התחזית ל-2020: כלי הרכב יתייקרו באלפי שקלים

לפני 4 שנים, 5 חודשים - 30 אוקטובר 2019, כלכליסט
התחזית ל-2020: כלי הרכב יתייקרו באלפי שקלים
זיכויי מס שיפוגו, כניסה מאסיבית של רכב חשמלי והצפת השוק ברכבי דיזל גדולים ומזהמים. שנת הדגם החדשה תספק שלל תירוצים וסיבות לעליות מחירים בשוק הרכב הישראלי

בעוד מעט יותר מחודשיים תיפתח שנת הדגם 2020 של שוק הרכב הישראלי, והיא צפויה להיות אחת משנות הדגם היותר קשות שידע השוק.

מה שיהפוך את שנת הדגם הקרובה לקשה הם מספר שינויים רגולטוריים מקומיים, שייכנסו לתוקף בינואר, ויתנגשו עם מספר שינויים רגולטוריים עולמיים, שעיתוי כניסתם מתואר בענף הרכב הישראלי כ”גרוע במיוחד”. כל אלו עומדים להוביל לתוצאה אחת שתעיב על ענף הרכב הישראלי: בינואר הקרוב דגמי מכוניות רבים עומדים להתייקר. בנוסף, מחירן של המכוניות החשמליות, שיבואני רכב רבים מצפים להן, אינו צפוי להיות כה נמוך כפי שחשבו.

רגולציה ישראלית תייקר את מכוניות המיני

נקודה בעייתית שעמה מתמודדים בימים אלה יבואני הרכב, כמו גם חנויות שמתקינות מערכות ותוספות שונות על הרכב, נוגעת למערכות הבטיחות הפאסיביות שמשרד התחבורה כפה על הצרכנים לפני שנתיים. בשנת 2017, ממש לאחר ביקור מתוקשר במשרדי חברת מובילאיי, הודיע שר התחבורה דאז ישראל כץ כי יחייב התקנת מערכות בטיחות פאסיביות בכל הרכבים החדשים המשווקים בישראל.

בניגוד למערכות הבטיחות האקטיביות, שיודעות לבלום את הרכב ולהזיז את ההגה בשעת סכנה, מערכת פאסיבית רק מצפצפת. כדי לממן את התקנתן של המערכות הפאסיביות נהגתה תכנית זיכויי מס עבורן. אלא שתוקפה של תוכנית זיכוי המס עתיד לפוג ב־1 בינואר 2020 - מתאריך זה רק מערכות אקטיביות יקבלו את הזיכוי. 

כיום עיקר המכוניות שיש להן מערכת פאסיבית ומשווקות בישראל הן מכוניות מיני וסופר מיני, ויתר הדגמים כבר מצוידים במערכות אקטיביות. מדובר במכוניות ששולי הרווח עליהן מצומצמים, ושיעור ההתייקרות בהן לנוכח גריעת הטבת המס נע בין 1500 ל־2500 שקלים. במידה שיבואן הרכב כן יבחר להביא מכוניות אלה עם מערכות בטיחות מקוריות, עדיין צפויה התייקרות, משום גובה זיכוי המס אינו מגיע לגובה עלות המערכות.

הדרישה האירופאית לרכב חשמלי תייקר אותו בישראל

קשה להתעלם מההתלהבות שאופפת הן את יבואני הרכב והן את הצרכנים ממכוניות חשמליות: שנת הדגם 2020 עוד לא התחילה וכבר רבים הכתירו אותה כ”שנת החשמליות”.

בשנה הקרובה המכוניות החשמליות צפויות להיות נפוצות ונגישות לרכישה בכל סוכנות רכב - מספר דגמים חשמליים מתוצרת סינית ומתוצרת אירופית אכן נמצאים בדרכם לישראל - ואלפי עמדות טעינה ייפרסו ברחבי ישראל, לנוחות הכלל. עם זאת, מבחינה כלכלית המציאות לא תהיה ורודה כל כך ונראה שהרכב החשמלי יישמר נחלתם של לקוחות בעלי כיסים עמוקים - לא בגלל החשש מטווח נסיעה או טעינה, אלא בגלל מחיר. למרות ששיעור מס הקניה על מכוניות חשמליות יישאר נמוך מאוד ויעמוד על 10% בלבד, אינדיקטורים מוקדמים מצביעים על כך שכל הדגמים החשמליים שיגיעו לישראל או שמשווקים בה כיום, יעלו הרבה יותר מן הדגם המקביל להם שיש לו מנוע בנזין מזהם.

יש לכך שתי סיבות: האחת היא שיבואני הרכב מנסים למקסם רווחים ולכסות את כל עלויות ההחדרה של הרכב החשמלי, כשאלו כוללות בין השאר הסבה של מוסכים וציוד מיוחד להכנה של הרכב; הסיבה השניה והעיקרית היא הדרישה האירופאית הגוברת לרכבים חשמליים. כל יצרני הרכב שמשווקים מכוניות באירופה יודעים שבעוד חודשים ספורים תיכנס לתוקף תקינה אירופאית חמורה במיוחד, שנקראת CAFE ודורשת מיצרני הרכב להפחית באופן דרסטי את פליטות המזהמים שלהם. הדרך היחידה היא לאזן את מכירות הרכב המזהם באמצעות מכירות של רכב נקי, ומכאן שליצרני הרכב יש אינטרס למכור באירופה ולא בישראל. מכיוון שכך, בכל הקשור ברכב חשמלי המחירים לשוק הישראלי יהיו גבוהים, וכאילו כדי להוסיף, נראה שגם הדגמים החשמליים הקיימים יתייקרו במקביל.

