+ פרסום מודעה חינם !
מודעות: לא נמכר - 1558, סה"כ - 18915

משפחתית 1.6 משומשת או קטנוע - מה יותר משתלם?

5 מרץ 2018 - Walla!

Illustration

מי שיכול לבחור בין קטנוע למכונית כדי להגיע למקום עבודתו, מומלץ לו לבחון את סוגיות האחזקה, שם מתגלים פערים משמעותיים בעלויות השגרתיות. אבל האם קטנוע הוא אכן חלופה כלכלית עדיפה על פני מכונית בת כמה שנים?

צריך להיות אדיש למציאות הפקוקה מסביב כדי להאמין שנוכל להמשיך לנהוג במכונית הפרטית שלנו עוד כמה שנים באין מפריע, משל השעה 2 בלילה ונתיבי איילון סוף סוף זורמים (אלא אם מבצעים עבודות באחד המחלפים ושוב נוצרת סתימה). תומכי הדו גלגלי ינסו לשכנע שהאלטרנטיבה היחידה למצב הנוכחי היא קטנוע או אופנוע - ובמידה מסוימת זו תשובה הגיונית, אלא אם מכניסים לתחשיב את עלויות הביטוח. ולמרות זאת, האם עדיף לרכוב על כלי דו גלגלי מאשר להשתמש במכונית משפחתית משומשת? זו השוואה מורכבת שיש בה הרבה פרמטרים, אך ניסינו לבחון את שטף ההוצאות באופן משווה, כדי לקבל תמונה קצת יותר ברורה.

על מנת לבחון את סוגיות כדאיות האחזקה של קטנוע אל מול מכונית, ביקשנו מחברת חשב - רכב, לערוך עבורנו תחשיב משווה. לצורך כך, היא בחנה את עלויות האחזקה של קטנוע 125 סמ"ק חדש כאשר טווח הקילומטרים השנתי עומד על 15,000 ומחצית מהנסיעות מתרחשות בתוך העיר. אל מול זה הצבנו את עלויות האחזקה של מכונית טיפוסית בת שלוש שנים, בנפח 1,600 סמ"ק. טווח הנסיעה זהה.

השורה התחתונה היא, כי הפער בעלות האחזקה דרמטי; על פי נתוני התחשיבים, מידי חודש מתכלים מכיסו של משתמש ברכב סכום של 2,458 שקלים ואילו משתמש בקטנוע נפרד מסכום נמוך בהרבה - 1,222 שקלים. בחישוב שנתי, גובה ההוצאה המצטברת על אחזקת רכב מגיעה לסכום של 29,497 שקלים מנגד, אחזקת הקטנוע מצטברת לסכום שנתי של 14,665 שקלים, יותר מכפול.

מאיפה נובעים ההבדלים?

מדוע הפער כה גדול? נתחיל מסעיף ירידת הערך. זו מקזזת בממוצע מעלות הרכב סכום של 8,905 שקלים בשנה בעוד שקטנוע 125 סמ"ק מאבד מערכו "רק " 2,236 שקלים. גם רכיב הדלק מהווה משתנה מהותי: בעוד ששימוש ברכב גוזל מידי שנה 8,897 שקלים מחשבונו של המשתמש בו, הסכום שישלם הקטנוען נמוך בהרבה - 3,840 שקלים. גם בסעיף התיקונים והחלפים יש פער קיצוני: 1,627 שקלים לקטנוע אל מול סכום ממוצע של 5,009 שקלים לרכב. הפער הולך וגדל כאשר מכניסים לתוך המשוואה את ההוצאה עבור רישיון שנתי לרכב - 162 שקלים לדו גלגלי בנפח האמור, כאשר מנגד, מדובר על סכום של 1,584 שקלים.

ומה עם ביטוח? שם התמונה מתהפכת כמובן. בעוד שגובה הפרמיה הממוצעת לביטוח מקיף לרכב כזה עומדת על 2,641 שקלים, הסכום שישולם עבור קטנוע יקרה יותר - 3,150 שקלים. פרופיל המבוטח לחישוב זה הוא ללא עבר תאונתי במשך שלוש שנים, בן 40, עם שני נהגים נקובים בשם. הפער מתרחב בכל הנוגע לתמחור פוליסת החובה שם העלות לקטנוע - 3,420 שקלים בניגוד ל 1,442 שקלים. הבדל לא מבוטל.

