מסחטת הנהגים: כך אפשר להלחם בגזרות של מצלמות המהירות

לפני 6 שנים, 4 חודשים - 10 דצמבר 2017, Walla!
Illustration
Illustration
יותר מ-300 אלף דו"חות הפיקה עד היום מערכת המצלמות הדיגיטלית. זו הכנסה של למעלה מ-300 מיליון שקל לקופת המדינה, כך שהחוזה ל-10 שנים שחתם המשרד לביטחון פנים עם החברה שזכתה במכרז בסכום של 335 מיליון שקל, התברר כרווחי במיוחד

אך בטרם תרוצו להודות ולשלם את הקנס שנקוב בדו"ח אותו קיבלתם בדואר, מוטב שתדעו, כי ישנם לא מעט מצבים בהם ניתן להביא להפחתת גובהו ואולי אף לצמצום נקודות החובה שייזקפו לנהג במשרד הרישוי, באמצעות הגשת בקשה להישפט. לצד דו"ח עם קנס בצידו, הניתן לתשלום בדואר, קיימת גם "הזמנה לדין". זו נשלחת לנהג עם כתב אישום במקרים חמורים יותר, בהם קיים סיכוי גבוה יותר לפסילת רשיון הנהיגה לצד הקנס הכספי. יחד עם זאת, המציאות מלמדת, כי גם במצבים אלו ניתן להגיע לכדי ענישה מופחתת ולעיתים אף לביטול רכיב הפסילה. השאלה היא – איך ובאילו מקרים?

מה קרה בשנים האחרונות?

לצורך בחינת הנושא, ערכנו לאחרונה בדיקה בה ניתחנו 200 החלטות שניתנו במהלך שלוש השנים האחרונות בבתי המשפט לתעבורה ברחבי הארץ, בתיקים בהם הואשמו נהגים בנהיגה במהירות שעולה על המותר בקטע הכביש המסוים, אך סיימו את ההליך עם ענישה מופחתת.

על פי הבדיקה, עולה כי טענות מוכחות של הנהג בגין מצבו הבריאותי, לדוגמא, הביאו להפחתה משמעותית בחומרת הענישה. למעשה, מתברר כי בית המשפט מגלה חמלה בנושא, ולא אחת נמנע מלגזור פסילה בפועל על נאשם בעל לקות פיזית שמקשה או מגבילה את הליכתו מתוך התחשבות במצבו. חשוב לציין, כי מדובר על מקרים בהם הרכב מהווה עבורו האמצעי היחיד להתנייד. כמו כן, מתברר כי בלא מעט תיקים, הסכימה התביעה המשטרתית להפחתת העונש, כאשר הנאשם הציג אסמכתאות שמעידות על קשיים נפשיים שמגבילים את התניידותו או מסוגלותו להשתמש באמצעי תחבורה שאינו רכבו הפרטי.

בנוסף, הבדיקה העלתה שבמקרים בהם הוכח כי רשיון הנהיגה של הנאשם הכרחי לטובת הסעה לביצוע טיפולים רפואיים סדירים של קרוב משפחתו, ייטה בית המשפט לקחת זאת בחשבון. שיקול נוסף ומהותי שנכנס לתוך משוואת הענישה הינו תלותו של הנאשם ברישיון נהיגתו לצורך ביצוע עבודתו וכתנאי לפרנסתו. על פי הניתוח, נאשמים שהצליחו להוכיח זאת, מצאו, לא אחת, אוזן קשבת אצל התובע המשטרתי ולאחר מכן גם אצל השופטים. במהלך העיון בהחלטות בית המשפט התבררה לנו עובדה נוספת, לפיה התביעה ובעיקר השופטים מגלים הבנה מסוימת כלפי מצבם הכלכלי של חיילים בשירות סדיר. במקרים לא מעטים נעתרו לבקשה להקטין את גובה הקנס, בעיקר לאלו שהגיעו לדיון במדים.

עבריין סדרתי, או חוסר מזל בהתחשב בנסיבות?

כך למשל, בהכרעת דין שנתנה בעניינו של נהג שנתפס שלוש פעמים נוהג במהירות מופרזת בפרק זמן קצר, הצליח בא כוחו, עו"ד יאיר מושיוב, מומחה בדיני תעבורה, להביא לכך, כי שלושת התיקים יצורפו למשפט אחד, ובמקום שתיגזר עליו פסילת רישיון נהיגה בפועל ותשלום קנס בגובה 4,500 שקלים לפחות, הוא ישלם סכום נמוך משמעותית - 1,500 שקלים בלבד. לקנס לא הוסף כל רכיב עונשי אחר, וזאת אף שנהוג במקרים שכאלו לגזור גם רכיב של פסילה לצד הקנס. בפעם הראשונה נלכד הנהג בעדשת המצלמה ברמת גן כשהוא נוהג בדרך עירונית במהירות של 96 קמ"ש בעוד שבקטע כביש זה מותרת נהיגה במהירות מירבית של 60 קמ"ש. במקרה זה, ולאחר היוועצות עם עו"ד מושיוב, הגיש הנהג בקשה להישפט. בפעם השניה צולם הנאשם בדרך עירונית בראשל"צ, כשהוא נוהג במהירות 104 קמ"ש, בעוד שהתמרור שמוצב בו נוקב בסף מהירות נמוך הרבה יותר – 60 קמ"ש בלבד.

