הפרויקט התחבורתי המרכזי שייפגע מפיזור הכנסת הוא הוא הרכבת התחתית בגוש דן. וזאת, מפני שמליאת הכנסת לא אישרה את חוק המטרו להצבעה בקריאה שנייה ושלישית.
חוק המטרו, שחלק ממנו עבר בחוק ההסדרים הקודם, אמור לייצר את התשתית החוקית שתאפשר את הקמת הפרויקט הגדול והיקר בישראל — רכבת תחתית בגוש דן רבתי, בכ־150 מיליארד שקל. המטרו צפוי לשנות לטובה את מרקם החיים של מיליוני ישראלים בין רעננה בצפון לרחובות בדרום.
אי העברת החוק משמעה שיצטרכו להעביר אותו שוב לדיון בוועדות הכנסת, וכך ייווצר עיכוב נוסף שעלול להימשך אפילו שנים במקרה של שיתוק פוליטי. בלי החוק לא תקום רכבת תחתית, ופתיחת הקו הראשון שהייתה מתוכננת ל־2032 עלולה להידחות למועד לא ידוע ולהוביל לנזק של מיליארדים.
פיזור הכנסת עלול להוביל גם להשפעה הפוכה ולקיצור תהליכים, מפני שכלכלת בחירות יכולה להוביל לבולמוס עשייה לטובת גזירת סרטים מוקדמת. הממשלה הנוכחית עלולה למצוא את עצמה גוזרת שני סרטים. המקרה הראשון והכמעט ודאי הוא הפרטת נמל חיפה, שהליך ההתמחרות הסופי שלה צפוי להתקיים ב־14 ביולי. באופן עקרוני, לאחר בחירת הזוכה, שרת התחבורה ושר האוצר אמורים לאשר את העברת מניות המדינה אליו ודבר זה עלול להיות בעייתי בממשלת מעבר, אך מפני שמדובר בסוף ההליך, היועצת המשפטית לממשלה צפוי לאשר זאת.
המקרה השני הוא פרויקט הרכבת הקלה (הקו האדום) בגוש דן. באופן רשמי פתיחת הקו צפויה בנובמבר, כנראה אחרי מועד הבחירות. עם זאת, ייתכן ובמשרד התחבורה יבקשו לפתוח את הקו מוקדם יותר כדי שמיכאלי תוכל לגזור את הסרט. גם בנת"ע יש קולות שסבורים שתיתכן פתיחה חלקית של הקו, הכוללת את התחנות העיליות, כבר באוקטובר.
בגזרת המינויים, שרת התחבורה מיכאלי תפספס שורה של מינויים מרכזיים במשרדה וביניהם מינוי קבע למנהל הרשות הארצית לתחבורה ציבורית ולסמנכ"ל תשתיות, במקום יעקב נתניהו ושילה אדלר — שני המינויים של מירי רגב שעזבו את תפקידם בשנה האחרונה.
כמו כן, השרה לא תוכל למנות מנהלים חדשים לרשות הספנות והנמלים ולרשות התעופה האזרחית במקום יגאל מאור ויואל פלדשו, שצפויים לסיים קדנציה בחודשים הקרובים. מינויים נוספים שכבר לא יתרחשו בקדנציה של מיכאלי כוללים מנכ"ל חדש לנמל אשדוד במקום משה ז'אנה שהתפטר, ואף יו"ר חדש במקום אורנה הוזמן־בכור, שצפויה לסיים את תפקידה במרץ 2023.
בנוסף, מנכ"ל הרכבת מיכה מייקסנר, שזכה לגיבוי מוחלט ממיכאלי בשנה האחרונה, עלול לשלם בכיסאו על חוסר היציבות הפוליטי, והניסויים לפטרו על ידי יו"ר החברה משה שמעוני צפויים להתחדש.
חדשות קשורות