+ פרסום מודעה חינם !
מודעות: לא נמכר - 1426, סה"כ - 22336

התחזית ל-2020: כלי הרכב יתייקרו באלפי שקלים

30 אוקטובר 2019 - כלכליסט

התחזית ל-2020: כלי הרכב יתייקרו באלפי שקלים

זיכויי מס שיפוגו, כניסה מאסיבית של רכב חשמלי והצפת השוק ברכבי דיזל גדולים ומזהמים. שנת הדגם החדשה תספק שלל תירוצים וסיבות לעליות מחירים בשוק הרכב הישראלי

בעוד מעט יותר מחודשיים תיפתח שנת הדגם 2020 של שוק הרכב הישראלי, והיא צפויה להיות אחת משנות הדגם היותר קשות שידע השוק.

מה שיהפוך את שנת הדגם הקרובה לקשה הם מספר שינויים רגולטוריים מקומיים, שייכנסו לתוקף בינואר, ויתנגשו עם מספר שינויים רגולטוריים עולמיים, שעיתוי כניסתם מתואר בענף הרכב הישראלי כ”גרוע במיוחד”. כל אלו עומדים להוביל לתוצאה אחת שתעיב על ענף הרכב הישראלי: בינואר הקרוב דגמי מכוניות רבים עומדים להתייקר. בנוסף, מחירן של המכוניות החשמליות, שיבואני רכב רבים מצפים להן, אינו צפוי להיות כה נמוך כפי שחשבו.

רגולציה ישראלית תייקר את מכוניות המיני

נקודה בעייתית שעמה מתמודדים בימים אלה יבואני הרכב, כמו גם חנויות שמתקינות מערכות ותוספות שונות על הרכב, נוגעת למערכות הבטיחות הפאסיביות שמשרד התחבורה כפה על הצרכנים לפני שנתיים. בשנת 2017, ממש לאחר ביקור מתוקשר במשרדי חברת מובילאיי, הודיע שר התחבורה דאז ישראל כץ כי יחייב התקנת מערכות בטיחות פאסיביות בכל הרכבים החדשים המשווקים בישראל.

בניגוד למערכות הבטיחות האקטיביות, שיודעות לבלום את הרכב ולהזיז את ההגה בשעת סכנה, מערכת פאסיבית רק מצפצפת. כדי לממן את התקנתן של המערכות הפאסיביות נהגתה תכנית זיכויי מס עבורן. אלא שתוקפה של תוכנית זיכוי המס עתיד לפוג ב־1 בינואר 2020 - מתאריך זה רק מערכות אקטיביות יקבלו את הזיכוי. 

כיום עיקר המכוניות שיש להן מערכת פאסיבית ומשווקות בישראל הן מכוניות מיני וסופר מיני, ויתר הדגמים כבר מצוידים במערכות אקטיביות. מדובר במכוניות ששולי הרווח עליהן מצומצמים, ושיעור ההתייקרות בהן לנוכח גריעת הטבת המס נע בין 1500 ל־2500 שקלים. במידה שיבואן הרכב כן יבחר להביא מכוניות אלה עם מערכות בטיחות מקוריות, עדיין צפויה התייקרות, משום גובה זיכוי המס אינו מגיע לגובה עלות המערכות.

הדרישה האירופאית לרכב חשמלי תייקר אותו בישראל

קשה להתעלם מההתלהבות שאופפת הן את יבואני הרכב והן את הצרכנים ממכוניות חשמליות: שנת הדגם 2020 עוד לא התחילה וכבר רבים הכתירו אותה כ”שנת החשמליות”.

בשנה הקרובה המכוניות החשמליות צפויות להיות נפוצות ונגישות לרכישה בכל סוכנות רכב - מספר דגמים חשמליים מתוצרת סינית ומתוצרת אירופית אכן נמצאים בדרכם לישראל - ואלפי עמדות טעינה ייפרסו ברחבי ישראל, לנוחות הכלל. עם זאת, מבחינה כלכלית המציאות לא תהיה ורודה כל כך ונראה שהרכב החשמלי יישמר נחלתם של לקוחות בעלי כיסים עמוקים - לא בגלל החשש מטווח נסיעה או טעינה, אלא בגלל מחיר. למרות ששיעור מס הקניה על מכוניות חשמליות יישאר נמוך מאוד ויעמוד על 10% בלבד, אינדיקטורים מוקדמים מצביעים על כך שכל הדגמים החשמליים שיגיעו לישראל או שמשווקים בה כיום, יעלו הרבה יותר מן הדגם המקביל להם שיש לו מנוע בנזין מזהם.

