הוזלה? היבוא העקיף התרחב - אך בעיקר של רכבי יוקרה

לפני חודשיים, 3 שבועות - 10 ספטמבר 2025, כלכליסט
הוזלה? היבוא העקיף התרחב - אך בעיקר של רכבי יוקרה
משרד התחבורה קבע כי המכסה לייבוא מקביל תגדל ל-60 מכוניות בשנה, כדי להוזיל את מחירי הרכב. אולם שמונת היבואנים החדשים שנכנסו לשוק מתמקדים בעיקר ברכבי יוקרה

מספר יבואני הרכב העקיפים הפועלים בשוק הרכב הישראלי עלה, אבל המכוניות שהם ייבאו לישראל ייועדו בחלקן הגדול ללקוחות יוקרה, כך עולה מרישומי משרד התחבורה המפרטים את יבואני הרכב העקיפים הפעילים כיום בישראל.

כיום מבחינה חוקית ניתן לייבא לישראל מכוניות באחד משלושה אופנים: יבוא ישיר, כלומר מצב בו צרכן רוכש את המכונית שלו מיבואן רכב אשר קונה אותה ישירות מיצרן הרכב, יבוא עקיף (או יבוא מקביל), כלומר מצב בו הצרכן רוכש את המכונית מסוכן של יצרן הרכב בחוץ לארץ - או יבוא זעיר, כלומר מצב בו סוכן מביא עד 60 מכוניות בשנה עבור לקוחותיו (כולל משומשות). היקף היבוא הזעיר היה עד לאחרונה עד 20 מכוניות בשנה - ואז קבע משרד התחבורה כי המכסה תוגדל ל-60 מכוניות בשנה.

יצוין כי היבוא העקיף נועד בראש ובראשונה להוזיל את מחירי המכוניות בישראל. במהלך הדיונים בנושא בכנסת הצהיר שר התחבורה דאז ישראל כץ כי מחירי הרכב ירדו כמו מחירי הסלולר. בפועל קשה לומר שמחירי הרכב ירדו, אבל יותר מעניין מכך: שחקנים חדשים נכנסים לשוק, אבל זיכיונות היבוא שלהם מבוססים על רכבי יוקרה.

כך, לפי רישומי משרד התחבורה במהלך הרבעון האחרון הצטרפו לשוק הישראלי לא פחות משמונה יבואני רכב עקיפים (שהצטרפו ל-78 יבואנים עקיפים רשומים, חלק מהם אגב הם יבואני רכב וותיקים, למשל דלק מוטורס וסמלת). מבדיקת "כלכליסט" עולה שחלק מהם הם יבואני אוטובוסים - ואלה שמייבאים מכוניות נוסעים מחזיקים בחלקם הגדול בזיכיונות שרחוקים מלהיות עממיים. 

לדוגמה: מרשימת היבוא עולה כי החודש הצטרפה לרשימה יבואנית חדשה ששמה הוא מ.ע.א.כ. רשימת הזיכיונות שלה כוללת את מרצדס, קדילאק, לקסוס, פורשה ולנד רובר. ברשימת הזיכיונות הכוללת עשרות מותגים יש גם שני מותגים עממיים: טויוטה ופולקסווגן, אבל מותגים אלה גם מייצרים רכבי שטח שמחירם חוצה את רף החצי מיליון שקל. ברשימה מופיע גם יבואן חדש ששמו אטמור. אטמור קיבלה זיכיון ליבוא מרצדס, קדילאק, GMC וב.מ.וו.

לצד אלה יש גם קומץ מותגים עממיים כמו פורד וטויוטה, אבל יצרניות אלה גם מייצרות רכבי שטח אימתניים במחירים של כחצי מיליון שקל. לצד אלה מופיע עוד יבואן חדש: גאומי. רשימת הזיכיונות שלו כוללת את מזראטי, לקסוס, לנד רובר, קדילאק, אסטון מרטין, טנדרים של טסלה, לוטוס, רולס רויס, מקלארן ולמבורגיני. לצד אלה יש גם מאזדה ויונדאי. בנוסף כוללת הרשימה עוד יבואן ששמו בידמר. הרשימה של בידמר כוללת את פורשה, מזראטי, לקסוס, לנד רובר, מקלארן, למבורגיני, רולס רויס, פרארי, אסטון מרטין ולוטוס. לצידה יש ברשימה גם יונדאי, סיאט וטויוטה. יבואן חדש נוסף ששמו מרכבות ארגמן קיבל זיכיון ללקסוס, ג'יפ, דודג', ראם, מרצדס, קדילאק ופורשה. לצד אלה יש גם זיכיון ליבוא טויוטה.

ויותר מכך: גם אם נשווה בין רשימת היבואנים העקיפים האחרונה (כלומר מחודש מאי 2025) ובין הרשימה שקדמה לה (ממרץ 2025), נגלה שגם בחודשיים בין מרץ השנה למאי השנה הצטרפו לשוק יבואנים שמתמחים בעיקר במכוניות יוקרה. לדוגמה: במאי האחרון הצטרף לרשימה יבואן חדש ששמו איגואנה. רשימת הדגמים של היבואן החדש כוללת טסלה, אסטון מרטין, רולס רויס, למבורגיני, מזראטי, קדילאק ופורשה. לצד אלה יש גם סיאט, סקודה , מאזדה ויונדאי. יבואן חדש נוסף ששמו אדישן רשום כמייבא לקסוס, מזראטי, פורשה, פרארי, בנטלי, יגואר, טסלה ואלפא רומיאו. לצידן יש גם קיה, מאזדה וסקודה. עוד יבואן שהצטרף לרשימה במאי האחרון, ששמו הוא פרישתא, והוא מייבא לישראל מרצדס, ראם, שברולט, קדילאק ו-GMC. לצידן יש גם טויוטה, שחלק מרכביה הם עממיים.

רק לפני חודש הודיע משרד האוצר על מהלך שמטרתו היא "לצמצם פערים במיסוי, להפחית חסמים רגולטוריים ולחזק את התחרותיות לטובת הורדת מחירים ושיפור השירות לצרכן". במסגרת המהלך מחושב מס הקנייה על מכוניות ביבוא עקיף, דווקא בהסתמך על מס הקנייה על המכוניות שביבוא הישיר. ואולם - מהלך זה תקף רק לרכבים שמחירם הוא עד 300 אלף שקל- ואילו היבואנים החדשים, כך ניכר, מתמחים ברכבים שמחירם יותר גבוה.

Support Ukraine