ג'ילי, טסלה וגם AIWAYS: מחירי החשמליות המשומשות ששברו מחסום פסיכולוגי

לפני שנה, חודשיים - 25 ספטמבר 2023, כלכליסט
ג'ילי, טסלה וגם AIWAYS: מחירי החשמליות המשומשות ששברו מחסום פסיכולוגי
שוק המשומשות עבר השנה טלטלות - מהופעת דגמים חדשים ועד עליות ריבית - אולם התהפוכות בשוק המשומשות החשמליות היו הגדולות ביותר. מרכב כביש שטח סיני לא רע בכלל בפחות מ-125 אלף שקל ועד למכונית שעולה 80 אלף שקל - מה קרה בשוק המשומשות החשמליות בספטמבר?

שוק המשומשות עבר השנה לא מעט טלטלות - מהופעת דגמים חדשים ועד עליית ריביות - אולם התהפוכות שעבר שוק המשומשות ה"רגילות" הן כסף קטן ביחס למה שעבר על אלה החשמליות. שוק החשמליות הרבה יותר הפכפך; בגל שהצרכנים עדיין "לומדים" אותו, את הגורמים שמשפיעים על ערך המכונית וגם מדובר בשוק שבו "ישן מפני חדש תוציא" עובד הרבה יותר חזק. כלומר, כל דגם מחודש או משודרג של חשמלית הוא כזה שמבטיח ללקוחות שינויים קטנים אבל משמעותיים - מסך יותר גדול, קישוריות אנדרואיד (ברכבים הסינים) וכיוצא בזאת. בשל כך, החשמליות חוות תנודות מחיר מכובדות בחלק מהחודשים ולכן במקרים מסוימים הן מאבדות ערך די מהר מדי חודש. 

לירידת הערך יש היבט חיובי: גם אם מדובר בקונים שמחשיבים עצמם "חדשנים" וגם אם מדובר בקונים שמחשיבים עצמם "אולד פאשן", הקונים בישראל עובדים לפי רף מחיר. כלומר, המשפט "לא היתי קונה מכונית שעולה מעל ככה וככה שקלים" תקף בלא מעט משקי בית בארץ ואפשר להבין מדוע: יוקר המחיה אינו עניין שניתן לזלזל בו ולכן קל לנו לומר למשל שנרכוש מכונית שעולה "לא יותר מ-120 אלף שקל" וכך קל מאוד לתחום את ההוצאות המשפחתיות.

מחירון לוי יצחק של חודש ספטמבר הוא הראשון שיוצא לשוק אחרי פטירתו של לוי יצחק בחודש שעבר, וכמו שקורה לא מעט פעמים, יש בו ירידות מחיר. באופן מעניין החודש הירידות אינן דומות. כלומר, חשמליות שנחשבות דומות מבחינת הצרכנים לא איבדו ערך באותו שיעור. הסיבות מגוונות וכוללות סופסוף הבנה של הצרכנים שלא כל הסינים דומים, הופעת דגמים חדשים ומשודרגים והבנת הצרכנים שרכב יותר מאובזר וטכנולוגי מחזיק ערך בשוק המשומשות. 

מעבר לכך, החודש יש מכוניות ששברו "רף מחיר עליון" ומחירן בשוק המשומשות נמצא כעת מתחת למדרגות המחיר שהישראלים אוהבים להקציב לעצמם בחשבון ההוצאות המשפחתיות. 

פחות מ-120 אלף שקל: ג'ילי

ג'ילי ג'יאומטרי C היא אחת החשמליות הסיניות הראשונות שהגיעו לישראל בשנת 2021. לאחרונה הוצגה לג'יאומטרי גם גרסה מתוחת פנים ובמחירון ספטמבר הג'ילי בגרסת הבסיס יורדת לראשונה מרף ה-120 אלף שקל. כך ג'יאומטרי C "פרו" עם טווח נסיעה רשמי של 350 קילומטרים יורדת במחירון ספטמבר ב-2,000 שקל ושווה כעת 118 אלף שקל. 