יש לכך שתי סיבות: האחת היא שיבואני הרכב מנסים למקסם רווחים ולכסות את כל עלויות ההחדרה של הרכב החשמלי, כשאלו כוללות בין השאר הסבה של מוסכים וציוד מיוחד להכנה של הרכב; הסיבה השניה והעיקרית היא הדרישה האירופאית הגוברת לרכבים חשמליים. כל יצרני הרכב שמשווקים מכוניות באירופה יודעים שבעוד חודשים ספורים תיכנס לתוקף תקינה אירופאית חמורה במיוחד, שנקראת CAFE ודורשת מיצרני הרכב להפחית באופן דרסטי את פליטות המזהמים שלהם. הדרך היחידה היא לאזן את מכירות הרכב המזהם באמצעות מכירות של רכב נקי, ומכאן שליצרני הרכב יש אינטרס למכור באירופה ולא בישראל. מכיוון שכך, בכל הקשור ברכב חשמלי המחירים לשוק הישראלי יהיו גבוהים, וכאילו כדי להוסיף, נראה שגם הדגמים החשמליים הקיימים יתייקרו במקביל.

אירופה נפטרת מרכבי קרוס אובר ושולחת אותם לישראל

הישראלים אוהבים רכבי כביש שטח, אך החודשים האחרונים סימנו שתי מגמות ברורות שעתידות להשפיע על שוק הרכב הישראלי, ולא לטובה. ראשית, תהליך חשוב שמתרחש מאחורי הקלעים של תעשיית הרכב העולמית כבר החל להשפיע על מדינת ישראל: בניגוד למכוניות המשפחתיות וההיברידיות, שהצרכן הישראלי כמעט שאינו מודע לכך שהן קיימות גם בגרסת דיזל, רכבי כביש שטח הם לעתים גדולים יותר וכבדים יותר, ולכן באופן טבעי רובם מיוצרים גם בגרסאות בעלות מנועי דיזל, כמו רכבי השטח האמיתיים והקשוחים.

אלא שהדיזל המזהם הופך בימים אלה למוקצה באירופה והתוצאה היא שכיום יצרני הרכב הגדולים להוטים להיפטר מרכבי דיזל, והם שולחים אותם למדינות שבהן חיים צרכנים שלא אכפת להם מכמות המזהמים ששמכוניתם פולטת. 

זו הסיבה שבמהלך שנת 2019 חלה עליה נאה בהיצע דגמי הדיזל של רכבי הכביש שטח שמשווקים בישראל, ובשנה הבאה מגמה זו צפויה רק להתחזק. הצורך של הישראלים ברכב אופנתי עולה על הצורך באוויר נקי, וכתוצאה מכך חלק ניכר מרכבי הכביש שטח שיגיעו לישראל יהיו עוד יותר מזהמים.

שיטת המסוי הישראלית לא נוטה לכיוון רכבי דיזל מזהמים, והזיהום הגבוה מוביל לזיכוי מס נמוך. כיוון שכך, כלי הרכב שיגיעו צפויים להתייקר בשיעור של עד 5,000 שקל ברכבי הכביש שטח העממיים. 

התייקרויות ראשונות יורגשו כבר בחודשים הקרובים, עם הצגת מספר דגמי רכבי כביש שטח חדשים. שלא במפתיע, ההתייקרות תחול לא רק על רכבי הדיזל, משום שהיבואנים מבינים כי אם הדיזל יתייקר, הצרכן יבחר ברכבי בנזין. כדי שלא לשדל את הצרכנים לעשות זאת, גם רכבי הבנזין יתייקרו.

