ועדת הכלכלה: על האוצר לדחות את העלאת מס הקנייה על רכב חשמלי שמתוכננת לינואר

לפני שנה, 10 חודשים - 19 יוני 2022, גלובס
ועדת הכלכלה: על האוצר לדחות את העלאת מס הקנייה על רכב חשמלי שמתוכננת לינואר
חברי ועדת הכלכלה לוחצים על האוצר לדחות את העלאת מס הקנייה על רכב חשמלי מ-10% ל-20% שמתוכננת לינואר 2023 . ח"כ אורי מקלב, מיוזמי הדיון: "מדובר בגזירה רטרואקטיבית על לקוחות" . האוצר: אסור לנו להפוך את הרכב החשמלי הפרטי למשתלם יותר לנסיעה מאשר תחבורה ציבורית

בדיון שנערך היום (ג') בוועדת הכלכלה בנושא חדירת הרכב החשמלי לישראל, הופעל לחץ כבד על האוצר לדחות את העלאת מס הקנייה על רכב חשמלי מ-10% ל-20% שמתוכננת לינואר 2023. ח"כ יריב לוין, מיוזמי הדיון, אמר כי "בכל מדינות העולם נעשים מאמצים עצומים לעידוד השימוש ברכבים החשמליים. בישראל מס הקנייה יגדל בשנה הבאה, מוטל מס מלא על עמדות הטעינה הביתיות, לוחות החשמל הביתיים לא עומדים בעומס הטעינה ואין רכב חשמלי לבחירה במכרזי הרכבים הממשלתיים. זה אבסורד ופוגע כלכלית באזרחים".

גם ח"כ אורי מקלב, מיוזמי הדיון, אמר כי מדובר "בגזירה רטרואקטיבית על לקוחות שהזמינו רכב חשמלי השנה ולא ידעו שבגלל העיכובים בשרשרת האספקה העולמית הוא יגיע אליהם רק בשנת 2023, כשהמס יוכפל".

ספק אם העלאת מס הקנייה תשפיע מהותית על החלטות הרכישה

רכז אנרגיה באגף התקציבים במשרד האוצר, עידו מור, אמר כי "בהכנסת הרכבים החשמליים לשימושים ממשלתיים יש הרבה אתגרים: אנחנו הופכים את הרכב הפרטי למשתלם יותר לנסיעה מאוטובוס. בנוסף, אם לא ניערך היטב לעלייה בשימוש ברכב חשמלי, ייווצר נטל על המשק ומצב של הקדמת השקעות". עם זאת, הוא ציין כי בשנת 2023 יוצעו רכבים חשמליים לבחירה במכרז הרכב הממשלתי, והמשטרה כבר הצטיידה בעמדות טעינה רבות.

יו"ר הוועדה, ח"כ מיכאל ביטון, סיכם את הדיון ואמר: "קידום תשתיות לצורך עידוד שימוש ברכבים חשמליים אינו בא במקום העדפת תחבורה ציבורית. רכבים בכבישי ישראל היו ויהיו, ועלינו להעדיף את אלה החשמליים. אנחנו מבקשים משר האוצר להיכנס לעובי הקורה, ולמנוע את הפגיעה הצרכנית מאלה שהזמינו רכבים בשנת 2022 וצפויים לקבל אותם רק בשנת 2023 ולא ידעו שהטבת המס תשתנה לרעתם. על הוועדה להפחתת רגולציה לבחון האם יש ניצול לרעה של גורמים המשיתים רגולציית יתר בתחום ועל רשות החשמל להציג פתרונות לקידום תשתיות חשמל לצורך השימוש ברכבים חשמליים".

יצוין כי בשל המחסור בכלי רכב חשמליים ועצירת ההזמנות של דגמים חדשים רבים בגלל היעדר מועדי אספקה, כמעט כל לקוח חדש שיזמין רכב חשמלי עד סוף השנה כבר ייאלץ לשלם את מס הקנייה המוגדל. עם זאת בענף אומרים כי הביקוש לרכב חשמלי כיום הוא כה גדול בשל עליית מחירי הדלק, עד שספק אם העלאת מס הקנייה תשפיע מהותית על החלטות הרכישה.

Support Ukraine