על הליפט: קיה קרניבל דור שני (2006-2012)

לפני 6 שנים, 4 חודשים - 11 יולי 2018, Walla!
קיה קרניבל 2014
קיה קרניבל 2014
לפני הג'יפונים בעלי שבעת המקומות, מיניוואנים היו הפתרון עבור משפחות גדולות. קרניבל של קיה היה אחד הבולטים שבהם. בעזרת המומחים של "בוש קאר סרוויס" ופורטל "גלגלים" אנחנו חוזרים לבדוק את הקודם כמשומש

שם:
קיה קרניבל

גרסאות:

בנזין 2.7 ליטר V6, דיזל 2.9 ליטר

שנה:
2006-2012

מחירון "יד2":
מ-25,900 שקלים לדיזל מ-2006 ועד 55,600 לדיזל מ-2012

רקע:
הדור הראשון של קיה קרניבל, זה המעוגל, היה חלק מגל המיניוואנים ששטפו את ישראל בסוף שנות ה-90 ואל תוך תחילת שנות ה-2000. בהיסטוריה המוטורית המקומית שלנו, הם פרצו לתודעה מספר שנים קודם לכן, כאשר ניתן היה לרשום אותם כרכב מסחרי ולהזדכות על המס. אבל גם כאשר האפשרות הזו ירדה מן הפרק, הציבור כבר זיהה את הבונוס האדיר שיש להם בדמות שימושיות למשפחה המורחבת. במשך כעשור כיכבו כאן כלים כמו הקרניבל, מאזדה MPV, מיצובישי גרנדיס, פורד גלקסי ואחרים, עד שאת מקומם תפסו ג'יפוני שבעת המקומות שהחליפו את הפרקטיות בפוזה.

הדור השני של קרניבל, שהוצג ב-2006 והתחיל להימכר באותה שנה הגיע ב"חילוף המשמרות" בין הג'יפונים והמיניוואנים וזוהרו הועם, אבל גם לאמינות הדור הראשון היה בכך חלק. למרות שהוא כבר לא סבל מאותה רמת הרכבה לא טובה ותא הנוסעים שלו החזיק מעמד יפה, המוניטין של הדור הראשון לא עזר הרבה.

אבל הדור השני של הקרניבל דווקא שיפר את הטעון שיפור ועשה זאת מצוין. הוא היה מרווח יותר, התרחב ל-198 ס"מ ולגובה של 181 ס"מ. בסיס הגלגלים היה 289 ס"מ, תוספת של 7 ס"מ, כל זאת למרות אורך כללי שהתקצר ועמד על 481 ס"מ. תא המטען הכיל 214 ליטרים בשימוש בכל שבעת המושבים, כך שלא מדובר במטראז' מפואר. אבל יש כאן טוויסט ועל כך בהמשך.

מי שהשתפר גם כן היה מנוע הטורבו דיזל שלו, 2.9 ליטרים, עם 185 סוסים, הציע 50 סוסים יותר מאשר הדור הראשון ועשה שימוש בתיבת חמישה הילוכים אוטומטית במקום ארבעת ההילוכים. כך שהביצועים היו טובים בהרבה. אם כי המנוע לא מעודן במיוחד, עם השהיית טורבו ניכרת וכניסה פתאומית ולא נעימה שלו לפעולה, כאשר בסל"ד הנמוך אין ממש תמורה עבור הרעש. צריכת הדלק גבוהה עם כ-8.5 ק"מ לליטר בממוצע.

הקרניבל שווק גם עם מנוע בנזין 2.7 ליטר ו-189 כ"ס. אולם למרות שהיא שקטה ומעודנת יותר מגרסת הדיזל, היא לא מומלצת בשל צריכת דלק גבוהה מאוד של 7 ק"מ לליטר.

את הרכות המוגזמת של הדור הראשון החליפה נוקשות אירופית, שאולי תרמה לתחושת הביטחון בכביש מפותל, אבל יצרה רכב נוקשה, במיוחד על כבישים משובשים.

תא הנוסעים היה קפיצה נחשונית לעומת הדור הראשון, גם במראה וגם באיכות החומרים והעמידות שלהם. אבל הרף היה כל כך נמוך שאין מה לצפות לפינוקים מיוחדים או דיפוני פנים רכים ונעימים. מה שכן יש זו רמת אבזור טובה ביחס למוביל נוסעים בן יותר מעשר, עם מערכת שמע מקורית, שש כריות אוויר, גג שמש בגרסאות המאובזרות, המזגן חזק ויעיל עם יציאות מיזוג נפרדות ליושבים מאחור. אחד היתרונות המשמעותיים שלו הוא היכולת להסיע שבעה מבוגרים בלי בעיית מקום, למעט אנשים גבוהים בשורת המושבים השלישית. מכיוון שהמושבים נעים עם מסילה, מתקפלים וניתנים לפירוק, הוא גם וורסטילי מאוד. יתרון שני שהיה ועדיין די ייחודי לו הוא השילוב בין מנוע דיזל לתיבת הילוכים אוטומטית.

