גם המסך הענק לא יכול להסתיר את החסרונות של BYD ATTO 3

לפני שנתיים, חודשיים - 29 ספטמבר 2022, כלכליסט
BYD ATTO 3
BYD ATTO 3
החשמלית הסינית מייצגת גישה חדשה: המכונית כמוצר אלקטרוני המוני. לכן יש לה תא נוסעים ססגוני, מסך ענק ושפע של אפליקציות. הבעיה: בסופו של יום מדובר במכונית, כזו שצריכה להיות נוחה ולהציע טווח נסיעה מכובד, ודווקא באלה המכונית של וורן באפט פחות טובה

שוק הרכב הישראלי נוטה לפעול במחזורים קבועים מראש ובמתכונת מוכרת: יבואן רכב מגלה מכונית שהופכת ללהיט, ואז יבואן רכב אחר משדרג: בשנות השמונים היתה זו סובארו שהביאה לישראל את בשורת המכונית היפנית העממית. ובשלהי שנות השמונים היתה זו מיצובישי שהביאה לעם ישראל חלונות חשמל והגה כוח. שלושים שנים קדימה: ג'ילי ג'יאומטרי הביאה לישראלים מכונית סינית חשמלית עממית, כעת 3 ATTO של BYD, החברה שבה וורן באפט הוא אחד המשקיעים הבולטים, מביאה לישראלים מכונית סינית חשמלית עממית – עם גישה הרבה יותר מעניינת לטכנולוגיה.

למי שאינו מכיר את BYD: מדובר בראשי תיבות של build your dreams – הכיתוב המוזר מתנוסס על חלקה האחורי של ATTO 3, כיתוב חסר משמעות שאומר הכול: אם תבנו, תוכלו לחלום, או אם תחלמו, תוכלו לבנות. מופת של חוסר משמעות. BYD עצמה חדרה לשוק הרכב האירופי לפני כמה שבועות וגם לישראל, ו-3 ATTO היא המוצר הכי חשוב שלה. למעשה , 3 ATTO  היא אחת המכוניות החשובות ביותר שמושקות בישראל - מכיוון שמדובר במכונית הראשונה שמשווקת בארץ כשהיא מייצגת שתי תפיסות חדשות של הלקוח הישראלי, תפיסות שיבואני הרכב לא הצליחו ברובם לפצח. תפיסה ראשונה: הלקוח בישראל לא צריך מותג מוכר, הוא צריך מכונית מאובזרת להפליא עם מסך מגע ענק למטרת פתיחת ארנק. טסלה היתה הראשונה שהוכיחה זאת היטב. תפיסה שנייה: בישראל רוצים מכוניות חשמליות ומוכנים לאמץ מותגים סיניים אנונימיים אם יש להם את ההילה הטכנולוגית המתאימה: ג'ילי הוכיחה זאת היטב. ולמכונית של BYD יש את שתי התכונות האלה.

סיבוב ראשון סביב 3 ATTO: מאחור מדובר בהעתקה עיצובית של מכוניות קומפקטיות של מרצדס. מהצד 3 ATTO בהחלט נאה: המראה דחוס, עשיר בפרטים, כמו הרבה סינים יש כיתוב בולט מקדימה, גריל קדמי אטום ונטול מבע, זו שאלה של טעם אישי. אבל מה שחשוב ב-ATTO 3 אינו החוץ, אלא הפנים. תא הנוסעים של 3 ATTO הוא הוכחה שיש יצרני רכב שיודעים בדיוק למי לייצר: לקוחות שרוצים טכנולוגיה למראית עין, כלומר מסך ענק ששולט על פונקציות מרובות, אורות רוקדים ועוד, והאמת: אם יצרני רכב כמו פיאט מסוגלים לקחת את פיאט 500 החדשה ולבנות אותה כמחווה למכוניות עבר, אז מה כבר יכולה לעשות יצרנית רכב שאין לה עבר? התשובה מגניבה: תא הנוסעים של 3 ATTO הוא פארק שעשועים טכנולוגי אבל לא רק: הוא גם תא נוסעים שמח: הסינים הבינו היטב שאפשר ואפילו רצוי להשתולל עם העיצוב והתוצאה הסופית מקסימה: ידיות הדלתות לא שגרתיות כי צריך למשוך אותן לאחור לפתיחה, גם גדולי הצינים יתלהבו מתצוגת האורות המתחלפת בדלתות סביב הרמקולים. שילובי הצבעים של המושבים מדליקים, בדלתות יש חוטים אדומים מיוחדים שמדמים מיתרים של גיטרה, אפשר לנגן בהם באמת, כנראה שגם ילדים יבינו זאת וינגנו להורים על העצבים. לב ליבה של של 3 ATTO הוא המסך ולשם שינוי מדובר במסך שימושי מאוד: אפשר לשלוט דרכו בפעולות שונות באמצעות הפעלה קולית, אפשר להכניס תמונות, אפשר לקבל שפע מרשים של מידע שאינו רק מבוסס גימיקים, כולל סייעני נסיעה מיוחדים, מודדי טווח, שינויי תוכניות נהיגה – וגם מערכת המולטימדיה מצוינת. במפתיע, מאחור המצב לא פחות טוב: הרצפה שטוחה לחלוטין, כלומר יש שפע של מקום. איכות החומרים טובה, יש שקעי טעינה למכביר. קשה מעט להאמין שיצרנית רכב סינית מסוגלת לייצר מכונית שכל כך כיף להעביר בה זמן. 