המתחרה של BYD – אטו 3, איבדה בגרסאות הדומות אלף שקל. ייתכן שהירידה נובעת מהצגת הדגם החדש או מהעובדה שזהו רכב שהטווח הרשמי שלו הוא פחות מ-400 קילומטרים, מה שמשנה ללא מעט לקוחות. השורה ה

פחות מ-125 אלף שקל: AIWAYS 5U

בין רוכשי המשומשות בישראל ובין שוק הבית שלהן בסין פעורה תהום של חוסר מידע - שמבוססת בעיקר על מחסום שפה, לכן בישראל קל למוכרי מכוניות AIWAYS  להחליק את העובדה שהיצרנית כבר כמה חודשים בקשיים. במחירון עובדה זו מאוד משנה.

במעבר ממחירוני יולי לאוגוסט ה-5U, רכב הכביש שטח החשמלי המוצלח של AIWAYS, צנח ב-5,000 שקל והחודש הוא נופל: מ-125,000 שקל לגרסת "סטנדרט" מודל 2021 ל-123,000 שקל. זו ירידה משמעותית מאוד שמתרחשת בקיץ בודד- והמשמעות היא שיש רכב כביש שטח בן שנתיים סיני, חשמלי ולא רע בכלל, במחיר של פחות מ-125 אלף שקל. כמובן: בכל הקשור לסיכוי ההישרדות של היצרנית יש כאן הימור משמעותי, אבל יצרני רכב סינים אינם המתחרים מאירופה, כלומר יש כאלה שלא מצליחים בכל מקרה לצוף אפילו עשר שנים לפני שהם נעלמים.

פחות מ-145 אלף שקל: טסלה 3

פחות משבועיים חלפו מהצגת טסלה 3 המחודשת והשמיים לא קרסו: הדגם המחודש נאה, טכנולוגי וללא ספק מייצר עניין רב, אבל לא מדובר במהפכה אלא במתיחת פנים. 

מחירון ספטמבר יצא לפני שמישהו ידע שטסלה 3 החדשה תוצג ועדיין היו בו ירידות מחיר רציניות למכונית החשמלית של מאסק. מדוע? אולי בגלל חדירת הסינים, אולי בגלל הציפייה לדגם החדש. בכל מקרה, טסלה 3 סטנדרט ריינג' פלוס מודל 2021 שהיתה שווה בחודש שעבר 148 אלף שקל שווה כעת 144 אלף שקל. כלומר, מדובר בחשמלית של מותג נחשק שפסיכולוגית מחירה יותר קרוב ל-140 אלף שקל מל-150 אלף שקל. 
כאן עולה שאלה מעניינת: מה יקרה בעוד פחות משלושה שבועות כשהמחירון החדש ישקף את הופעת טסלה 3 המחודשת? האם העובדה שהדגם החדש יקר ועולה מעל 200 אלף שקל תסייע לטסלה מודל 2021 לשמור על מחירה הנמוך? ימים יגידו.

80 אלף שקל: ליפמוטור T3

בישראל יש הרבה חשמליות סיניות. מעטות מתומחרות באופן "שאפתני" כמו ה-T3 של ליפמוטור שעדיין עולה 100 אלף שקל כחדשה ומצוידת בשתי כריות אוויר בלבד. בשוק המשומשות אין משחקים ומה שלא מבוקש יורד במחיר. בדרך כלל במכוניות קטנות ירידות הערך אינן משמעותיות בגלל שהמחיר ההתחלתי אינו גבוה אבל בליפמוטור נסיבות התמחור עשו את שלהן והחשמלית הסינית הקטנה לא העלתה על הכביש אפילו 600 יחידות מהגעתה לישראל. אולי זו הסיבה שבמחירון ספטמבר ה-T3 נופלת מ-83 אלף שקל ל-80 אלף שקל, מחיר שהוא כבר כמעט הגיוני למכונית כזאת חדשה מהניילון. כעת שמחיר המכונית מודל 2022 הוא 80 אלף שקל, יש יותר היגיון ברכישתה - אם כי קשה להתעלם מהיעדר אבזור הבטיחות.

Support Ukraine