ג'יפ גלדיאטור: היחיד שמתחרה בקטגוריה שהולכת ומצטמצמת

לפני 3 שנים - 16 מרץ 2021, כלכליסט
ג'יפ גלדיאטור: היחיד שמתחרה בקטגוריה שהולכת ומצטמצמת
ג'יפ גלדיאטור הוא רכב השטח הטוב ביותר שניתן לרכוש כיום בישראל. נקודה. הבעיה היא שהמתחרים העיקריים שלו הם דווקא גלדיאטורים אחרים

בראשית היה גלדיאטור, ג'יפ גלדיאטור. טנדר של ג'יפ שיועד לחוואים וסתם אמריקאים שלא רצו לרכוש טנדר של פורד או שברולט. בדומה למתחרים האמריקאים, גלדיאטור של פעם היה רכב עבודה. ג'יפ גלדיאטור הנוכחי אינו רכב עבודה - מדובר בג'יפ רנגלר שלשלדתו נוספו עשרות סנטימטרים כדי לאכלס באחוריו ארגז לציוד, בעיקר ציוד לטיולים, כי יכולת ההטענה מוגבלת משהו.

המנוע של הגלדיאטור זהה לזה של הרנגלר – 3.8 ליטרים, מעל 280 כוחות סוס. וזה לא המנוע שבעלי ג'יפ רנגלר בישראל מכירים. ברנגלר הרגיל יש מנוע בנפח שני ליטרים עם טורבו, מנוע שעדיף היה אם היה נותר בחרטומן של מכוניות אלפא רומיאו. המנוע של הגלדיאטור לעומת זאת תפור בדיוק למידותיו.

תא הנוסעים של הגלדיאטור אינו שונה מהותית מזה של ג'יפ רנגלר רגיל. תנוחת הישיבה טובה אבל אין מקום להניח את רגל שמאל כדי לתמוך בנהג. רגל ימין מתנגשת לפעמים בידית תיבת ההעברה.

איכות הפלסטיק והעובדה שתנועת הדלתות מוגבלת על ידי רצועות בד עבות מזכירים ביחד עם לא מעט רעש רוח בנסיעה, שמדובר ברכב שעושה הרבה כבוד למסורת רועשת.

מעבר לכך חשוב לציין: ג'יפ רנגלר לא נחשב לרכב בטיחותי ורכב המבחן אינו מצויד אפילו במערכות בטיחות אקטיביות. על אלה יש לשלם תוספת מקוממת של עשרות אלפי שקלים, על רכב שמחירו הוא מעל 400 אלף שקל. מאחור יש שפע של מקום אבל כמובן שאם הבאתם שלושה ילדים וגם צידנית ושק שינה אז הציוד יצטרך לעבור לארגז מאחור.

גלדיאטור יוצא לדרך לשומרון. השומרון מורכב מתערובת של סלעים חדים ובוץ דביק. גלדיאטור שלנו הוא רוביקון, גרסת הקצה. יש לו צמד נעילות דיפרנציאל רוחביות, יחס העברה אגרסיבי וצמיגים משוננים. ידית בשרנית לשילוב ארבע על ארבע. הידית זזה קשה, אולי בכוונה ואולי כבר בגלל בלאי.

גלדיאטור ממש לא חושש משטח. נהפוך הוא, מדובר ברכב שמסוגל לעשות צחוק מרוב המכשולים. התפעול פשוט להפליא: לחיצה לנעילת הדיפרנציאל האחורי, לחיצה נוספת לנעילת הדיפרנציאל הקדמי. יש גם ניתוק למוטות המייצבים שמיועד להפוך אותו ליותר כשיר לשטח, בקרת זחילה מיוחדת למדרון שמאפשרת לגלדיאטור לרדת קירות במהירות זחילה וגם מצב "שטח פלוס" שמחדד את היכולת אפילו יותר. גלדיאטור גם מצויד בערכת מתלים שעושה פלאים ליכולת השיכוך ומאפשרת לו לחלוף במהירות מזלזלת על פני קפלי קרקע שהיו גורמים לסוזוקי ג'ימני ללמוד לעוף.

דבר אחד חסר לגלדיאטור: מרווח גחון. אותם מילימטרים יקרים שנמצאים בין המכלולים השבירים ובין הסלעים של השומרון. חלק מהבעלים יבחרו בערכת הגבהה, חלקם יבחרו לשדרג את הצמיגים.

למרבה הצער למרות שחברת ג'יפ ארה"ב מעמידה בפני לקוחותיה אינספור אפשרויות בתחום, דווקא היבואנית בישראל לא ממש משתפת פעולה עם לקוחות עתירי ממון שמעוניינים לשפוך עוד מאות אלפי שקלים על הרכב ושולחת אותם אל השוק הפרטי. 

בכביש גלדיאטור הוא סכום חלקיו: קשה לדרוש מרכב שמבוס על שלדת סולם ושני סרנים חיים להתנהג למופת, אך גלדיאטור מפתיע לטובה. אין לו בעיה להתנהל במהירות גבוהה במשך כמה שעות של הגעה ליעד בדרום הארץ או בצפונה. ההתנהלות בעיר לעומת זאת מזכירה היטב שמדובר ברכב ענק. 

שורה תחתונה: הגלדיאטור הוא טנדר כיף והוא גם היחיד שמתחרה בקטגוריה שהולכת ומצטמצמת. קשה להשוות את הגלדיאטור לטנדרי עבודה יפנים כי הם נבנו לעבוד ולנוע בשטח תוך כדי, אם צריך.

גלדיאטור נבנה לנוע בשטח ואם מישהו באמת יכריח אותו, אז גם לעבוד. אך יש לגלדיאטור גם חסרונות, הם לא בהכרח מתקיימים ברמה של הברזלים והנדסה, אלא ברמה השיווקית.

אין ספק שמי שירכשו גלדיאטור יהיו המשוגעים לדבר, שיראו בו קרש קפיצה לבניית רכב מסעות לטיולי שטח.

הגלדיאטור במפרט ה"ישראלי" הוא רכב שטח מרשים, אך הוא מציע אבזור ויכולת חסרים ביחס לרכבים שמגיעים ארצה בערוצי היבוא הבלתי רשמיים, הן באבזור הבטיחותי והן במפרט השטח. ביבוא הבלתי רשמי ניתן גם לרכוש דווקא את גרסאותיו המשונמכות של הגלדיאטור ולבנות מהן חיות שטח במחיר התחלתי נמוך ממחיר גרסת הרוביקון ה"ישראלית". בכל מקרה, גם בגרסה ה"ישראלית" הגלדיאטור הוא רכב שטח אימתני שקל מאוד להכתיר בתור רכב השטח הטוב ביותר שמשווק כיום בישראל.

ג'יפ גלדיאטור רוביקון

  • מנוע: בנזין, נפח 3,605 סמ"ק, הספק מרבי 280 כ"ס, מומנט מרבי 35.4 קג"מ.
  • ביצועים: מהירות מרבית 170 קמ"ש, זינוק ל 100 קמ"ש 12 שניות
  • צריכת דלק: נתוני יצרן 8 ק"מ לליטר. נתוני מבחן: 6.1 ק"מ לליטר
  • בטיחות: 4 כריות אוויר, 0 כוכבים במבחן ריסוק פומבי.
  • קבוצת זיהום: 15
  • מחיר: 419 אלף שקל

Support Ukraine