שנה חדשה, התייקרות חדשה: היום (ב') הפיץ משרד התחבורה בקרב יבואני הרכב נוהל חדש לחישוב זיכויי מס עבור מערכות בטיחות לרכב, שייכנס לתוקף בינואר הקרוב.
כיום בישראל מוטל מס קנייה בגובה מסויים (83%) על כל מכונית חדשה שאינה חשמלית, ללא קשר לסוג ההנעה שלה. על מכוניות חשמליות מוטל מס קנייה בגובה 45% - ובינואר הוא ככל הנראה יעלה.
עם זאת, יש למדינה גם מנגנון שמטרתו להעניק תמריץ למכוניות בטוחות יותר. המנגנון הזה הוא למעשה חלק ממתווה המס הירוק ובדומה לו, גם הוא קיים מ-2009. המנגנון פועל באופן פשוט: רשות המסים ומשרד התחבורה קובעים מדי שנה רשימת מערכות בטיחות לרכב - שקיומן מזכה את יבואן הרכב ב"נקודות" זיכוי מס.
כלומר, כל מערכת בטיחות מקבלת מספר נקודות מסוים, שמתורגם להנחה במס הקנייה (בסך הכול מכונית יכולה לקבל 10.5 נקודות). מכונית שמצוידת בכל מערכות הבטיחות החדישות יכולה לקבל זיכוי מס נאה של כ-2,500 שקל. הנהלים הללו מתעדכנים מדי שנה שנתיים - ניקוד הבטיחות משתנה כך שמערכות מיושנות יותר, מקבלות פחות זיכוי. כך היה בעבר עם מערכות התראה בהתקנה מקומית, עם כריות אוויר וכיוצא בזאת.
כך, מטיוטת הנוהל שייכנס לתוקף בינואר הקרוב עולים מספר שינויים בטבלה. לפי הנתונים, במשרד התחבורה ורשות המסים הוחלט לא להעניק יותר זיכויי מס לרכבים המצוידים במערכת לבלימת חירום מפני הולכי רגל ו/או רוכבי אופניים, מערכת שעד כה קיבלה זיכוי בטיחות של חצי נקודה, אשר שווה מאות שקלים.
גם מערכות בקרת שיוט אדפטיביות, מערכות שבשנה שעברה קיבלו חצי נקודת זיכוי - כבר אינן מקבלות עוד זיכוי מס. מערכת בקרת שיוט אדפטיבית היא מערכת שתפקידה הוא לאפשר לרכב לשייט באופן עצמאי וגם להאט בשעת הצורך בהתאם לרכב שמלפנים. המשמעות של גריעת מערכות אלה היא שמכוניות שעד כה קיבלו עבורן את זיכוי המס - לא יקבלו עוד, כלומר מחירן עשוי להתייקר.
חדשות קשורות