סיכום

קיה קרניבל, כמו כמעט כל מיניוואן, הוא לא רכב שקונים כי רוצים, הוא רכב שקונים כי צריכים. הוא מציע הרבה מאוד מכונית בלא הרבה מאוד כסף שכן מחירי השוק, כך לפי התרשמותנו, נמוכים משמעותית מאלו הרשמיים במחירון. על כלים שמורים ומטופלים שווה לשלם יותר, כי סגולותיו הטרומיות כמוביל נוסעים מרווח מאוד עדיין רלוונטיים. מכלים שבעי קרבות ילדים ומוזנחים מומלץ להתרחק, שכן עלויות יישור הקו שלהם עשויות להיות גבוהות. את הכסף שתחסכו שם, תוכלו לשמור לחשבונות הדלק.

דגשים, מה לבדוק?

לשים לב ל:

  • מנוע הדיזל ובמיוחד הטורבו היו רגישים לשימוש בשמן לא איכותי או מתאים, הנעות ודימומים תכופים, או סיום נסיעה ללא המתנה לירידת הסל"ד במגדש. לכן חשוב מאוד לבדוק את מצב מגדש הטורבו ואת הספק המנוע בבדיקה לפני קניה. שיפוץ או החלפה שלהם יקרים מאוד. מחיר ממוצע למנוע דיזל הוא כ-10,000 שקלים.
  • מסילת דלתות הצד בעלת נטייה להתעוות תחת עומס, או שימוש אגרסיבי שכלל שימוש בידית כנקודת אחיזה בטיפוס לתוך הרכב. תנועה לא חלקה שלה ותקיעות יעידו על שימוש מופרז.
  • המשקל הגבוהה גובה מחיר בעמידות הבלמים והחלפה שלהם תכופה. בדקו את מצבם וקחו בחשבון עלות החלפה שלהם.
  • המימדים שלו הם לא בדיוק עירוניים, חפשו מעיכות, פגיעות ושאריות תיקונים של פגיעות פח, בדגש על כאלו באזור דלתות הצד, שעלות החלפת המסילה בהן גבוהה.
  • הציצו במסנן המזגן, אם הוא מטונף - הוא כנראה לא הוחלף וזו אינדיקציה מצוינת למזגן שעבד קשה מאוד. עלות ההחלפה של המדחס קרובה ל-1,000 שקלים.

ריקולים:

לקיה קרניבל היה ריקול אחד שפורסם באמצע שנת 2013 ונגע לדגם המדובר. הריקול כלל הודעה על תקלה אפשרית במתג דוושת הבלם, שעשוי שלא לשלוח אות חשמלי ובכך שלא להדליק את אורות הבלם ולנתק את בקרת השיוט.

עלויות אחזקה וטיפולים

עלויות חלפים ממוצעות מתוך פורטל "גלגלים":

  • מנוע (משומש)- 8,155 שקלים לבנזין, 10,550 לדיזל
  • תיבת הילוכים (משומש) - 5,120 שקלים
  • מדחס מזגן (משומש) - 870 שקלים

עלויות חלקי מרכב

  • מחיר פגוש קדמי - 1,220 שקלים
  • מחיר פגוש אחורי - 1,275 שקלים 
  • פנס חזית - 602 שקלים
  • מראת צד - 625 שקלים
  • כנף קדמית - 655 שקלים

חלפים לטיפול שוטף:

  • מסנן אוויר - 100 שקלים (תחליפי), 240 שקלים (מקורי)
  • מסנן שמן (מקורי) - 180-150 שקלים
  • רפידות בלמים - 300-380 שקלים (תחליפי), 400 שקלים (מקורי)

ממוצע עלות טיפולים מוסכים כללים כפי שהתקבלו בפורטל "גלגלים":

  • טיפול קטן (15,000 או שנה) - 510 שקלים
  • טיפול גדול (90,000 או 6 שנים) - 760 שקלים

מחירי טיפולים ברשת "בוש קאר סרוויס" (שימוש בחלפים מקוריים):
דיזל:

  • טיפול קטן (מסנני אוויר ושמן, שמן מנוע ובדיקת בלמים) - החל מ-730 שקלים. 
  • טיפול גדול (מסנן שמן מסנן אוויר שמן מנוע מסנן סולר ובדיקת בלמים) - החל מ-1,050 שקלים.
  • בלמים קדמיים כולל עבודה - החלפת רפידות בלבד החל מ-330 שקלים
  • בלמים קדמיים כולל עבודה - החלפת צלחות ורפידותהחל מ-800 שקלים
Support Ukraine