בלאגן באגף הרישוי: המנהל התפטר, הנבחנים הוגבלו בהחלפת מועדי הטסטים

לפני שנתיים, חודש - 22 מרץ 2022, כלכליסט
אגף הרישוי
אגף הרישוי
אפי רוזן ניהל את האגף במשך שש שנים, והיה אחראי לביצוע הפרטת הטסטים. במקביל יוגבלו התלמידים בשינוי מועד הטסט, גם אם המערכת קבעה להם מועד לא נוח. משרד התחבורה: "זה לטובתם"

מנהל אגף הרישוי במשרד התחבורה, אפי רוזן, הודיע בחודש שעבר במפתיע על התפטרותו מתפקידו לאחר שש שנים. רוזן ביקש להשתחרר מיידית מתפקידו אך טרם מונה לו ממלא מקום. הוא יישאר בתפקידו עד אחרי פסח. 

רוזן היה האיש שניהל את רפורמת הפרטת מבחני הנהיגה המעשיים, שיצאה לדרך ביוזמת שר התחבורה ישראל כץ, אך גם לאחר שנתיים עדיין סובלת מבעיות רבות. הבטחה לטסט בתוך 72 שעות לא התממשה, כעת מקבלים חלק מהתלמידים מבחן בתוך שלושה שבועות, וחלקם נתקעים במערכת למשך חודש ללא מבחן, בגלל מחסור בבוחנים, במעמד של "כלואים". בנוסף מאז נכנסה הרפורמה לתוקף בולטת עליה מתמשכת במעורבות נהגים צעירים בתאונות קטלניות.

למרות המשבר המתמשך שמשרד התחבורה לא מצליח לפתור, החליט באחרונה משרד הרישוי לפגוע עוד יותר בתלמידים. בימים האחרונים הוא החל לדרוש מהמורים לנמק בקשות להחלפת מועדי טסטים, והגביל את מספר ההחלפות האפשרי לשלוש, שאחריהן יחסם התלמיד לחודש ואגרת המבחן ששילם בסך 144 שקל תחולט. 

יצוין כי המהלך מבוצע למרות שהתלמידים לא יכולים לבחור מועד שנוח להם, אלא מקבלים אותו שרירותית ממערכת המבחנים, ברמת שירות שכבר לא מקובלת כיום. זאת למרות שרבים מהם חיילים, שלא יכולים לצפות מראש מתי יהיו זמינים. 

בנוסף, המהלך יקשה מאוד על מי שלומד לרכב על אופנועים וקטנועים, שם נבחנים בכל פעם שלושה תלמידים עם בוחן אחד, ובגלל הצורך לתאם שלושה נבחנים לאותו סוג רישיון, מקובל לשנות מועדים מספר פעמים כך שיתאימו לכל הנבחנים.

ממשרד התחבורה נמסר כי "השינוי בוצע לאחר בדיקה מקצועית ומעמיקה שנערכה בנושא, במטרה לשמור על רמת שירות ושקיפות לתלמידים בעת קבלת המבחן. באשר לרכב הדו גלגלי, הנושא יבוא על פתרונו במסגרת עדכונים למערכת הטכנולוגית לביצוע מבחני הנהיגה המעשיים. אגף הרישוי מודע לבעיית 'הכלואים'. הנושא נמצא בהליכים מתקדמים שייתנו מענה הולם לבעיה".

Support Ukraine