לראשונה: משרד התחבורה מאשר התנעה מרחוק של מכוניות וחניה אוטונומית

לפני 5 חודשים, שבועיים - 14 נובמבר 2023, כלכליסט
משרד התחבורה
משרד התחבורה
על פי תקנות התעבורה החדשות, הנהג יוכל לשהות מחוץ לרכב בעודו חונה, אך רק במרחק של עד שישה מטרים. כמו כן, מהירות הרכב בעת תמרון החניה תהיה עד 10 קמ"ש

משרד התחבורה מפרסם שורה של תיקונים לתקנות התעבורה שמגדירים לראשונה את מסגרת הפעולה החוקית למגוון פונקציות שקיימות ברכבים, החל בנסיעה אוטונומית לאחור וכלה בהתנעה של הרכב מרחוק. 

 העובדה שעד כה לפונקציות האלה לא היתה הגדרה חוקית ולמעשה הן היו אסורות, לא מנעה מיבואני הרכב לייבא מכוניות שצוידו במערכות האלה לישראל – ובמשרד התחבורה פשוט נמנעו מאכיפה של איסור השימוש בהן. יצוין כי מערכות אלה אינן מערכות נדירות ובמהלך השנים הן הפכו נפוצות בקרב יצרני רכב רבים. 

השינוי בתקנות התעבורה מגדיר לראשונה את תפקודיה של מערכת חניה אוטונומית, מערכת נפוצה למדי לדוגמה בדגמים החשמליים של קונצרן יונדאי. מערכת החניה האוטומטית מאפשרת לרכב להיכנס לחניה ללא התערבות של הנהג בהסתמך על חיישנים אשר "קוראים" את סביבת הרכב. 

לפי ההגדרה החוקית למערכת (שבכל מקרה מותקנת במכוניות כמו יונדאי איוניק 6), השימוש יותר רק ברכב שהמערכת בו היא מקורית ומותקנת ברכב בפס הייצור. הנהג יוכל לשהות מחוץ לרכב בעודו חונה, אך רק במרחק של עד שישה מטרים, מהירות הרכב בעת תמרון החניה תהיה עד 10 קמ"ש, טווח נסיעת הרכב מנקודת ההפעלה (כלומר המרחק שהוא נוסע לחפש חניה) יהיה עד 20 מטרים - ואם הנהג נמצא מחוץ לרכב אז אסור שברכב ישהו נוסעים. בפועל, מדובר בפעם הראשונה בה בתקנות התעבורה מופיע אזכור לשימוש ברכב שלא במסגרת ניסוי בו מותר לנהג לצאת מן הרכב בעודו נוסע.

לצד שינוי זה מופיעה לראשונה הגדרה חוקית לשימוש במערכת שקיימת במספר דגמים, בעיקר חשמליים, המאפשרת התנעה של הרכב מרחוק. ההתנעה מרחוק היא מאפיין נפוץ למדי בארה"ב, שם ניתן להתניע את הרכב כדי לחמם את תא הנוסעים בימי חורף. גם כאן, המערכת חייבת להיות מקורית של היצרן ומותקנת על ידו במפעל. בנוסף הרכב חייב להיות נעול, ריק מנוסעים ולהימצא במצב בו הוא "לא עלול לפגוע באדם או ברכוש". 

Support Ukraine