מחזיקי רכב צמוד הם בעיקר גברים, מעל גיל 40 ובעלי הכנסה יחסית גבוהה. כך עולה מסקירה לשנת 2020 (שנת הקורונה) שמפרסמת רשות המסים אודות מחזיקי רכב צמוד בישראל.
מבחינת המדינה, מחזיקי רכב צמוד הם מי שמחזיקים ברכב שקיבלו מהמעסיק לשימושם הפרטי ולשימוש במסגרת העבודה (כלומר, נסיעות פנאי ועבודה) - בין אם רכב ליסינג ובין אם רכב ששייך למעסיק. שווי השימוש, כלומר, הסכום שמצטרף לשכר הברוטו לחישוב מס ושמגלם את שווי ההטבה שבשימוש ברכב בשעות הפנאי עומד על 2.48% ממחיר הרכב כאשר הוא חדש. לדוגמה לשכרו של עובד שמחזיק מכונית צמודה שמחירה הוא 100 אלף שקל מצטרף מדי חודש לשכר הברוטו לחישוב מס סכום של 2,480 שקל – סכום שיישאר קבוע גם אם חלפו שנתיים או שלוש מיום קבלת הרכב הצמוד.
מהסקירה עולה כי 7% מהשכירים בישראל, כלומר כ-316 אלף שכירים, הוגדרו כמקבלי רכב צמוד. משמע 4.2 מיליון שכירים לא קיבלו רכב כזה.
מבחינת פילוחים עולה מהנתונים כי עיקר מקבלי הרכב הצמוד היו גברים בגילאי 40-60. כך, מתוך משכירים מחזיקי רכב בישראל בשכבת הגיל 30-40, 10.5% היו גברים עם רכב צמוד ורק 4.1% נשים שקיבלו רכב צמוד. חוסר השוויון הולך וגובר כאשר עולים בשנים. כך, בקרב בני 40-50 16.3% מתוך מחזיקי הרכב בישראל היו גברים שקיבלו רכב צמוד ורק 6.2% היו נשים. בגילאי 50-60 17.6% היו גברים ורק 5% נשים.
עוד עולה כי מחזיקי רכב צמוד משתייכים בעיקר לעשירונים הגבוהים מבחינת הכנסה. כך ש-39.8% מהגברים שמקבלים רכב צמוד מרוויחים 39,700 שקל בחודש בממוצע. 23.9% ממקבלי הרכב הצמוד מרוויחים שכר ממוצע של 17,400 שקלים בחודש, ואילו 9.5% מכלל הגברים שמקבלים רכב צמוד מרוויחים 12,400 שקלים בחודש.
לעומת זאת בקרב נשים המצב פחות מחמיא: 26.7% מהנשים שמקבלות רכב צמוד- כלומר הקבוצה הגדולה ביותר- מרוויחות 33,900 שקלים בחודש בממוצע, 11.3% מהנשים מרוויחות 17,300 שקל בממוצע בחודש, ואילו 4.5% מהנשים מרוויחות בממוצע 12,400 שקל בחודש.
שלא במפתיע, מנתוני סקירת רשות המסים עולה כי עיקר מקבלי הרכב הצמוד הם הייטקיסטים – כאשר 14.7% ממקבלי הרכב הצמוד נכון לשנת 2020 הוגדרו כמועסקים ב"שירותי מידע ותקשורת" (כלומר הייטק לפי רשות המיסים), 13.5% ממחזיקי הרכב הצמוד משתייכים לענפי התעשייה והתשתיות, ואילו 10.3% משתייכים לענף הפיננסים והנדל"ן.
חדשות קשורות