זינוק בכלים דו גלגליים

שנת 2017 הסתיימה עם עליה בשיעור של 7.6% במספר הכלים שנמכרו - 18,423 אופנועים וקטנועים חדשים שעלו על הכביש במהלך השנה החולפת. הפער המשמעותי בעלות האחזקה אינו ההסבר היחיד לקפיצה שחלה. בחינת התפלגות המכירות בהתאם לאזורים בארץ מגלה כי שיעור ניכר מהם נרכשו ע"י לקוחות שגרים בפריפריה. מבדיקה שערך הייטק זון - מועדון הצרכנות של עובדי חברות ההייטק, בקרב 200 חברי המועדון שרכשו במרוצת השנה האחרונה דו גלגלי, עולה כי 21% מהם מתגוררים מחוץ לגוש דן בעוד שבשנים עברו שיעורם היה נמוך באופן ניכר.

הנתון הלכאורה אגבי הזה, מעניין מאוד שכן הנחת היסוד היא כי תושבי גוש דן הפקוקה סובלים יותר משאר התושבים מעומסי התנועה אך בפועל מסביר דגן רונן, מנכ"ל משותף של המועדון כי התנאים יצרו סביבה קשה: "אם מציבים במשוואה את מספר המועסקים שעובדים בערי המרכז שמאסו בעמידה האינסופית בפקקים בדרכם לעבודה וממנה, ומוסיפים למשוואה את עלויות הדיור הגבוהות שמרחיקות יותר ויותר תושבים מגוש דן, כמו גם היעדר אלטרנטיבות ראויות בתחבורה הציבורית אשר דוחקות להגברת התלות והשימוש באמצעי תחבורה פרטיים - מקבלים הסבר מדוע חלה עליה עקבית בהיקף נטישת הרכבים הפרטיים לטובת הדו גלגלי".

ישראל מהיקרות בעולם בביטוח

ניתן להניח כי שנת 2017 היתה מסתיימת במספר גבוה הרבה יותר של כלים דו גלגליים חדשים שעלו על הכביש, לו היה חל השינוי המיוחל במדיניות התמחור של פוליסת החובה, היות ורבים ממחזיקי הרכבים היו שוקלים בכובד ראש להחזיק במקביל לרכב גם כלי דו גלגלי לשימוש מנהלתי. אולם נכון להיום, המחיר נותר גבוה באופן שערורייתי מזה שמשולם במדינות רבות בעולם.

כך למשל, גובה פרמיית החובה לרוכבים צעירים עומד כיום על סכום ממוצע של 5,000 שקל לשנה, אף אם מדובר על כלים צנומי סמ"ק, וזאת, עוד בטרם התייחסנו להעלאת המחירים הצפויה בשיעור של 20% לאור השינוי באופן חישוב הריבית על גובה הפיצויים שמשולמים לנפגעים.

לאחרונה עלתה הצעת חוק על פיה מוצע לקבוע כי יוכפל השיעור מהכנסות ביטוח החובה לרכב המשמש לתשלומי פיצויים לרוכבים, במטרה להוזיל את גובה הפרמיה, אך כצפוי, חברות הביטוח מתנגדות. במהלך הדיון טען נציג המאגר הישראלי לביטוח חובה ("הפול"), כי הארגון הפסיד ב-2016 סך של 427 מיליון שקל, מהם 380 מיליון שקל בגלל ביטוחי רוכבים.

