חברת Worldwide Auctioneers, המעמידה למכירה את אחת מחמש מכוניות המרצדס ששימשו את אדולף היטלר ושרדו הודיעה כי היא תתרום 10 אחוזים מההכנסות למרכז שמעון ויזנטל.
במכירה הפומבית שתיערך ב-17 לינואר בסקוטסדייל אריזונה צפויה המכונית להניב סכום של בין 10 ל-15 מיליון דולר.
"אדולף היטלר היה מתהפך בקברו אם הוא ידע ש-10 אחוזים מהמכירה של המכונית שלו ייתרמו למרכז שמעון ויזנטל" אמר הרב מרווין הייר, מייסד המרכז והעומד בראשו בתגובה להודעת בית המכירות.
המרכז שנמצא בלוס אנג'לס, בין שאר מטרותיו מקדם שמירה על זכויות אדם, תיקון עולם ברוח היהדות, התמודדות עם שנאה, טרור והנחלת לקחי השואה.
שם מפואר, היסטוריה אפלה
המכונית המוצעת למכירה היא כאמור מרצדס 770K בגרסת ה-GROSSER OFFENER TOURENWAGEN הייתה הגדולה, המפוארת והמתקדמת ביותר מבין דגמי החברה.
היא כונתה "סופר מרצדס" והייתה ראויה לכינוי זה בשני הדורות שלה, ה-W107 מהשנים 1930-1938 וגם הדור השני שנבנה בין השנים 1938-1945.
לא רק רמת הגימור וההנדסה של המכוניות הללו שנבנו בעבודת יד על ידי טובי בעלי המלאכה בתחומם היו מקור לגאווה. הן גם הציגו ביצועים מצוינים לזמנן.
מנוע ה-7.7 ליטרים בתצורת שמונה צילינדרים בטור בצירוף מגדש על (קומפרסור בגרמנית ומשם מגיעה האות K בשמה), הפיק 230 כ"ס והביא את המכונית העצומה שנשקה לשישה מטרים למהירות מירבית של 160 קמ"ש. מהירות שנחשבה לנחלת הטובות והחזקות במכוניות הנוסעים הגדולות של זמנה דוגמת בוגאטי, רולס רויס, פקארד, קאדילק ועוד.
השלדה שלה עשתה שימוש בשלדת צינורות בניגוד לשלדות הקורות של זמנה והקנתה לה יכולת יוצאת דופן לעמידה בכוחות פיתול. גם השימוש בקפיצי סליל מלפנים ומתלה דה-דיון מאחור, אלו האחרונים הגיעו היישר ממכוניות הגרנד פרי של מרצדס "חיצי הכסף", היו מאוד לא אופייניים לזמנה ושילבו נוחות ויציבות גבוהות מאוד. כראוי למכונית שתוכננה לאצולת הממון והשלטון של זמנה.
גלגוליה של מכונית
במהלך מלחמת העולם שימש המכונית הזו, את היטלר עצמו ואת הסגל הבכיר של המפלגה הנאצית במספר אירועים. כמה מהבולטים היו ביקורו של בניטו מוסוליני, שליט איטליה הפאשיסט בגרמניה (עומד לצד היטלר בתמונה הפותחת), במצעד הצבאי לאחר השלמת כיבוש צרפת וההופעה הפומבית המתועדת האחרונה של המכונית הזו מתוארכת ל-4 במאי 1941 במצעד לציון כיבוש יגוסלביה ויוון על ידי הנאצים.
ב-15 ליולי 1943 נשלחת המכונית לתחזוקה במפעל, אולם היא לא חוזרת כבר לשמש בתפקידה הקודם ולמעשה אין תיעוד מסודר של קורותיה מתאריך זה. למעשה כל "קו היצור" של המכונית נסגר בסביבות תקופה זו, שנחשבת לשנת המפנה של המלחמה, בה חזית המזרח ברוסיה, החזית באפריקה והפגזות בעלות הברית את ערי התעשייה בעומק גרמניה.
בתום המלחמה, המכונית שנלכדה על ידי כוחות אמריקנים בצרפת שימשה את אגף התנועה במשטרה הצבאית. לאחר מכן התגלגלה המכונית לידי אספן פרטי בארצות הברית, שבהמשך תרם אותה לארגון יוצאי צבא אמריקני שהציג אותה במצעדים ואירועים במהלך השנים, עד שיצאה משימוש ונזנחה במוסך.
רק בשנת 1976 שני אספני מכוניות קלאסיות רוכשים את המכונית ובמחקר שהם מבצעים אודותיה מתגלה הגלגול המקורי של המכונית.
היא מגיעה לידיו של ראלף אנגלשטאד, מולטי מיליונר ובעליו של קזינו "פאלאס" בלאס וגאס בין השאר. האיש שהיה ידוע לשמצה בחיבתו למפלגה הנאצית ושנוי במחלוקת בשל דעותיו הגזעניות (כולל חגיגת יום הולדתו של היטלר בקזינו שלו בשנים 1986 ו-1988). הוא מצרף את המכונית לאוסף המזכרות של המשטר הנאצי ושם היא נשארת עד מותו ב-2002.
המכונית ממשיכה להתגלגל בין ידיים פרטיות, עד היום, כאשר היא בבעלותו של אספן רוסי מסתורי, שבשמו היא מוצעת כעת למכירה.
חדשות קשורות