לוחיות רישוי לקורקינטים: לא הזיזו לרוכבים בכלים השיתופיים, ולא ישפיעו על השאר

לפני 7 חודשים, 3 שבועות - 4 ספטמבר 2023, כלכליסט
לוחיות רישוי לקורקינטים: לא הזיזו לרוכבים בכלים השיתופיים, ולא ישפיעו על השאר
ועדת הכלכלה תדון בשבוע הבא בהצעה להתקין לוחיות רישוי על כל הקורקינטים החשמליים והאופניים; ואולם הכאוס התחבורתי של השנים האחרונות בתל אביב לימד אותנו שלוחיות רישוי על כלים שיתופיים אינן תורמות לבטיחות

ביום שלישי הקרוב צפוי להתקיים בוועדת הכלכלה דיון שאמור כביכול להשפיע על לא מעט ישראלים – והדגש הוא על "כביכול"; הנושא שעל סדר היום: התקנת לוחיות רישוי על כל כלי ממונע שנע בכבישי ישראל, כלומר קורקינטים חשמליים ואופניים (בשנים האחרונות לוחיות כאלה מותקנות רק על קורקינטים שיתופיים). לוחיות הזיהוי של הקורקינטים הללו ייכנסו למאגר מיוחד והכלים האלו יירשמו על שם בעליהם.

הצעות כאלה עולות לדיון מדי כמה שנים ובדרך כלל מתמוססות כלעומת שבאו. וייתכן שגם הפעם זה מה שיקרה. אבל היום מיהר ארגון הקורקינטים השיתופיים באיגוד לשכות המסחר לפרסם הודעה שלפיה רוב התאונות בישראל אינן של קורקינטים שיתופיים. לפי הארגון, פחות מ-5% מהנפגעים בתאונות קורקינט הם רוכבי קורקינטים שיתופיים. 

הסיבה, כך מסבירים באיגוד הקורקינטים השיתופיים, היא שהכלים השיתופיים מאוד בטיחותיים, מהירותם מוגבלת וקטינים אינם רוכבים עליהם (כמה מקרים מתוקשרים הוכיחו שדווקא קטינים מצליחים לרכב בקלות על קורקינטים שיתופיים). 

בפועל מדובר בעיוות גס למדי של הנתונים: ארגון הקורקינטים השיתופיים אינו מציין מהו שיעור הקורקינטים השיתופיים מתוך סך הקורקינטים הממונעים בישראל – אבל לפי הערכות מספרם נמוך משמעותית מ-5%, כך שלמעשה כנראה ששיעור המעורבות שלהם בתאונות גבוה למדי. 

הנתונים גם לא מפרטים כמה מהתאונות בהן מעורבים קורקינטים שיתופיים התרחשו בערים שבהן כלים שיתופיים כאלה הם דומיננטיים, לדוגמה תל אביב. מפניית "כלכליסט" לעיריית תל אביב עולה כי מתחילת השנה אירעו 105 תאונות קורקינט - אבל לא ניתן לדעת בכמה מהן היה מעורב קורקינט שיתופי. אשתקד התרחשו 325 תאונות קורקינט ממונע בשטחי העיר, אבל שוב - לא ניתן לדעת בכמה מהן היו מעורבים כלים שיתופיים.

ואולם אם למדנו משהו מחברות הקורקינט השיתופי, הרי שזוהי העובדה הפשוטה שלוחית רישוי על קורקינט או על אופניים לא משנה לאף אחד, לא לרוכבים ולא להולכי הרגל. כל מי שמסתובב בתל אביב יודע שרבים מרוכבי הקורקינטים השיתופיים - שכאמור מצוידים בלוחיות רישוי - "מצפצפים" על החוק באופן גלוי: הם רוכבים על מדרכות במקומות שאסור, ללא קסדות, הם עוצרים באמצע הכביש כדי לשוחח, לפעמים הם אפילו מחזיקים ידיים ברכיבה – כי הם יודעים היטב שללוחית הרישוי אין שום משמעות. 

מי שנפגע מקורקינט לא יקום מהמדרכה כדי לצלם את העבריין, מי שנעקף על ידי קורקינט נושא לוחית רישוי לא ימהר לצלם אותו. לרובינו זה כבר לא אכפת.

חשוב להדגיש: הדברים האמורים נכתבים לגבי הקורקינטים השיתופיים כמקרה מבחן להתנהגות של רוכבים פשוט כי יש להם לוחיות רישוי, שכאמור ניכר בשטח שקיומן אינו משנה דבר. וכעת המדינה רוצה שלכולם יהיו לוחיות רישוי. אם רוכבי הקורקינט השיתופי "הבטוח" מהווים דוגמה, כנראה שלוחיות הרישוי המיועדות לא יתרמו דבר לבטיחות.

Support Ukraine