המשפחתיות יתייקרו בעקבות הרכב ההיברידי

בנושא אחד קיימת תמימות דעים בענף הרכב הישראלי: בינואר הקרוב המכוניות ההיברידיות העממיות צפויות להתייקר כתוצאה מזינוק של מס הקנייה מ־30% ל־45%, ואילו מכוניות הפלאג אין היבריד היוקרתיות והחשמליות יתייקרו גם הן, כתוצאה מהטלת מגבלה על גובה זיכוי המס שהן יכולות לקבל. לפי הערכות, יבואני הרכב והיצרנים ינסו ליצור את הרושם שההתייקרות תהיה גבוהה מאד, אך בסופו של דבר הם יספגו חלק מההתייקרות בעצמם, ובפועל יהיה מדובר בהתייקרות של כ־2000 עד 4000 שקלים למכונית.

התייקרות המכוניות ההיברידיות העממיות צפויה לבשר על התייקרות המכוניות המשפחתיות, שמתחרות בהיברידיות העממיות.

עד לפני שלוש שנים המכוניות המשפחתיות היו ברירת המחדל של ציי רכב גדולים, כיום זה כבר לא המצב, עם זאת עשרות אלפי מהן עדיין נמכרות בישראל מדי שנה.

יבואני הרכב עצמם ממקדים את מאמציהם בהשגת מלאי מכוניות היברידיות שישוחררו ממכס עד תום דצמבר, ואותן הן יוכלו לשחרר לשוק טיפין טיפין במהלך חודשיה הראשונים של 2020. אך לאחר שהמלאי של המכוניות האלה יגמר, או במהלך חודשי השנה הראשונים כשיבואני הרכב יחוו מחסור מסוים במכוניות היברידיות, נחזה את שובן של עסקאות שבמרכזן מכוניות משפחתיות. כבר כיום ישנם יבואני רכב שמציעים מכוניות לא היברידיות בהטבות שונות ללקוחות שיסכימו לוותר על ההיברידי. מה־1 בינואר, עם פרסום מחירוני ההיברידיות החדשים והיקרים יותר, יבואני הרכב לא יצטרכו לעודד לקוחות לרכוש מכונית משפחתית, ואלו ישובו להיות חלופה לגיטימית להיברידית.

במצב כזה, בו קיים ביקוש לדגמי מכוניות שיבואני הרכב שמרו את מחירם נמוך באופן מלאכותי מספר שנים, תתרחש עליית מחירים. בין השאר משום שמדובר במכוניות שמתחרות בהיברידיות המשפחתיות, שהתייקרו. עם זאת, שיעור ההתייקרות לא יהיה גבוה כמו זה של ההיברידיות, בין היתר כדי לייצר בידול בין הדגמים.

 