במקרה כזה, ובניגוד לעבירה הקודמת, המחוקק קבע, כי אין מדובר על עבירת ברירת קנס, אלא על כזו שהנהג מוזמן לבית המשפט כנאשם, והרשעה על פיה תניב לו 10 נקודות וקנס שלא צפוי לפחות מ-1,500 שקל. בפעם השלישית נתפס הנאשם בכביש 44 (ליד אַזוּר) במהירות שגבוהה ב-33 קמ"ש מזו המותרת בקטע זה. או במילים אחרות – יואיל נא אדוני לעשות תנועת כיס חדה, לשחרר לקופת המדינה 1,500 שקל נוספים ולקבל לאחר הרשעה גם 10 נקודות נוספות, כמו בכל אחד מהמקרים הנ"ל.

וכיצד הצליח הנהג למלט את עצמו מאימת הדין עם ענישה כה רכה ביחס לחומרת הענישה המצרפית בשלושה דוחות מהירות שונים? השופט קיבל את מסכת טיעוניו של עו"ד מושיוב, לפיה, לצד כשלים ראייתיים אותם איתר בחומרי החקירה, גם בשני דוחות מתוך השלושה, היה הנהג בדרך לבית החולים עם אשתו שחלתה בסרטן. כמו כן, שוכנע בית המשפט כי נטילת הרישיון ממנו תרע עוד יותר את מצבו הכלכלי הרעוע גם כך. השופט אף ראה לנכון להתחשב בכך שהנאשם לקח אחריות ולא ביקש להעיד עדים תוך בזבוז זמנו של בית המשפט בהליכים משפטיים. הנהג אף הודה בהזדמנות הראשונה, ובכך חסך משאבי זמן וכסף מהמערכת.

פגמים בהתנהלות

אולם מסתבר כי לא רק נסיבות מקלות מביאות בסופו של הליך להקלה בעונש, כי גם קשת של כשלים ראייתים שמתגלים בדוחות שמפיקה מערכת א/3. הצבעה עליהם, כאמור, איפשרה לנאשם לסיים את ההליך עם ענישה מופחתת או בהסדר טיעון, לאחר שהצליח להוכיח כי נפל פגם בהתנהלות השוטר. להלן פירוט של מספר כשלים שכיחים שהוכחתם עשויה להביא להקלה בעונש:

תיעוד פרטים טכניים מהותיים: כשל שהתגלה באופן רישום מקום ביצוע העבירה, מספר הרכב או שעת ביצוע העבירה יכולים להוות טיעון הגנה מקל או אף מזכה.

תיעוד נסיבות ביצוע העבירה: אופן ביצוע העבירה, כיצד מתוארת הנסיעה, מיקום השוטר ביחס לכביש ולרכב הנוסע וכיו"ב. אלו פרטים המהווים משקל רב בתקינות הדוח ובתיאור העבירה. כמו כן, גם אי פירוט עדים רלוונטים על גבי הדו"ח או כתב האישום, כגון מפענח הצילום, אחראי כיול המכשיר, או שמות שוטרים מעורבים. בנוסף, כשל שהתגלה ברישום המהירות המירבית המותרת בקטע הכביש, השפיע לא פעם על חומרת העבירה בה הורשע הנהג ביחס למהירות שנמדדה בפועל.

חוסר הקפדה על ביצוע תהליך האכיפה: נהלי המשטרה מחייבים את השוטר שמבצע את האכיפה (עם ממל"ז או דבורה) לעבוד על פי פרוטוקול אחיד. כך לדוגמא, שוטר שעמד במיקום שהקשה על הוכחה, כי הלזירה בוצעה על הרכב הרלוונטי, כגון הסתתרות מאחורי מכשול (שיח, תמרור וכו'), הביא לכך שנגזר על הנאשם עונש מופחת משמעותית ולעיתים אף לזיכוי.

בדיקת המכשיר: הנהלים דורשים מהשוטר לבדוק, בין היתר, את תקינות המכשיר בתחילת המשמרת ובסופה. במקרים מסוימים בהם התברר, כי חלה סטיה מביצוע מלוא ההוראות כנדרש, הדבר איפשר לבא כוחו של הנאשם לסיים את התיק עם ענישה קלה יותר.

לפיכך, נהגתם וקיבלתם דוח מהירות או אחר? אל תמהרו להודות ולשלם. אומנם, הרכיב העונשי של פסילת רשיון הוא החמור ביותר, היות שלצד הפגיעה בחופש התנועה שלכם והמגבלות המעיקות ללא העצמאות התעבורתית, חלקכם אף משתמש ברשיון לצורכי פרנסה וכו', אך כל דוח ששילמתם מהווה הודאה והרשעה שמתווספת לרישומכם התעבורתי. לצד כל עבירה ישנן נקודות, אשר מצטברות לכדי קורסי נהיגה מונעת. ב-36 נקודות גם רשיונכם יפסל מטעם משרד הרישוי, וכמובן בל נשכח את הסכומים גבוהים אותם תדרשו לשלם כקנסות.

זכרו כי בתי המשפט בוחנים ראיות, ולאור העובדה שבדוחות רבים קיימים פגמים ראייתיים, נכון לבחון כל מקרה וכל דוח בנפרד, על מנת לנסות לאתר את אותם פגמים שיביאו להפחתה בגובה הקנס ולעיתים גם לזיכוי.

Support Ukraine