אובר יכלה למנוע את תאונת הרכב האוטונומי שהרגה אישה במרץ האחרון, ואף קיבלה אזהרה חמורה רק חמישה ימים לפני התקרית - כך חושף תחקיר של האינפורמיישן שפורסם אמש (ב').
רובי מילר, מנהל בקבוצת מבחני הנסיעה, התריע שמכוניות אובר מעורבות בתאונות באופן שגרתי, בהן נגרמו נזקים. "זו תוצאה של פעולה לקויה מצד נהגי הבטיחות או של טכנולוגיית הרכב האוטונומי", כתב במייל של 890 מילה ששלח לאריק מייהופר, מנהל פעילות הרכב האוטונומי בחברה.
הוא הזהיר שלא נעשה די כדי לחקור מקרי התנגשויות ותקלות, ושמנהלים מעדיפים לשעוט קדימה ליעדי הפרויקט הבאים מאשר להתעכב על סוגיות בטיחות. למשל, החברה התעלמה מתקרית בפיטסברג, בה עלתה מכונית אובר על המדרכה ונסעה עליה באמצע היום. רק כמה ימים לאחר מכן עלה המקרה לתודעת ההנהלה, כתוצאה מפניותיו של מילר. כמו כן, הציע מילר להנהלה שורת הצעות שיפור, כגון צמצום מספר המכוניות שנבחנות ועוד.
אזהרותיו לא נענו, ושלושה ימים לאחר שליחת המייל הודיע מילר שהוא מתפטר. יומיים לאחר מכן נדרסה למוות רוכבת אופניים בידי מכונית עצמונית של החברה. הדריסה ארעה בגלל שילוב בין באג בתוכנת המכונית ונהגת בקרה שישבה ברכב אך לא שמה לב למצב בכביש - בדיוק כפי שהזהיר מילר.
מי אוחז בהגה?
ממצאי האינפורמיישן עולים בקנה אחד עם דיווחים קודמים, לפיהם לחטיבת הרכב האוטונומי של אובר יש תרבות ארגונית מסוכנת - בה עמידה בדדליין חשובה יותר משלמות המוצר, גם כשמדובר בליקויי בטיחות חמורים. בין השאר, צמחה התרבות הזו בשל כאוס ניהולי בחברה - היעדר תקשורת בין צוותים, ופיקוח הולם של בכירים על הכפופים להם.
הפרשה עדיין נחקרת בידי ה-NTSB, רגולטור התחבורה הפדרלי של ארצות הברית; אובר עצמה כבר סיימה את החקירות ופרסמה ממצאים ותוכניות לשיפור מדיניות הבטיחות שלה. אף עובד לא פוטר, ואף בכיר לא הוגדר כאחראי לליקוי. דיווח האינפורמיישן מגיע בתזמון לא נוח לאובר: החברה נערכת להנפקתה, ומנסה להתנער מכל מה שמטיל דופי ביציבותה, יושרה, ויכולותיה לספק ערך למשקיעים. המנכ"ל דארה קוסרשאהי עבד קשה כדי להראות שהוא שונה מקודמו הנכלולי טראוויס קלאניק, ושאובר של היום היא חברה בריאה והוגנת.
חדשות קשורות