דחיית ההנפקה של מובילאיי: התוכניות לרכב האוטונומי יחכו

לפני שנה, 9 חודשים - 13 יולי 2022, גלובס
דחיית ההנפקה של מובילאיי: התוכניות לרכב האוטונומי יחכו
החלטת מובילאיי לדחות את ההנפקה, שנחשפה בגלובס, עלולה לעכב את החזון שלה להפוך למובילה בשוק ההסעות האוטונומיות . בחברה עדיין מקווים לצאת להנפקה השנה, אך כרגע זה לא נראה אפשרי

לפני שבועיים וחצי, ב-24 ביוני, יצאה יצרנית הרכב החשמלי פולסטאר להנפקה בנאסד"ק, על פי שווי של כ-21 מיליארד דולר. האירוע סומן על ידי אנליסטים רבים כמהלך חיובי לשוק, כזה שעשוי לשבור את בצורת ההנפקות בוול-סטריט בזמן משבר האינפלציה. מקורות בפולסטאר הסבירו את ההחלטה להמשיך עם ההנפקה, בכך ש"למרות האווירה השלילית בשוק, המשקיעים יודעים להבחין בין חברות עם ערך מנופח לבין חברות יציבות ורווחיות, שפועלות בשווקים עם ביקוש גבוה".

אבל זה לא עזר. מאז הונפקה פולסטאר לפני כשבועיים היא נסחרה בתנודתיות חדה ואיבדה כמעט 35% ממחיר המניה בהנפקה. זאת, למרות שהיא נהנית מגב של קונצרן רכב סיני ענק וממשאבי הפיתוח של וולבו ולמרות שיש לה כיום צבר הזמנות לרכב, שנמשך שנתיים קדימה.

את המסר בין השורות קורא כיום כל מי שתכנן או מתכנן הנפקה בעתיד הנראה לעין, ולפיכך אף אחד לא הופתע מההחלטה של אינטל לדחות את הנפקת מובילאיי. במציאות כלכלית כל כך בלתי ודאית, קלושים הסיכויים להשלים הנפקה בשווי שמבוסס על מכפילי רווח אסטרונומיים, כפי שהיה מקובל לפני שנה.

תמשיך לשמור על יציבות

השאלה שרבים שואלים את עצמם, היא איך תשפיע דחיית ההנפקה על מהלך הפעילות העסקית של החברה. תיאורטית, ההשפעה אמורה להיות זניחה. מובילאיי נהנית מהגב הפיננסי הרחב של אינטל והיא עדיין נחשבת למובילה עולמית בפלח מערכות הסיוע המתקדמות לנהיגה (ADAS).

כמעט 80% מהמכוניות חדשות, שיורדות כיום מפסי הייצור בעולם, מצוידת במערכת של מובילאיי ומדי שנה היא זוכה בעוד עשרות חוזי אספקה חדשים לדגמים עתידיים, שמתורגמים למכירת מיליוני יחידות בשנה. יתר על כן, הרגולציה באירופה, בארה"ב ובסין עתידה לתת בשנים הקרובות דחיפה לכל הענף עם הכנסת עוד מערכות בטיחות מתקדמות לרשימת דרישות החובה.

אומנם בשנים האחרונות צצו למובילאיי לא מעט מתחרים, שחלקם זוכים לתמיכה מצד גורמים חזקים בתעשיית הרכב וה-IT. אבל מובילאיי היא "גורילה עסקית" בשוק שלה והיא יודעת היטב לנהל את התחרות. רק החודש, למשל, היא השיקה ממשק חדש למפתחים שיאפשר ליצרניות רכב ולקוחות אחרים שלה לפתח אפליקציות שמותאמות לצרכיהם, על בסיס הקוד שלה. להערכתי, המהלך צפוי לצרף אליה לקוחות רבים, שעד כה הסתייגו מלרכוש מערכת שהתדמית שלה הייתה של "קופסה שחורה" סגורה.

תוכניות ייבחנו מחדש

מה שכן עלול להידחות כרגע הן התוכניות העתידיות הגדולות של מובילאיי להפוך לספקית של פתרונות תחבורה אוטונומיים מלאים, "מאלף ועד תו".

כלומר, התוכנית להיות חברה שמשווקת פלטפורמות רכב חשמליות, שפותחו במיוחד עבורה, מקושרות אליה דרך הענן, מצוידות בטכנולוגיות לנהיגה אוטונומית מלאה פרי פיתוחה וביכולות ניווט עצמאיות ויכולות להשתלב ביישומי זימון נסיעות בסיוע הטכנולוגיה של MOOVIT, שאותה רכשה מובילאיי לפני מספר שנים תמורת כ-900 מיליון דולר. במילים אחרות, היא שואפת להפוך למעין שילוב של "טסלה" ו"אובר" בשוק התחבורה הגלובאלי.

אינטל ומובילאיי גם יצטרכו לבחון כעת מחדש את לוח הזמנים של התוכנית שלהם להפוך למובילות גלובאליות בתחום פיתוח ושיווק החיישנים המתקדמים לרכב אוטונומי, ובראשם חיישני לייזר (LIDAR) ורדאר. גם שני המוצרים הללו אמורים היו להוות מקור הכנסות משמעותי בשנים הבאות.

תחום ה-LIDAR, למשל, נחשב עד למשבר הנוכחי ל"יקיר המשקיעים" והחברות הציבוריות שפעלו בענף זכו להערכות שווי של מיליארדי דולרים. אבל המשבר בשוק ההון לא פסח עליהן ושבע מתוך שמונה חברות ה-LIDAR שנסחרות בנאסד"ק "נחתכו" מתחילת השנה בשיעור של בין 47% ליותר מ-80%. גם הסינרגיות העתידיות שתוכננו למובילאיי עם יצרנית המוליכים למחצה "טאואר סמיקונדקטור" ממגדל העמק, שנרכשה על ידי אינטל בפברואר תמורות כ-6 מיליארד דולר, עשויות להיכנס כעת למגירה של אינטל עד מועד בלתי ידוע.

זמן להידוק חגורות

אומנם סביר שאינטל עדיין שואפת להנפיק את מובילאיי במועד הקרוב שיתאפשר, ובמכתב לעובדים אף כתב שעשוע כי החברה עדיין מקווה לצאת להנפקה ב-2022. אבל בהינתן מצב השוק, הסבירות לכך נמוכה מאוד.

לפיכך, אפשר להניח שמובילאיי תיאלץ לעשות את מה שעושות כיום רוב החברות בענף ההייטק - להדק את החגורה. בחברה טוענים שהגיוס של 500 עובדים נמשך כמתוכנן. עם זאת, ספק אם הוא יימשך באותו קצב, וייתכן שישתנה גם לוח הזמנים של פעילות הניסוי הבין לאומית המתוכננת של שירותי הרכב האוטונומי הציבוריים במקומות כמו גרמניה וקליפורניה. בשורה התחתונה, אף אחד לא יכול לצאת נגד כוחות השוק הגלובאליים. כשיורד גשם כולם נרטבים.

Support Ukraine