חדשות לפי תגיות

accidentsacuraadvertisingAIairbagairbagsalfa romeoamazonandroidandroid autoappappleApple Carplayappsaston martinaudiAudi e-tronAustraliaAutoMotorautonomous carautonomous carsautonomous vehicleautonomus carAutopilotavtoVAZawardsbatterybentleybicyclebikebikesbirdbmwBMW X5BoschBubbleBuickbusesCadillacCaliforniaCanadacar marketcar sharingcar theftCarasso MotorsCarlos GhosncarpoolCESChampion MotorschevroletChevrolet BoltChicago Auto ShowchinaChryslerchrysler pacificacitroencitroen C4classic carconsumer reportscrash testcrash testscrossoverdaciaDacia DusterDaihatsuDaimlerDetroit Auto Showdieseldiesel scandaldieselgateDodgeDonald Trumpdrag racedriverless cardriving tipsDSducatieggedEICMAelectricElon Muskemission scandalEUeuropeevfcaferrarifiatfordFord ExplorerFord F-150Ford FocusfranceFrankfurt Motor Showfuelfuel economy scandalfunnygeargeelygenesisGeneva Motor ShowgermanygettGetTaxigmgooglegoogle mapsgreenhackersharley-davidsonhealthhondaHonda Civichonda cr-vHonda Odysseyhow tohybridhydrogenhyperloopHyundaihyundai elantrahyundai i30Hyundai IoniqHyundai KonaHyundai Santa FeHyundai SonataHyundai TucsonHyundai VelosterIIHSInfinitiinfotainmentinsuranceintelIPOiranisisIsraelIsrael RailwaysjaguarJaguar i-pacejapanjeepJeep WranglerJerusalemkawasakiKiakia ceedkia riokia sorentoKia Soulkia sportageKia stingerkia stonicKobe SteelktmLA Auto ShowLadalamborghiniland roverlawsuitLeolexuslight railLimeLincolnlrtluxury carslyftmaseratimaybachmazdaMazda 3Mazda 6Mazda CX-5Mazda MiataMazda MX-5Mazda6mecedesmercedesMexicoMGMG ZSmicrosoftMilan Motorcycle ShowmilitaryminiMitsubishimitsubishi ASXmitsubishi outlandermobileyemoovitmotorcyclemotorsportnavigationNew YorkNew York Auto ShowNHTSANIOnissanNissan Jukenissan leafNorwayNvidiaofoopelOpel Insigniapanasonicparis motor showparkingpeugeotPeugeot 508pickuppolicePorschepsapublic transportQorosrailwayramrange roverratingsrecallrecallsrenaultroad 6road accidentsroad safetyroadsRolls-Royceroyal enfieldrussiasafetysafety ratingsafety ratingssafety testsscandalscooterseatseat aronaSeat Ibizaself-driving carself-driving carsSEMASiemensskodaSkoda FabiaSkoda Octaviaskoda rapidSkoda ScalaSkoda SuperbSoftBanksolar energyspy shotspy shotsSsangYongstartupsstrikestudysubarusubaru ascentSubaru BRZsubaru foresterSubaru Vizivsubaru XVsupercarssuvsuzukisuzuki jimnySwedentakatatarifftaxitechnologytel avivtel-avivterrorismteslaTesla Model 3Tokyo Motor ShowtoptoyotaToyota Camrytoyota corollatoyota priustoyota rav4Toyota Yaristrade wartransporttrendstriumphtrucktruckstuninguberukUMIunion motorsUnited StatedUnited StatesususaViaVolkswagenvolvoVolvo v60Volvo XC40Volvo XC60vwVW Polowaymowazeyamahayandexyangoаварииавтобусавтобусыавторемонтные мастерскиеавторынокавтострахованиеавтостраховкаАккоАрадаренда автомобиляАфулаАшдодашкелонаэропортаэропорт Бен-ГурионАялонБАГАЦБат-ЯмбезопасностьБейтар-ИлитбензинБеэр-ШеваБней-Браквелосипедвелосипедистывелосипедыводительские праваГерцлиягибридный автомобильГиватаимгородской транспортгорючееДелек Моторсдизельдорогадорогидорожные камерыДТПЕвропажелезная дорогазабастовказаконодательствозаконыИерусалимИзраильимпортимпорт автоинфраструктураИранИсраэль КацкамерыКарасо МоторсКармельКармиэльКирьят-АтаКирьят-ГатКнессеткоррупциякредитыКфар-СабализингЛодмарафонМеирминистерство транспортаминтрансмотоциклнаводнениеНалогналогиНегевНетанияобщественный транспортотзывотзывыпаркингпарковкаПДДперекрытияПетах-Тикваплатные дорогиподержанные автоподержанные автомобилипожарполицияпочтаправительствопревышение скоростипробкипродажипроишествияРаанаРав-КавРакевет