חדשות לפי תגיות

accidentsacuraadvertisingAIairbagairbagsalfa romeoamazonandroidandroid autoappappleApple Carplayappsapriliaaston martinaudiAudi e-tronAustraliaAutoMotorautonomous carautonomous carsautonomous vehicleAutonomous Vehiclesautonomus carAutopilotAutotechAvisavtoVAZawardsAyalonbatterybentleybicyclebikebikesbirdbmwBMW X5BoschBubblebugattiBuickbusesCadillacCadillac EscaladeCaliforniaCanadacar marketcar sharingcar theftCarasso MotorsCarlos GhosncarpoolCESChampion MotorschevroletChevrolet BoltChevrolet SuburbanChicago Auto ShowchinaChryslerchrysler pacificacitroencitroen C4classic carconsumer reportscoronavirusCOVID-19crash testcrash testscrossoverdaciaDacia DusterDaihatsuDaimlerDanDelekDensoDetroit Auto Showdieseldiesel scandaldieselgateDodgeDonald Trumpdrag racedriverless cardriverless carsdriving tipsDSDS3ducatie-scooterE-ScooterseggedEICMAElbitElectraElectreonelectricElon Muskemission scandalemissionsEUeuropeevfcaferrarifiatfordFord ExplorerFord F-150Ford FiestaFord FocusfranceFrankfurt Motor Showfuelfuel economy scandalfuel pricefunnyGACgeargeelygenesisGeneva Motor ShowgermanygettGetTaxigmGMCgooglegoogle mapsgovernmentgreenhackersHaifaharley-davidsonhealthhondaHonda Civichonda cr-vHonda Odysseyhow tohybridhydrogenhyperloopHyundaihyundai elantraHyundai i10hyundai i30Hyundai IoniqHyundai KonaHyundai Santa FeHyundai SonataHyundai TucsonHyundai VelosterIDFIIHSindiaInfinitiinfotainmentInnovizinsuranceintelIPOiranisisIsraelIsrael RailwaysjaguarJaguar i-pacejapanjeepJeep WranglerJerusalemkawasakiKiakia ceedkia niroKia Optimakia picantokia riokia sorentoKia Soulkia sportageKia stingerkia stonicKia TellurideKia XCeedKobe SteelktmLA Auto ShowLadalamborghiniland roverLand Rover DefenderlawsuitLeolexuslidarlight railLimeLincolnlockdownlrtluxuryluxury carslyftmaseratimaybachmazdaMazda 3Mazda 6Mazda CX-30Mazda CX-5Mazda MiataMazda MX-5Mazda6mecedesmercedesmetroMexicoMGMG ZSmicrosoftMilan Motorcycle ShowmilitaryminiMinistry of TransportMitsubishimitsubishi ASXmitsubishi outlandermobileyeMoose TestmoovitmotorcyclemotorsportnavigationNEVSNew YorkNew York Auto ShowNHTSANIOnissanNissan Jukenissan leafNissan QashqaiNissan RogueNorwayNvidiaoecdofoopelopel corsaOpel Insigniaopel mokkaOtonomopanasonicparis motor showparkingpeugeotPeugeot 5008Peugeot 508pickuppolicePorscheportugalpricepricespsapublic transportQorosrailwayRakevet Israelramrange roverratingsrecallrecallsrenaultRivianroad 6road accidentroad accidentsroad safetyroadsRolls-Royceroyal enfieldrussiasafetysafety ratingsafety ratingssafety testsSaverOnescandalscooterseatseat aronaSeat IbizaSECself-driving carself-driving carsSEMASiemensskodaskoda citigoSkoda EnyaqSkoda FabiaSkoda KodiaqSkoda Octaviaskoda rapidSkoda ScalaSkoda SuperbSoftBanksolar energysouth koreaspainspy shotspy shotsSsangYongstartupsstatisticsstrikestudysubarusubaru ascentSubaru BRZsubaru foresterSubaru VizivSubaru WRXsubaru XVsupercarssuvsuzukisuzuki jimnySwedenTactile Mobilitytakatatarifftaxtaxestaxitechnologytel avivtel-avivterrorismteslaTesla Model 