ועם זאת, תא הנוסעים של 3 ATTO כולל גם לא מעט מאפיינים שפוגעים בחוויה. קודם כל, הכי חשוב: המזגן שלה אינו מושלם. קשה להצניע את העובדה הזאת בשלהי ספטמבר כאשר בחוץ חם ובפנים לא נעים. תא המטען יכול להכיל מזוודה אחת וזה הכול: צג המידע שלפני הנהג מציג יותר מדי מידע, את המהירות של בקרת השיוט אי אפשר לראות לדוגמה. שקעי הטעינה ממוקמים אי שם למטה, כמעט ליד כפות הרגליים של הנהג והמאפיין הכי ססגוני של מסך המגע הוא חסר שימוש: אפשר לסובב את המסך בלחיצת כפתור, לגרום לו לעמוד זקוף - ואז השמש פוגעת בו בזווית שלא מאפשרת לראות את התוכן, או שחלק ממנו חוסם את שדה הראייה של הנהג, שלא לדבר על העובדה שנהג בגובה ממוצע פשוט לא יכול להגיע אל חלקו העליון של המסך במצבו הניצב. 

בנסיעה, 3 ATTO מייצגת גישה שונה: המסך במרכז, המכונית פחות. מי שרוכש כזאת מכונית כנראה בכל מקרה ממוקד יותר ביכולות הטכנולוגיות ופחות ביכולות הנסיעה, אבל כנראה שגם מי שמביע עניין רק במסכים ימצא עצמו מעט מוטרד מן העובדה שהיצרנית מצהירה על טווח נסיעה של מעל 400 קילומטרים. בפועל מדובר בטווח נסיעה שעלול אפילו לרדת מ-300 קילומטרים. למי שמבלה ימים בעיר או בנסיעות קצרות זה פחות משנה. למי שייסע לארוחת חג רחוקה עם פקקים איומים זה בהחלט ישנה, על אחת כמה וכמה אם צריך לעצור בדרך בעמדות טעינה מהירה כדי לגלות שעוד ישראלים ממתינים בהן בדרך לארוחת החג. 

הנסיעה עצמה היא אירוע נטול דרמה: BYD מבינה היטב שמי שירכוש את 3 ATTO יעשה זאת מסיבות שאינן קשורות כלל בנהיגה, ולכן 3 ATTO היא מכונית שמכוונת למיינסטרים: היא שקטה למדי כל עוד לא נוסעים במהירות גבוהה, היא צייתנית מאוד כל עוד הכביש ישר ורק עם הופעת גלים בכביש ה-3 ATTO נזכרת שהיא מכונית כבדה עם סוללה גדולה בליבה-ומבצעת שורה של נדנודים עד להגעת רגיעה מיוחלת.

בשורה התחתונה: 3 ATTO היא מכונית מהפכנית אמיתית. המהפכה אינה בהכרח מבוססת מוצר, היא מבוססת על האופן שבו יצרני האלקטרוניקה הסינים רואים את השוק: אם יצרן גדול, ותיק ומוכר מייצר טלוויזיה או סמארטפון מוקפדים, במוקדם או במאוחר יגיע יצרן סיני שייצר גרסה שתהיה אולי פחות מוקפדת אבל תהיה יותר טכנולוגית, יותר ססגונית, יותר עדכנית וגם יותר זולה. קונים שמביעים עניין באיכות ישלמו יותר על משהו אחר. קונים שמעוניינים בהנגשה של הטכנולוגיה - ירכשו את המוצר הסיני. המקרה של 3 ATTO הוא מקרה שאינו שונה: מבחינה טכנולוגית מדובר במוצר שמביא להמונים גישה חדשה, ניחוח טסלאי בעטיפה עממית. אבל הטכנולוגיה, המסך, מיתרי הגיטרה בדלתות עדיין מהווים חלק ממכונית, כזו שצריכה לספק מזגן יעיל וטווח חשמלי נאה. כאן 3 ATTO רחוקה מאוד מלהיות מושלמת ובמחיר של מעל 160 אלף שקלים - מדובר בבעיה שגם מסך ענקי לא יכול להסתיר.

BYD ATTO 3

  • רמת גימור: DESIGN
  • מנוע: חשמלי, הספק מרבי: 204 כ"ס. מומנט מרבי: 31.6 קג"מ.
  • ביצועים: מהירות מרבית – אינה מופיעה בנתוני יצרן , זינוק ל-100 קמ"ש ב-7.3 שניות
  • צריכת אנרגיה: טווח מוצהר: 420 ק"מ. נתוני מבחן: 300 ק"מ
  • בטיחות: 7 כריות אוויר, טרם נבחנה במבחן ריסוק פומבי. בקרת שיוט אקטיבית. בלימה אקטיבית
    קבוצת זיהום:
  • 1
  • מחיר: 165 אלף שקל
Support Ukraine