לאור התמריצים הנדיבים - יצרניות הרכב הגדולות פוזלות לסעודיה

לפני שנה - 1 נובמבר 2023, כלכליסט
לאור התמריצים הנדיבים - יצרניות הרכב הגדולות פוזלות לסעודיה
מיונדאי הקוריאנית, לוסיד האמריקאית ועד ליצרנית הרכב הסינית NETA, יותר ויותר חברות רכב בוחרות להקים מפעלים בסעודיה, שממנה אפשר לייצא לאפריקה, ארצות ערב ואפילו לאירופה והמזרח הרחוק

חברת יונדאי יחד עם PIF, קרן העושר של סעודיה, הודיעו על הקמת מפעל לייצור כלי רכב, שאבן הפינה שלו תונח בשנה הבאה, לא רחוק מהעיר ג'דה.

המפעל של יונדאי יוקם במימון משותף, כשקרן העושר הסעודית תעמיד 70% מההון שגובהו מוערך בכ-500 מיליון דולר ויונדאי העולמית תעמיד את יתר הסכום. היקף הייצור במפעל הסעודי שייצר מכוניות חשמליות של יונדאי וגם מכוניות בעלות מנועי בעירה פנימית הוא יחסית צנוע: 50 אלף מכוניות בשנה, טיפה קטנה בים בו טסלה לדוגמה ייצרה 430 אלף מכוניות ברבעון האחרון, אבל זה לא משנה: לסעודיה יש מפעל יונדאי.

בתוך כך, סעודיה הכריזה בשנה שעברה שתבנה ליד ג'דה מכונית לאומית שתיקרא "סיר".

וזה עוד לא הכל, יצרנית הרכב האמריקאית לוסיד גם נערכת לייצר מכוניות בסעודיה וכנראה שיצרנים נוספים יבואו לאור התמריצים הנדיבים שמעניק הממשל למי שייצר מכוניות במדינה שממנה ניתן לייצא לאפריקה, לכל ארצות ערב ובהינתן התנאים הנכונים – אפילו לאירופה ולמזרח הרחוק במקרה של לוסיד האמריקאית.

 הסעודים לא לבד: בשבוע שעבר פורסמה הודעה רשמית מטעם יצרנית הרכב הסינית NETA  שמכוניותיה מיועדות לשיווק בישראל בקרוב. לפי ההודעה, החברה תקים מרכז מחקר ופיתוח באבו דאבי ולצידו גם מפעל ייצור. המפעל ומרכז המו"פ יוקמו במסגרת מה שהממשל באבו דאבי מכנה SAVI – ראשי תיבות של מרכז "תעשיית הרכב החכם והאוטונומי". 

המפעל החדש של NETA יוקם בשיתוף ADDED, רשות הפיתוח הכלכלי של אבו דאבי ומרכז ההשקעות של המדינה. לפי ההצהרה, הממשל "יעניק" ליצרנית הרכב הסינית אי ששטחו 25 קילומטרים רבועים כדי שזו תקיים בו את ניסוייה.   

השבוע יצרן רכב סיני נוסף, ששמו הוא BEYONCA שמתמחה בייצור של מכוניות על חשמליות הודיע על חתימת מזכר הבנות עם AFG הסעודית – קבוצת אחזקות פרטית שנוסדה ב 1971 ועוסקת כיום במספר תחומים, החל בשירותי קייטרינג וכלה במוצרי אלקטרוניקה. ההסכם נחתם במטה יצרנית הרכב הסינית הענקית דונגפנג ובין היתר צוין בו כי החברות ישתפו פעולה להקמת "הזדמנויות לפיתוח ויצור של רכב חשמלי ותשתיות טעינה". 

ומה באשר לישראל? כאן המצב פחות מזהיר: אמנם גם בישראל היו מפעלי רכב של יצרנים גדולים ומוכרים אבל זה היה בשנות החמישים והשישים וכיום עיקר פעילות יצרני הרכב הגדולים ממוקדת בקומץ מרכזי מחקר ופיתוח של יצרני רכב רשמיים, כלומר מרצדס בנץ וג'נרל מוטורס וגם במשרדי סקאוטינג של פולקסווגן, יונדאי ועוד קומץ יצרנים, כשמן הראוי לציין שפורד העולמית סגרה את פעילותה בישראל בתחום זה.

 יצרני הרכב הגדולים מביעים בימים אלה דאגה מן המתרחש בישראל ועוקבים אחר הנעשה במרכזי המחקר והפיתוח בארץ. כך, במאמר שהופיע ב"קוריאן טיימס" בשבוע שעבר צוין כי החברה "מודאגת באופן ספציפי" מפגיעה בפעילות המו"פ שלה בישראל – אחת מחמש מעבדות מו"פ של יונדאי בעולם.

מפעלי רכב אין למדינת ישראל וגם לא יהיו כנראה בעתיד, אך האם יצרני הרכב הגדולים יצאו מפעילות מו"פ בישראל? גורמים בענף הרכב מציינים כי "תור הזהב" של האוטו טק הישראלי אומנם לא חלף, אבל ההתעניינות בחברות ישראליות בתחום הרכב פחתה משמעותית במהלך ימי המחאה החברתית, חברות בתחום העתיקו כתובת לחו"ל וכנראה שיצרני רכב גדולים מהמערב כבר לא יפתחו בארץ מרכזי מחקר ופיתוח חדשים. אבל על עובדה אחת יש הסכמה: הכוח נמצא אצל הסינים - והם הולכים למי שמציע להם תמריצים - ומן הסתם בשיקולים של יצרני הרכב הסינים יש גם מימד פוליטי. כיום עיקר התמריצים שזורמים אל יצרני הרכב הסינים מגיעים ממדינות המפרץ הפרסי שמעוניינות להפוך לחממה הטכנולוגית של יצרני הרכב הסינים שבבוא היום יכבשו את העולם. 

כיום לא ניתן להתעלם מן העובדה שמבחינת אינטרסים של הממשל הסיני, ישראל לא בהכרח נמצאת בצידם של הסינים והרוסים. בניגוד ליונדאי, מרצדס, פורד ועוד רבים אחרים, מי ששולט ביצרני הרכב הסינים היא הממשלה. בהתחשב במצב הנוכחי ובחוסר היציבות שהוא מנת חלקם של מי שפועלים בישראל - כנראה שהכסף והידע הסינים ילכו למדינות המפרץ.

Support Ukraine