3Tokyo Motor ShowtoptoyotaToyota Camrytoyota corollatoyota priustoyota rav4Toyota SupraToyota Yaristrade wartraffictransporttrendstriumphtrucktruckstuninguberukUMIunion motorsUnited StatedUnited StatesususaViaVolkswagenVolkswagen GolfVolkswagen ID.4volvoVolvo v60Volvo XC40Volvo XC60vwVW Polowaymowazeyamahayandexyangoаварииавтобусавтобусыавтобусы в субботуавторемонтные мастерскиеавторынокавтострахованиеавтостраховкаАккоАрадаренда автомобиляАфикимАфулаАшдодашкелонаэропортаэропорт Бен-ГурионАялонБАГАЦБат-ЯмбезопасностьБейтар-ИлитбензинБеэр-ШеваБней-Браквелосипедвелосипедистывелосипедыводительские прававыборыГерцлиягибридгибридные автогибридный автомобильГиватаимгородской транспортгорючееГуш ДанДавид ЛубинскиДелек Моторсдизельдизельгейтдорогадорогидорожные камерыДТПЕвропажелезная дорогазабастовказаконодательствозаконызаправкиИерусалимИзраильимпортимпорт автоинфраструктураИранИсраэль КацКавимкамерыканатная дорогакарантинКарасо МоторсКармельКармиэльКирьят-АтаКирьят-ГатКитайКнессетКольмобилькомпенсациякоронавирускоррупциякредитыКфар-СабализингЛодмарафонМеирминистерство транспортаминтрансмотоциклнаводнениеНалогналогиНегевНетанияобщественный транспортограниченияотзывотзывыпаркингпарковкапарковкиПДДперекрытияПетах-Тикваплатные дорогиподержанные автоподержанные автомобилипожарполицияпочтапочта Израиляправительствопревышение скоростиПрибрежное шоссепробкипродажа автопродажипроишествияРаанаРав-КавРакевет ИзраэльРакевет ИсраэльРамат-Ганрегистрация авторейтингрейтингиреформаРеховотРишон ле-ЦионСамарияСАМЛАТскандалсоветыстатистикастатитстикастрахованиестраховкасубботние автобусысудсудебные решениясуперкарыСШАтаксиТалькартарифыТверияТель АвивТель-Авивтендертерроризмтест на вождениетехнологиитехосмотртехпаспорттопливоТрансизраильское шоссетранспорттранспорт в шабаттраснпорттрафикугонугон автомобилейУправление регистрации автотранспортауход за автомобилемХадераХайфаХермонХолонЦАХАЛценаценыЦфатЧемпион МоторсШкодашоссешоссе АялонштрафштрафыЭгедЭйлатэкзамен на праваэкзамен по вождениюэкологияэлектроавтоэлектроавтомобильэлектровелосипедэлектровелосипедыэлектромобилиэлектромобильЯндексЯффоאאודיאגדאגף התנועהאגרת רישויאובראודיאוויסאוטובוסאוטובוסיםאוטוטקאופלאופל אינסיגניהאופל מוקהאופל קורסהאופנועאופנוע שטחאופנועיםאופנייםאופניים חשמלייםאופניים שיתופייםאיגוד המוסכיםאיגוד יבואני הרכבאיכות הסביבהאילתאינטלאינפיניטיאירופהאיתוראןאכיפהאלבראלון דאיאלון מאסקאלפא רומיאואלפא רומיאו סטלביואפליקציותארהאשדודאשראיבב.מ.ווב.מ.וו.בטיחותבטיחות בדרכיםבטיחות ברכבבטר פלייסביטוחביטוח חובהביטוח מקיףביטוח רכבבינה מלאכותיתבירדבית המשפטבנזיןבנימין נתניהובנק ישראלבצלאל סמוטריץ'בריטניהגג'יפג'יפוןג'ירו ד'איטליהג'נרל מוטורסגוגלגיוס הוןגניבות רכבגניבת רכבגריטהדאצ'יהדאצ'יה דאסטרדודו גלגלידואר ישראלדוד לובינסקידוחות חניהדוחות כספייםדוקאטידיזלדיימלרדלקדלק מוטורסדלק רכבדןהאיחוד האירופיהוזלההונדההונדה סיוויקהטבות מסהלוואותהלשכה המרכזית לסטטיסטיקההמס הירוקהמשרד להגנת הסביבההעלאת מחיריםהרכבת הקלההרפורמה בתחבורה הציבוריתהרשות הלאומיתהרשות הלאומית לבטיחות בדרכיםהשכרת רכבווייזוולווועדת הכלכלהועדת הכספיםזיהוםזיהום אווירחחברות ביטוחחברת