מהפכת הדיזל: עשרות אלפי טנדרים וג'יפים לא יורשו להיכנס למרכזי הערים בעוד חודש

לפני 5 שנים, 6 חודשים - 28 ספטמבר 2018, כלכליסט
Illustration
Illustration
בעלי רכבי דיזל מסחריים שיוצרו עד שנת 2006 הופתעו לקבל מכתב מהמשרד להגנת הסביבה המתריע כי אם לא יתקינו מסנן מיוחד לצמצום שיעור הזיהום ממערכת הפליטה לא יוכלו להיכנס למרכזי הערים. הבעיה: שווי המסנן מגיע לעתים לשליש משווי הרכב

באופן שקט יחסית וללא יותר מדי אזכורים עתידה להתרחש בעוד כחודש מהפכה שתהפוך עשרות אלפי טנדרים ורכבי שטח ללא רצויים במרכזי הערים, אפילו בלתי ניתנים למכירה בשוק היד השנייה, אלא אם בעליהם ישקיעו בהם אלפי שקלים בשדרוג של מערכת הפליטה. כך עולה מדיווחים של עשרות קוראים שקיבלו לבתיהם בשבוע החולף מכתבים מטעם המשרד להגנת הסביבה המתריעים בהם פן ייכנסו עם רכבם למרכזי הערים הגדולות.

כזכור, בחודש מרץ האחרון אישרה הכנסת את התכנית לצמצום זיהום אוויר מרכבי דיזל. מדובר בתכנית התקפה בעיקר לרכב כבד. תכנית זו קובעת כי רישיון הרכב של "רכב כבד ישן" לא יחודש אם לא יותקן בו מסנן מיוחד במערכת הפליטה שמצמצם את שיעור הזיהום של מנוע הדיזל.

הכוונה במקרה זה היא למשאיות, אך הבעיה העיקרית אינה טמונה ברכבים הכבדים אלא ברכבי דיזל מזהמים שאינם מוגדרים כ"רכב כבד ישן". רכבים אלה הם רכבי דיזל מסחריים שיוצרו עד שנת 2006. על פי לשון התקנות, רכבים אלה יוגדרו החל מבעוד חודש כרכבים מזהמים במדבקה מיוחדת שתודבק על חלונם בעת מבחן הרישוי השנתי. משמעות המדבקה היא שבעלי רכבים אלה לא יוכלו להיכנס לאזורים מסוימים בערים הגדולות. הדרך היחידה להימנע מרוע הגזירה היא להתקין מסנן זיהום מיוחד במערכת הפליטה, שעלותו יכולה לעבור 6,000 שקל. משמע, רכבים אלה יוכלו בפועל לנסוע רק מחוץ לערים הגדולות, אלא אם בעליהם יתקינו את המסנן. במקרה של רכבים שיוצרו לפני עשור ויותר, עלות המסנן מגיעה לעתים לשליש, או רבע מעלות הרכב כולו.

במפתיע, רשימת הרכבים המסחריים המזהמים אינה כוללת רק טנדרים, אלא גם לא מעט דגמים של רכבי שטח שזכו בישראל להצלחה, כדוגמת חלק מדגמי טויוטה לנד קרוזר, סאנגיונג קוראנדו, מיצובישי פאג'רו וגם איסוזו טרופר. זאת כמובן לצד טנדרים "אמיתיים" כדוגמת טויוטה היילקס ואיסוזו די מקס. 

מדובר בגזירת מוות, שיכולה בהחלט לחסל את השוק עבור רכבים אלה עד סוף השנה, ואפילו מוקדם יותר. לדברי בעל סאנגיונג קוראנדו שקיבל השבוע את המכתב: "הרכב שווה 20 אלף שקל ביום טוב. אני לא אוכל להיכנס איתו לחיפה ולא לתל אביב, איזו הצדקה יש להחזיק אותו? אך גם מי שיקנה אותו לא ירצה לנסוע בו כי הוא לא יוכל להיכנס לערי ישראל. כלומר, בעוד חודש הרכב הזה יוכל לנסוע רק בכבישי הנגב, מה שיהיה כמובן מצחיק כי בעצם אנחנו מעבירים את הזיהום לדרום הארץ, לשם יגיעו הרכבים המזהמים הללו".

גם לפי הערכות בשוק הרכב המשומש, מנובמבר הקרוב עשויים בעליהם של רכבים כאלה שלא התקינו את המסנן למצוא עצמם "מסונדלים" ללא יכולת להיכנס לשטחי הערים הגדולות, מה שיוריד את ערכם של רכבים אלה באופן דרסטי בן לילה.

Support Ukraine