משפחתית 1.6 משומשת או קטנוע - מה יותר משתלם?

לפני 6 שנים, חודש - 5 מרץ 2018, Walla!
Illustration
Illustration
מי שיכול לבחור בין קטנוע למכונית כדי להגיע למקום עבודתו, מומלץ לו לבחון את סוגיות האחזקה, שם מתגלים פערים משמעותיים בעלויות השגרתיות. אבל האם קטנוע הוא אכן חלופה כלכלית עדיפה על פני מכונית בת כמה שנים?

צריך להיות אדיש למציאות הפקוקה מסביב כדי להאמין שנוכל להמשיך לנהוג במכונית הפרטית שלנו עוד כמה שנים באין מפריע, משל השעה 2 בלילה ונתיבי איילון סוף סוף זורמים (אלא אם מבצעים עבודות באחד המחלפים ושוב נוצרת סתימה). תומכי הדו גלגלי ינסו לשכנע שהאלטרנטיבה היחידה למצב הנוכחי היא קטנוע או אופנוע - ובמידה מסוימת זו תשובה הגיונית, אלא אם מכניסים לתחשיב את עלויות הביטוח. ולמרות זאת, האם עדיף לרכוב על כלי דו גלגלי מאשר להשתמש במכונית משפחתית משומשת? זו השוואה מורכבת שיש בה הרבה פרמטרים, אך ניסינו לבחון את שטף ההוצאות באופן משווה, כדי לקבל תמונה קצת יותר ברורה.

על מנת לבחון את סוגיות כדאיות האחזקה של קטנוע אל מול מכונית, ביקשנו מחברת חשב - רכב, לערוך עבורנו תחשיב משווה. לצורך כך, היא בחנה את עלויות האחזקה של קטנוע 125 סמ"ק חדש כאשר טווח הקילומטרים השנתי עומד על 15,000 ומחצית מהנסיעות מתרחשות בתוך העיר. אל מול זה הצבנו את עלויות האחזקה של מכונית טיפוסית בת שלוש שנים, בנפח 1,600 סמ"ק. טווח הנסיעה זהה.

השורה התחתונה היא, כי הפער בעלות האחזקה דרמטי; על פי נתוני התחשיבים, מידי חודש מתכלים מכיסו של משתמש ברכב סכום של 2,458 שקלים ואילו משתמש בקטנוע נפרד מסכום נמוך בהרבה - 1,222 שקלים. בחישוב שנתי, גובה ההוצאה המצטברת על אחזקת רכב מגיעה לסכום של 29,497 שקלים מנגד, אחזקת הקטנוע מצטברת לסכום שנתי של 14,665 שקלים, יותר מכפול.

מאיפה נובעים ההבדלים?

מדוע הפער כה גדול? נתחיל מסעיף ירידת הערך. זו מקזזת בממוצע מעלות הרכב סכום של 8,905 שקלים בשנה בעוד שקטנוע 125 סמ"ק מאבד מערכו "רק " 2,236 שקלים. גם רכיב הדלק מהווה משתנה מהותי: בעוד ששימוש ברכב גוזל מידי שנה 8,897 שקלים מחשבונו של המשתמש בו, הסכום שישלם הקטנוען נמוך בהרבה - 3,840 שקלים. גם בסעיף התיקונים והחלפים יש פער קיצוני: 1,627 שקלים לקטנוע אל מול סכום ממוצע של 5,009 שקלים לרכב. הפער הולך וגדל כאשר מכניסים לתוך המשוואה את ההוצאה עבור רישיון שנתי לרכב - 162 שקלים לדו גלגלי בנפח האמור, כאשר מנגד, מדובר על סכום של 1,584 שקלים.

ומה עם ביטוח? שם התמונה מתהפכת כמובן. בעוד שגובה הפרמיה הממוצעת לביטוח מקיף לרכב כזה עומדת על 2,641 שקלים, הסכום שישולם עבור קטנוע יקרה יותר - 3,150 שקלים. פרופיל המבוטח לחישוב זה הוא ללא עבר תאונתי במשך שלוש שנים, בן 40, עם שני נהגים נקובים בשם. הפער מתרחב בכל הנוגע לתמחור פוליסת החובה שם העלות לקטנוע - 3,420 שקלים בניגוד ל 1,442 שקלים. הבדל לא מבוטל.

זינוק בכלים דו גלגליים

שנת 2017 הסתיימה עם עליה בשיעור של 7.6% במספר הכלים שנמכרו - 18,423 אופנועים וקטנועים חדשים שעלו על הכביש במהלך השנה החולפת. הפער המשמעותי בעלות האחזקה אינו ההסבר היחיד לקפיצה שחלה. בחינת התפלגות המכירות בהתאם לאזורים בארץ מגלה כי שיעור ניכר מהם נרכשו ע"י לקוחות שגרים בפריפריה. מבדיקה שערך הייטק זון - מועדון הצרכנות של עובדי חברות ההייטק, בקרב 200 חברי המועדון שרכשו במרוצת השנה האחרונה דו גלגלי, עולה כי 21% מהם מתגוררים מחוץ לגוש דן בעוד שבשנים עברו שיעורם היה נמוך באופן ניכר.

הנתון הלכאורה אגבי הזה, מעניין מאוד שכן הנחת היסוד היא כי תושבי גוש דן הפקוקה סובלים יותר משאר התושבים מעומסי התנועה אך בפועל מסביר דגן רונן, מנכ"ל משותף של המועדון כי התנאים יצרו סביבה קשה: "אם מציבים במשוואה את מספר המועסקים שעובדים בערי המרכז שמאסו בעמידה האינסופית בפקקים בדרכם לעבודה וממנה, ומוסיפים למשוואה את עלויות הדיור הגבוהות שמרחיקות יותר ויותר תושבים מגוש דן, כמו גם היעדר אלטרנטיבות ראויות בתחבורה הציבורית אשר דוחקות להגברת התלות והשימוש באמצעי תחבורה פרטיים - מקבלים הסבר מדוע חלה עליה עקבית בהיקף נטישת הרכבים הפרטיים לטובת הדו גלגלי".

ישראל מהיקרות בעולם בביטוח

ניתן להניח כי שנת 2017 היתה מסתיימת במספר גבוה הרבה יותר של כלים דו גלגליים חדשים שעלו על הכביש, לו היה חל השינוי המיוחל במדיניות התמחור של פוליסת החובה, היות ורבים ממחזיקי הרכבים היו שוקלים בכובד ראש להחזיק במקביל לרכב גם כלי דו גלגלי לשימוש מנהלתי. אולם נכון להיום, המחיר נותר גבוה באופן שערורייתי מזה שמשולם במדינות רבות בעולם.

כך למשל, גובה פרמיית החובה לרוכבים צעירים עומד כיום על סכום ממוצע של 5,000 שקל לשנה, אף אם מדובר על כלים צנומי סמ"ק, וזאת, עוד בטרם התייחסנו להעלאת המחירים הצפויה בשיעור של 20% לאור השינוי באופן חישוב הריבית על גובה הפיצויים שמשולמים לנפגעים.

לאחרונה עלתה הצעת חוק על פיה מוצע לקבוע כי יוכפל השיעור מהכנסות ביטוח החובה לרכב המשמש לתשלומי פיצויים לרוכבים, במטרה להוזיל את גובה הפרמיה, אך כצפוי, חברות הביטוח מתנגדות. במהלך הדיון טען נציג המאגר הישראלי לביטוח חובה ("הפול"), כי הארגון הפסיד ב-2016 סך של 427 מיליון שקל, מהם 380 מיליון שקל בגלל ביטוחי רוכבים.

Support Ukraine