מהפכה חסרת תקדים מתבשלת בשוק הרכב הישראלי, כאשר צוות ממשלתי בראשות משרד התחבורה גיבש המלצות מרחיקות לכת שעלולות לאלץ את יבואני הרכב הגדולים במדינה וביניהם כלמוביל, קרסו ואחרים, לוותר על זיכיונות אסטרטגיים של מותגים מובילים.
על פי פרסום בגלובס דוח מבקר המדינה החדש על התחרותיות חושף את ההמלצות הדרמטיות של "הצוות להגברת התחרות", שהוגשו לשרת התחבורה ולשר הכלכלה כבר בסוף נובמבר 2024 אך נשמרו בסודיות עד כה. על פי התכנית, יבואנים ישירים עם נתח שוק של 10% ומעלה לא יוכלו לחדש רישיונות יבוא כשהם פוקעים למעט זיכיון יחיד של קונצרן אחד לפי בחירתם. במדרג השני, יבואנים עם 5%-10% מהשוק לא יקבלו רישיונות חדשים אך יוכלו לחדש את הקיימים, בעוד שיבואנים קטנים (מתחת ל-5%) לא יוגבלו כלל ואף יקבלו תמריצים.
בענף מעלים ספקות כבדים לגבי הסמכות המשפטית של ישראל לאכוף רגולציה כזו לישראל אין יכולת להכריח תאגיד בינלאומי להעביר זיכיון מיבואן אחד לאחר, וקיים חשש ממשי שיצרנים גלובליים פשוט יחליטו להפסיק לייצא לישראל לחלוטין. יתרה מכך, לתאגידי רכב ענקיים מקוריאה, יפן, אירופה, ארה"ב וסין יש השפעה פוליטית וכלכלית עצומה במדינות מוצאם, וניסיון לאכוף רגולציה שתיתפס כפגיעה בהם עלול להוביל לסנקציות סחר ולפגיעה חמורה בקשרים הכלכליים הבינלאומיים של ישראל.
בתוך כך, רק לאחרונה נודע כי ישראל, שעד כה התעלמה מהסיכון הגובר, מפרסמת טיוטה חדשנית לתיקון חוק רישוי הרכב שתחייב יבואנים להעסיק מומחי סייבר ייעודיים ולהגיש דוחות שנתיים על אמצעי ההגנה שלהם. המכוניות המודרניות, שמקבלות עדכונים מהאוויר ומתחברות למערכות טעינה ומוסכים מורשים, הופכות לחוליות פגיעות ברשת הדיגיטלית הלאומית, כאשר גופים כמו צה"ל כבר אוסרים באופן מוחלט על מכוניות מקושרות לשהות בשטחיהם.
חדשות קשורות