הדומיננטיות נשמרת, אבל מובילאיי כבר ממש לא לבד

לפני שנה, 8 חודשים - 15 יולי 2022, גלובס
הדומיננטיות נשמרת, אבל מובילאיי כבר ממש לא לבד
למובילאיי יש פתרון לתחום המשאיות, אך בשוק זה פעילות חברות נהיגה אוטונומית בולטות לא פחות ממנה, כמו וואימו, אורורה, אובר ואיינרייד השבדית. גם בתחום הרכב החכם מובילאיי כבר אינה לבד . למרות ההובלה בשוק, הנפקה בימים אלה אינה הגיונית או אפשרית

מובילאיי עדיין דומיננטית בשוק שלה אבל היתרון החד משמעי שבו החזיקה בעבר, מאותגר מכיוונים רבים. למרות ההצהרות של שעשוע על מונית אוטונומית שתיסע בחופשיות ברחובות גרמניה כבר השנה, ברור לכל כי ייקח עוד שנים רבות עד שמכונית עצמאית לגמרי תעלה על הכביש.

כפיתרון ביניים, מכוונים כעת בשוק למשאית האוטונומית, תחום קל יותר ליישום - המשאיות לא נדרשות לנווט בתוך מרכזי ערים סבוכות. בנוסף, הן בעלות אימפקט כלכלי משמעותי - חלק נכבד מהעיכוב בשרשראות האספקה נוצר בגלל מחסור בנהגי תובלה. למובילאיי יש פתרון לתחום המשאיות, אך בשוק זה פעילות חברות נהיגה אוטונומית בולטות לא פחות ממנה, כמו וואימו, אורורה, אובר ואיינרייד השבדית.

גם בתחום הרכב החכם מובילאיי כבר אינה לבד. לקוחות הקצה שלה, יצרניות רכב כמו פולקסווגן, מרצדס, ג’נרל מוטורס ופורד עסוקות במאמצים להפוך מחברות רכב לחברות "מוביליטי". הן רכשו חברות רכב אוטונומי, והן מפתחות מערכות הפעלה לרכבים חכמים - תוכנות שהופכות אותן למעין תואמות מובילאיי. הן אף בונות מערך שיאפשר להן להחזיק בדאטה, במידע הקריטי על דרכים, מכוניות ונהגים. ככל שיצרניות רוכשות לעצמן יותר יכולות תוכנה, הנכונות שלהן להעניק יכולות מינוף לחברות השבבים, דוגמת מובילאיי, נמוכה יותר.

מובילאיי עדיין שומרת על יתרון תחרותי מסוים בהיותה ספקית שבבים בתחום הרכב. ובכל זאת, אנבידיה וקוואלקום עשויות להוות אתגר לדומיננטיות שלה בשוק. ההוכחה לכך שמובילאיי נדחקה לפינה הגיעה רק לפני כשבוע, אז הכריזה שהיא פותחת את ה"גן הסגור" שלה, ומאפשרת ליצרניות הרכב להתקין תוכנות משלהן על גבי השבב שלה. גורמים בתעשייה ממשילים זאת למצב שבו אפל נדרשת לפתוח את סביבת התוכנה הסגורה שלה, בה התפרסמה מאז הקמתה.

למרות ההובלה בשוק, הנפקה בימים אלה אינה הגיונית או אפשרית. חברות השבבים המתחרות לה נסחרות במכפילי הכנסות שנעים בין 2 ל-5. רק לפני שנה, כאשר מובילאיי ואינטל דיברו ביניהן על הנפקה, הן ראו מולן מכפילים של 15 לפחות על ההכנסות. כך, חברה כמו מובילאיי שצפויה לסיים את השנה עם מכירות של 2 מיליארד דולר, לדוגמה, היתה יכולה לצאת להנפקה לפי שווי של 30 מיליארד.

אינטל, מהצד השני, היתה יכולה ליהנות ממעט נזילות, ובו בזמן לתת לעובדי מובילאיי את האפשרות ליהנות ממניה חדשה-ישנה וצומחת. ההנפקה של מובילאיי נדחית, לטענתה מנהליה, אבל כששוק ההון ייפתח מחדש, הם יידרשו שוב להוכיח כי מובילאיי צומחת ורווחית מספיק כדי לצאת לציבור בפעם השלישית.

Support Ukraine