החניה צרה מדי? צאו מהאוטו ותחנו אותו דרך השלט

לפני שנה, 10 חודשים - 17 יוני 2022, כלכליסט
חניה מרחוק
חניה מרחוק
משרד התחבורה יתיר למכור בישראל מכוניות שאפשר להחנות מרחוק, ובהמשך גם כאלה שהנהג יכול 'לזמן' אותן אליו מתוך החניון באמצעות הסמארטפון, אופציה עתידית שטסלה מציעה בארץ בתוספת של 19 אלף שקל

מצאתם סוף סוף חניה, אבל היא כל כך צרה שאולי תצליחו להכניס את האוטו אבל לא תצליחו לצאת ממנו? בקרוב תוכלו להחנות את האוטו לפני החנייה, ולהסיע אותו פנימה דרך השלט של האוטו, או אפליקציה בסמארטפון.

משרד התחבורה החליט לאשר את השימוש בארץ באופציית החנייה מרחוק שמופיעה כיום ביותר ויותר מכוניות חדשות. יצרניות יוקרה כמו ב-מ-וו ומרצדס היו הראשונות להציע את האופציה עוד ב-2016, אבל כיום היא מוצעת גם באאודי, לקסוס ובמותגים עממיים יותר, כמו פולקסווגן, קיה ויונדאי. למעשה מספר קטן של דגמי יונדאי איוניק 5 חשמליים כבר הגיע לארץ עם המערכת. צוות של אגף הרכב בחן את המכוניות שהגיעו לארץ, והבדיקה סייעה לאגף הרכב במשרד להמליץ על הענקת אישור השימוש למערכת.

מכוניות המצוידות באפשרות הזאת זוכות לשלט רחוק המותאם להסעת הרכב שלא דרך ההגה והדוושות, אם כי חלק מהיצרנים כבר מציעים את האפשרות דרך אפליקציות בנייד. כדי לוודא שהיכולת הזאת תישמר רק לכניסה וליציאה מחניות צמודות ולא תהפוך למרוצי מכוניות שלט בגודל מלא, תאושר בארץ המערכת רק לפי התקינה האירופית, המתירה להסיע מרחוק את המכונית למרחק של עד 6 מטרים.

חלק מהיצרנים, כמו טסלה ומרצדס, כבר מציעות אפשרויות מתקדמות יותר, לזמן את הרכב מהחנייה, ולחסוך נהיגה בחניון צפוף והליכה בשמש הקופחת. בטסלה מדובר על זימון הרכב ממרחק של 65 מטר, ומרצדס אף מאפשרת לקרוא לו ממפלס אחר של החניון, בחניונים המותאמים לכך. במקרה של טסלה לקוחות בארץ כבר יכולים לרכוש את היכולת הזאת כחלק מחבילת נהיגה אוטונומית מתקדמת בתוספת 19 אלף שקל, עם הבטחה להוסיפה לרכב בעדכון תוכנה ברגע שהחוק יאפשר זאת. משרד התחבורה צפוי לאפשר בארץ גם את היכולת הזאת, אולם רק כאשר הנהג והרכב ניצבים באותו מפלס.

במשרד התחבורה מכינים כעת את התקנה שתאפשר את השימוש בשתי הטכנולוגיות, לקראת אישור משרד המשפטים. לפי ההערכה בתוך פחות משנה נוכל לראות בחניונים מכוניות שנוסעות לאיטן כשהן ריקות, בדרך לאסוף את נהגיהן, עוד צעד בדרך למכוניות אוטונומיות לחלוטין. 

Support Ukraine