"איך אני נוהג?" לא משנה - משרד התחבורה מוותר על חובת הדיווח על נהגי ליסינג

לפני חודשיים, שבועיים - 13 פברואר 2024, כלכליסט
"איך אני נוהג?" לא משנה - משרד התחבורה מוותר על חובת הדיווח על נהגי ליסינג
ממסמכים שהפיץ משרד התחבורה עולה כי קציני רכב בחברות הליסינג קיבלו פטור מחובת דיווח על מספר התלונות כלפי נהגי תאגידים, ועל מספר התאונות עם נפגעים בהן מעורב הרכב. החובה שנותרה - לדווח רק על נהגים שביצעו 5 עבירות ומעלה

קציני רכב בחברות כבר לא יצטרכו לדווח למשרד התחבורה על נהגים משתוללים, כך עולה ממסמכים שהפיץ משרד התחבורה בקרב גורמים בענף. 

כיום קיימים מספר נהלים שקבע משרד התחבורה שעוסקים בטיפול בנהגים משתוללים בציי רכב גדולים, הנהלים האלה מטופלים על ידי קציני הרכב בחברות ועוסקים בין היתר בדיווח למשרד התחבורה על נהגים שצברו כמות גדולה של תלונות. שורשיו של נוהל זה, שמכונה גם "נוהל 6" בשנת 2012 - אז נקבע שציי רכב גדולים יידרשו להדביק על חלקן האחורי של מכוניות מדבקת דיווח, כלומר מעין "מדבקת מלשינון" שתאפשר למי שרואה את רכב החברה מבצע עבירה להתקשר למוקד ולדווח לחברה על הנהג העבריין. 

מוקד החברה נדרש לטפל בתלונות ולשלוח לעובד אזהרה - וגם לדווח למשרד התחבורה על מספר התלונות השנתי נגד הנהגים. הדיווח הזה למשרד התחבורה לא טמן בחובו שום עונש אפקטיבי לנהגים הסוררים מכיוון שמי שתיעד את העבירה וטרח להתקשר למוקד לא החזיק בשום אסמכתא חוקית לתיעוד של העבירה, פרט לשיחה למוקד של החברה. בפועל, יש לציין, נוהל 6 קיים כבר עשור אבל אינו נחשב אפקטיבי: כפי שנחשף ב"כלכליסט" נוהל 6, כלומר נוהל הדיווח באמצעות המדבקה, 

בקושי מיושם כיום ומספר התלונות של אזרחים שאכן טורחים להתקשר למוקד ולתעד את מספר הרישוי של הנהג העבריין הוא זעום.

לפי מסמכי משרד התחבורה, מנהל תחום קציני בטיחות פרסם השבוע פטור מחובת הדיווח החלה על תאגידים לדווח את מספר התלונות שהופנו כלפי נהגי רכבי התאגיד, ופטור מדיווח מספר התאונות עם נפגעים בהן מעורב רכב תאגיד. הסעיף היחיד שנשאר הוא הסעיף המחייב לדווח על מעל 4 דיווחים של הציבור על עבירות שביצע נהג - כלומר רק נהגים שביצעו 5 עבירות ומעלה יתועדו.

Support Ukraine