המערכת הפיננסית חשופה ב-40 מיליארד שקל לשוק הרכב

לפני 6 שנים, 9 חודשים - 27 יוני 2017, גלובס
המערכת הפיננסית חשופה ב-40 מיליארד שקל לשוק הרכב
בנק ישראל: החשיפה מהווה חלק משמעותי באשראי של חב' כרטיסי האשראי, אך "לא מדובר בסיכון מערכתי" . שיעור המינוף של היבואניות הגדולות - כ-87%

חשיפת המערכת הפיננסית לשוק הרכב, כולל הבנקים, חברות כרטיסי האשראי והגופים המוסדיים, עמדה ברבעון השלישי של 2016 על כ-40 מיליארד שקל. הסכום כולל אשראי ישיר למשקי הבית ולחברות שפועלות בתחום והן החזקות ישירות בניירות ערך (מניות ואג"ח) של החברות. כך עולה מפרק מיוחד בדו"ח היציבות הפיננסית של ישראל, שעוסק ב"סוגיית היציבות הפיננסית של הפעילות בשוק הרכב ומימונה".

הדו"ח של בנק ישראל קובע, כי אומנם החשיפה מהווה חלק משמעותי ביתרת האשראי של חברות כרטיסי האשראי, אך בסך הנכסים של המערכת היא מהווה חלק קטן ואינו יוצרת סיכון מערכתי ליציבותה. עם זאת, הבנק מציין כי הסיכון בשוק זה נשקף מירידה חדה ובלתי צפויה במחירם של כלי הרכב, כיוון שהם משמשים ביטחונות למימון הפעילות בתחום.

לכלני הבנק כותבים כי יתרת האשראי המאזני, שהעמידו הבנקים כנגד רכב משועבד, הגיעה ברבעון השלישי של 2016 לכ-9.5 מיליארד שקל, שהם כ-7.1% מיתרת האשראי הצרכני שהם העמידו למשקי הבית. לחברות כרטיסי האשראי חשיפה גדולה עוד יותר, שנאמדת בכ-20% מיתרת האשראי הצרכני שהן העמידו. נוסף על כך הבנקים חשופים ליבואניות ולחברות ההחכרה וההשכרה דרך הלוואות, והאשראי המאזני לענף המסחר ברכב הגיע לכמעט 25 מיליארד שקל, שהם כ-6.3% מיתרת האשראי למגזר העסקי.

החזקות ישירות בחברות החכרה

ביחס לחשיפת הגופים המוסדיים לענף הרכב - דרך החזקה ישירה בניירות ערך של החברות הפעילות בתחום והלוואות ישירות שהם מעמידים להן - מציין הבנק כי סך החזקותיהם הישירות בחברות ההחכרה הגדולות וביבואניות עמד בסוף הרבעון השלישי של 2016 על כ-1.5 מיליארד שקל ועל כ-700 מיליוני שקלים, בהתאמה. סכומים אלה מהווים יחדיו כ-0.17% מסך החזקותיהם של המוסדיים. היקף ההלוואות שהמוסדיים העניקו לחברות מענף הרכב עמד על 1.2 מיליארד שקל, כ-1.8% מסך הלוואותיהם, בשעה שבתקופה המקבילה ב-2015 הוא עמד על 674 מיליון שקל, כ-1.3% מסך ההלוואות.

הבנק מציין כי קשה להשיג נתונים על היקף המינוף ומקורות המימון לפעילות של יבואניות הרכב הגדולות, שרובן בבעלות פרטית, אולם אפשר לקבל סדרי גודל מהתבוננות בשתי היבואניות הציבוריות (דלק רכב וקרסו מוטורס), מכיוון שהן שתיים מתוך חמש החברות הגדולות בתחום. על פי הנתונים בסוף הרבעון השלישי של 2016 עמד סך הנכסים של שתיהן בלבד על כ-5.9 מיליארד שקל, ואילו סך ההתחייבויות עמד על כ-4.1 מיליארד שקל. כלומר שיעור המינוף הגיע לכ-70%. בארבע חברות ההחכרה הציבוריות הגיע שיעור המינוף לכ-87%, בשעה שבחברות הציבוריות של המגזר העסקי כולו (ללא בנקים וחברות ביטוח) עמד הממוצע על כ-63%. עם זאת בענף השירותים הפיננסיים, שדומה לחברות ההחכרה מבחינת פעילות, המינוף עומד על 94%.

בהערכת הסיכונים כותבים כלכלני בנק ישראל כי "סיכון ייחודי לחשיפה לענף המסחר בכלי רכב נובע מהאפשרות שתחול ירידה בשווי כלי הרכב המשועבדים כבטוחות לטובת הגורמים המממנים את החברות הפועלות בענף, והירידה תחרוג מהאומדנים החזויים מראש. כלי רכב מהווים את עיקר הנכסים המשועבדים של החברות, ואם תתרחש הצפה בשוק הרכב המשומש, מרבית הבטוחות שלהן עלולות לאבד מערכן מעבר לחזוי.

"גם חברות המסחר בכלי רכב חשופות באופן ישיר לסיכון הכרוך בירידת שווי הבטוחות, וזאת דרך החשיפה למשקי הבית ולחברות החוכרות.

תרחיש כזה עשוי להביא לכך שהלווים יחזירו למשווקים את כלי הרכב המשמשים בטוחות כשערכם בפועל נמוך בהרבה, וכך יגרמו הפסדים גדולים ליבואנים ולחברות ההחכרה. אמנם החברות רושמות את כלי הרכב המשועבדים בשווי מופחת (נמוך מעלותם לפי המחירון), והן מפחיתות את שווים גם כאשר הן משעבדות אותם לגורם המממן. אולם הסיכון נשקף מכך ששווי כלי הרכב יפחת מעבר לחזוי".

הבנק מעריך כי בנוסף לסיכון זה חשופה המערכת הפיננסית באופן ישיר גם לסיכון הנשקף מחדלות פירעון של חברות המסחר בכלי רכב, במקרים שבהם מיתון ואבטלה קיצוניים יפגעו במשק. בנוסף אם שיעור הריבית במשק יעלה ויפגע ביכולת ההחזר של משקי הבית, הם עלולים להיקלע לחדלות פירעון ולגרום להפסדים כבדים למשווקים. יצוין כי שוק הרכב המשיך להפגין צמיחה משמעותית בשלושת הרבעונים האחרונים.

Support Ukraine