אירופה נפטרת מרכבי קרוס אובר ושולחת אותם לישראל

הישראלים אוהבים רכבי כביש שטח, אך החודשים האחרונים סימנו שתי מגמות ברורות שעתידות להשפיע על שוק הרכב הישראלי, ולא לטובה. ראשית, תהליך חשוב שמתרחש מאחורי הקלעים של תעשיית הרכב העולמית כבר החל להשפיע על מדינת ישראל: בניגוד למכוניות המשפחתיות וההיברידיות, שהצרכן הישראלי כמעט שאינו מודע לכך שהן קיימות גם בגרסת דיזל, רכבי כביש שטח הם לעתים גדולים יותר וכבדים יותר, ולכן באופן טבעי רובם מיוצרים גם בגרסאות בעלות מנועי דיזל, כמו רכבי השטח האמיתיים והקשוחים.

אלא שהדיזל המזהם הופך בימים אלה למוקצה באירופה והתוצאה היא שכיום יצרני הרכב הגדולים להוטים להיפטר מרכבי דיזל, והם שולחים אותם למדינות שבהן חיים צרכנים שלא אכפת להם מכמות המזהמים ששמכוניתם פולטת. 

זו הסיבה שבמהלך שנת 2019 חלה עליה נאה בהיצע דגמי הדיזל של רכבי הכביש שטח שמשווקים בישראל, ובשנה הבאה מגמה זו צפויה רק להתחזק. הצורך של הישראלים ברכב אופנתי עולה על הצורך באוויר נקי, וכתוצאה מכך חלק ניכר מרכבי הכביש שטח שיגיעו לישראל יהיו עוד יותר מזהמים.

שיטת המסוי הישראלית לא נוטה לכיוון רכבי דיזל מזהמים, והזיהום הגבוה מוביל לזיכוי מס נמוך. כיוון שכך, כלי הרכב שיגיעו צפויים להתייקר בשיעור של עד 5,000 שקל ברכבי הכביש שטח העממיים. 

התייקרויות ראשונות יורגשו כבר בחודשים הקרובים, עם הצגת מספר דגמי רכבי כביש שטח חדשים. שלא במפתיע, ההתייקרות תחול לא רק על רכבי הדיזל, משום שהיבואנים מבינים כי אם הדיזל יתייקר, הצרכן יבחר ברכבי בנזין. כדי שלא לשדל את הצרכנים לעשות זאת, גם רכבי הבנזין יתייקרו.

המשפחתיות יתייקרו בעקבות הרכב ההיברידי

בנושא אחד קיימת תמימות דעים בענף הרכב הישראלי: בינואר הקרוב המכוניות ההיברידיות העממיות צפויות להתייקר כתוצאה מזינוק של מס הקנייה מ־30% ל־45%, ואילו מכוניות הפלאג אין היבריד היוקרתיות והחשמליות יתייקרו גם הן, כתוצאה מהטלת מגבלה על גובה זיכוי המס שהן יכולות לקבל. לפי הערכות, יבואני הרכב והיצרנים ינסו ליצור את הרושם שההתייקרות תהיה גבוהה מאד, אך בסופו של דבר הם יספגו חלק מההתייקרות בעצמם, ובפועל יהיה מדובר בהתייקרות של כ־2000 עד 4000 שקלים למכונית.

התייקרות המכוניות ההיברידיות העממיות צפויה לבשר על התייקרות המכוניות המשפחתיות, שמתחרות בהיברידיות העממיות.

עד לפני שלוש שנים המכוניות המשפחתיות היו ברירת המחדל של ציי רכב גדולים, כיום זה כבר לא המצב, עם זאת עשרות אלפי מהן עדיין נמכרות בישראל מדי שנה.

יבואני הרכב עצמם ממקדים את מאמציהם בהשגת מלאי מכוניות היברידיות שישוחררו ממכס עד תום דצמבר, ואותן הן יוכלו לשחרר לשוק טיפין טיפין במהלך חודשיה הראשונים של 2020. אך לאחר שהמלאי של המכוניות האלה יגמר, או במהלך חודשי השנה הראשונים כשיבואני הרכב יחוו מחסור מסוים במכוניות היברידיות, נחזה את שובן של עסקאות שבמרכזן מכוניות משפחתיות. כבר כיום ישנם יבואני רכב שמציעים מכוניות לא היברידיות בהטבות שונות ללקוחות שיסכימו לוותר על ההיברידי. מה־1 בינואר, עם פרסום מחירוני ההיברידיות החדשים והיקרים יותר, יבואני הרכב לא יצטרכו לעודד לקוחות לרכוש מכונית משפחתית, ואלו ישובו להיות חלופה לגיטימית להיברידית.

במצב כזה, בו קיים ביקוש לדגמי מכוניות שיבואני הרכב שמרו את מחירם נמוך באופן מלאכותי מספר שנים, תתרחש עליית מחירים. בין השאר משום שמדובר במכוניות שמתחרות בהיברידיות המשפחתיות, שהתייקרו. עם זאת, שיעור ההתייקרות לא יהיה גבוה כמו זה של ההיברידיות, בין היתר כדי לייצר בידול בין הדגמים.

Support Ukraine