המדיניות החריגה של טסלה בהתמודדות עם התלונות. זו כללה הנחיה מפורשת לעובדים לתקשר עם הלקוחות רק באופן מילולי, לכאורה כדי לא להשאיר שובל מסמכים ותיעוד לאירועים. בין היתר נאמר להם לא להעתיק ולהדביק דיווחים על תקריות במייל או בהודעות טקסט, ולא להשאיר את המידע כהקלטה בתא קולי. 

העורך הראשי של Handelsblatt כתב כי 12 עובדים בעיתון ניתחו את הקבצים במשך חצי שנה, וכי פנו עם רשימת שאלות בתגובה לטסלה, שרק השיבה כי הנתונים נגנבו מהחברה ופרסומם אסור.

Support Ukraine