ИзраэльРакевет ИсраэльРамат-ГанрейтингрейтингиреформаРеховотРишон ле-ЦионСАМЛАТскандалсоветыстатистикастрахованиестраховкасудсудебные решенияСШАтаксиТалькартарифыТверияТель АвивТель-Авивтендертерроризмтест на вождениетехнологиитехосмотртопливотранспорттрафикугонугон автомобилейУправление регистрации автотранспортауход за автомобилемХадераХайфаХермонХолонЦАХАЛценаценыЧемпион МоторсШкодашоссешоссе АялонштрафштрафыЭгедЭйлатэкологияэлектроавтомобильэлектровелосипедэлектровелосипедыэлектромобилиЯндексЯффоאאודיאגדאגף התנועהאגרת רישויאובראודיאוויסאוטובוסאוטובוסיםאוטוטקאופלאופל אינסיגניהאופל מוקהאופל קורסהאופנועאופנוע שטחאופנועיםאופנייםאופניים חשמלייםאופניים שיתופייםאיגוד יבואני הרכבאיכות הסביבהאינטלאירופהאיתוראןאכיפהאלבראלון דאיאלפא רומיאואפליקציותארהאשראיבב.מ.וובטיחותבטיחות בדרכיםבטיחות ברכבבטר פלייסביטוחביטוח חובהביטוח מקיףביטוח רכבבינה מלאכותיתבירדבנזיןבנימין נתניהובנק ישראלגג'יפג'יפוןג'ירו ד'איטליהג'נרל מוטורסגוגלגיוס הוןגניבות רכבגריטהדאצ'יהדאצ'יה דאסטרדודו גלגלידוד לובינסקידוחות חניהדוחות כספייםדוקאטידיזלדלקדלק מוטורסדלק רכבדןהאיחוד האירופיהוזלההונדההונדה סיוויקהטבות מסהלוואותהמס הירוקהמשרד להגנת הסביבההעלאת מחיריםהרכבת הקלההרפורמה בתחבורה הציבוריתהרשות הלאומיתהרשות הלאומית לבטיחות בדרכיםהשכרת רכבווייזוולווועדת הכלכלהזיהוםזיהום אווירחברות ביטוחחדשות הרכבחולוןחוק ההסדריםחיפהחניהחניוניםחרדיםטויוטהטויוטה פריוסטויוטה קורולהטויוטה ראב4טכנולוגיהטלקארטסטטסלהיבואיבוא אישייבוא מכוניותיבוא מקביליבוא רכביבואני רכביגואריד שנייהיד2יונדאייונדאי טוסוןיוניון מוטורסייבוא רכבימאההיפןיצרניות רכבירושליםירין שטרןישראלישראל כץכביש 6כביש החוףכבישיםכלי רכבכלכלה שיתופיתכלמובילכריות אווירכרמיאלכרמליתללובינסקילוי יצחקליסינגלקסוסמאזדהמבחן דרכיםמבחני ריסוקמבצעמבצעי רכבמבצעי רכב במיצובישימבצעי רכב בניסאןמבצעי רכב בסובארומבצעי רכב בסיאטמבצעי רכב בסיטרואןמבצעי רכב בסקודהמבצעי רכב בפיג'ומבצעי רכב בקיהמבצעי רכב ברנומבצעי רכב בשברולטמובילאיימוניותמוניות שירותמוניתמוסךמוסכיםמחירון רכבמחירי הדלקמחיריםמחקרמטרו מוטורמיכאל לוימיסוימיסוי ירוקמיצובישימיצובישי אאוטלנדרמכון התקניםמכון רישוימכוניותמכוניות היברידיותמכוניות חדשותמכוניות יוקרהמכוניות משומשותמכוניות קלאסיותמכונית אוטונומיתמכונית השנהמכונית חשמליתמכונית יוקרהמכונית משומשתמכונית משפחתיתמכונית שיתופיתמכירה פומביתמכירות כלי רכבמכסמכרזמלחמת סחרממשלהמס הבלומס קנייהמסיםמסירות רכבמערכות בטיחותמצלמות מהירותמרצדסמשאיותמשאיתמשה כחלוןמשומשותמשטרהמשטרת התנועהמשטרת ישראלמשרד האוצרמשרד האנרגיה והמיםמשרד הביטחוןמשרד המשפטיםמשרד הרישוימשרד התחבורהנהגיםנהיגהניסאןניסאן ליףניסאן מקסימהניסאן קשקאינסיעות שיתופיותנפטנתנתבנתיבי איילוןנתיבי ישראלסאנגיונגסובארוסובארו פורסטרסוזוקיסוזוקי ג'ימניסוזוקי ויטרהסולרסטארט אפסטטיסטיקהסיאטסיאט איביזהסיאט ארונהסיאט לאוןסיטרואןסיטרואן ברלינגוסיןסמלספורטספורט מוטוריסקודהסקודה אוקטביהסקודה סופרבסקודה פאביהסקודה קארוקסקודה קודיאקעעבירות תנועהעומסי תנועהעיריית תל אביבעליבאבאענף הרכבערדפולקסווגןפולקסווגן פולופורדפורשהפיאטפיג'ופיג׳ופיז'ופיצוייםפנגופסחפקקי תנועהפקקיםצ'מפיון מוטורסצהציי רכבק.ט.מקאדילקקורוסקורקינטקורקינט חשמליקטנועקטנועיםקיהקיה נירוקיה סידקיה ספורטאז'קיה פיקנטוקיה ריוקנאביסקנוןקנסותקרוסאוברקריאה לתיקוןקרייזלרקרסו מוטורסראלירב קורגולציהריקולרישיון נהיגהרכברכב אוטונומירכב היברידירכב חדשרכב חשמלירכב ירוקרכב משומשרכב פנאירכב צמודרכב שטחרכבי יוקרהרכבי שטחרכבים משומשיםרכבתרכבת ישראלרכישת רכברמי אונגררנורנו זואירנו קדג'אררנו קליאורנו קפצ'וררשויות מקומיותרשות ההגבלים העסקייםרשות המסיםרשות שדות התעופהשברולטשברולט אקווינוקסשברולט ספארקשבתשווי שימוששוק הרכבשלמה SIXTשר התחבורהתתאונותתאונות דרכיםתאונת דרכיםתביעה ייצוגיתתגמולי ביטוחתחבורהתחבורה ציבוריתתחנות דלקתל אביבתל אופןתל-אביבתל-אופןתעשיית הרכבתשתיותתשתיות תחבורהתשתית
מכור את הרכב שלך