החשמלחדשות הרכבחדשנותחולוןחוק ההסדריםחורףחיפהחלקי חילוףחניהחניוניםחרדיםטויוטהטויוטה יאריסטויוטה פריוסטויוטה קורולהטויוטה ראב4טכנולוגיהטלקארטסטטסטיםטסלהטרייד איןיבואיבוא אישייבוא מכוניותיבוא מקביליבוא רכביבואן רכביבואני רכביגואריד שנייהיד2יונדאייונדאי טוסוןיונדאי קונהיוניון מוטורסייבוא רכבימאההיפןיצרניות רכבירושליםירין שטרןישראלישראל כץכבישכביש 6כביש החוףכבישיםכלי רכבכלכלה שיתופיתכלמובילכריות אווירכרמיאלכרמליתללובינסקילוחית רישוילוי יצחקלימוד נהיגהליסינגלנד רוברלקסוסמאזדהמבחן דרכיםמבחן נהיגהמבחני ריסוקמבצעמבצעי רכבמבצעי רכב באודימבצעי רכב באופלמבצעי רכב ביונדאימבצעי רכב במאזדהמבצעי רכב במיצובישימבצעי רכב בניסאןמבצעי רכב בסובארומבצעי רכב בסוזוקימבצעי רכב בסיאטמבצעי רכב בסיטרואןמבצעי רכב בסקודהמבצעי רכב בפולקסווגןמבצעי רכב בפורדמבצעי רכב בפיאטמבצעי רכב בפיג'ומבצעי רכב בקיהמבצעי רכב ברנומבצעי רכב בשברולטמהירותמובילאיימוניותמוניות שירותמוניתמוסךמוסכיםמחאהמחירון רכבמחירי הדלקמחיריםמחקרמטרו מוטורמיזוגים ורכישותמיכאל לוימינוי בכיריםמיסוימיסוי ירוקמיצובישימיצובישי אאוטלנדרמיצובישי אטראז'מיצובישי ספייס סטארמכון התקניםמכון רישוימכוניותמכוניות היברידיותמכוניות חדשותמכוניות חשמליותמכוניות יוקרהמכוניות משומשותמכוניות קלאסיותמכוניתמכונית אוטונומיתמכונית היברידיתמכונית השנהמכונית חשמליתמכונית יוקרהמכונית משומשתמכונית משפחתיתמכונית שיתופיתמכירה פומביתמכירות כלי רכבמכירות רכבמכסמכרזמלחמת סחרממשלהמס הבלומס קנייהמסיםמסירותמסירות רכבמסירות רכב חדשמערכות בטיחותמצלמות מהירותמרצדסמשאיותמשאיתמשה כחלוןמשומשותמשטרהמשטרת התנועהמשטרת ישראלמשרד האוצרמשרד האנרגיה והמיםמשרד הביטחוןמשרד המשפטיםמשרד הרישוימשרד התחבורהנהגיםנהיגהניסאןניסאן אלטימהניסאן ג'וקניסאן ליףניסאן מקסימהניסאן סנטרהניסאן קשקאיניסוינסיעות שיתופיותנפטנתנתבנתיב פלוסנתיבי איילוןנתיבי ישראלסאן יאנגסאנגיונגסאנגיונג רקסטוןסובארוסובארו אימפרזהסובארו פורסטרסוזוקיסוזוקי ג'ימניסוזוקי ויטרהסוזוקי סוויפטסוזוקי קרוסאוברסולרסטארט אפסטטיסטיקהסיאטסיאט איביזהסיאט ארונהסיאט לאוןסיטרואןסיטרואן ברלינגוסייברסיןסמלספורטספורט מוטוריסקודהסקודה אוקטביהסקודה סופרבסקודה סקאלהסקודה פאביהסקודה קארוקסקודה קודיאקעעבירות תנועהעומסי תנועהעופר אבנירעיריית תל אביבעליבאבאעמדות טעינהעמדת טעינהענף הרכבערדפוינטרפולקסווגןפולקסווגן טרנספורטרפולקסווגן פולופורדפורד פוקוספורשהפיאטפיג'ופיג׳ופיז'ופיצוייםפלאג איןפנגופסחפקק תנועהפקקי תנועהפקקיםפראריפשיטת רגלץצ'מפיון מוטורסצהציי רכבק.ט.מקאדילקקאוואסאקיקבוצת קרסוקורונהקורוסקורקינטקורקינט חשמליקורקינט שיתופיקורקינטיםקטנועקטנועיםקיהקיה נירוקיה סידקיה ספורטאז'קיה פיקנטוקיה קרניבלקיה ריוקל אוטוקנאביסקנוןקנסותקרוסאוברקריאה לתיקוןקרייזלרקרלוס גוהןקרסו מוטורסראליראםרב קורגולציהריקולרישוירישיוןרישיון נהיגהרישיון רכברכברכב אוטונומירכב היברידירכב חברהרכב חדשרכב חשמלירכב ירוקרכב משומשרכב פנאירכב צמודרכב שטחרכבי יוקרהרכבי שטחרכבים משומשיםרכבתרכבת ישראלרכישת רכברמי אונגררמת גןרנורנו זואירנו מגאןרנו קדג'אררנו קליאורנו קפצ'וררשויות מקומיותרשות ההגבלים העסקייםרשות המסיםרשות שדות התעופהרשיון נהיגהשברולטשברולט אקווינוקסשברולט טראוורסשברולט ספארקשבתשווי שימוששוק הרכבשלמה SIXTשמאיםשר התחבורהתתאונהתאונותתאונות דרכיםתאונת דרכיםתביעה ייצוגיתתגמולי ביטוחתחבורהתחבורה ציבוריתתחנות דלקתיקוןתל אביבתל אופןתל-אביבתל-אופןתערוכת ז'נבהתעשיית הרכבתשתיותתשתיות תחבורהתשתית