מנהלת אגף מטרו במינהל התכנון: "צריך להבין שבלי תחנת תחזוקה אין קו"

לפני שנתיים - 5 אפריל 2022, גלובס
מנהלת אגף מטרו במינהל התכנון: "צריך להבין שבלי תחנת תחזוקה אין קו"
עוד אמרה יעל סלומון, מנהלת אגף מטרו במינהל התכנון, בוועידת הרכב של גלובס, כי תוכניות המטרו צפויות להגיע לאישור הממשלה לאחר הפסח, וטענה: "יש התנגדות מאוד גדולה לקיומו של הדפו; רק עיריית אור יהודה הבינה את הצורך"

פרויקט המטרו הוא ככל הנראה פרויקט התשתית הגדול ביותר שקודם אי פעם בישראל. בשנה-שנתיים האחרונות הוא מקודם בקצב מהיר יותר בצנרת התכנונית, אך נתקל בקשיים בשלב האישור בממשלה. האם הפרויקט אכן יצא לדרך ביעד המתוכנן, ומה הם האתגרים העומדים בפניו כיום?

"המטרו ייסע בשנת 2030 או בשנת 2031", הכריזה יעל סלומון, מנהלת אגף מטרו במינהל התכנון, בשיחה עם אסף זגריזק במסגרת ועידת הרכב 2022 של גלובס המתקיימת היום (ה') במרכז פרס לשלום ולחדשנות. "המדינה מתכווננת לשם. אנחנו חווים את המשבר התחבורתי יום יום, ונמצאים במקום לא מחמיא בעולם מבחינה זו. מטרופולין תל אביב בסכנת קריסה של מערכות התחבורה, ולכן ההתכווננות של כל המדינה היא תוכנית המטרו".

כיום נמצאות לקראת שלביהן הסופיים ארבע תוכניות של המטרו: שתיים בהחלטה לאישור ושתיים נוספות שאמורות להיות מאושרות לאחר מכן. לדברי סלומון, שלב זה אמור לקרות בקרוב: "כל חוק המטרו הוא חקיקה חדשנית, לאור הייחודיות של הפרויקט, בסדרי גודל שלא היו כמותם במדינה, מהגדולים ביותר אי פעם. התוכניות יאושרו: אני מעריכה שלאחר חופשת הפסח הקרובה נביא את זה לדיון לטובת אישור בפני הממשלה. חוק המטרו יגיע להצבעה, אני מאמינה, כשיתכנס המושב הקרוב של הכנסת.

"חשוב להבין שיש כאן אירוע של הסכם ייחודי עם הרשויות המקומיות, סביב שאלת השיפוי. זה נמצא בדיונים בין האוצר לבין הרשויות. מדובר בשינוי משמעותי גם בתפיסה של המדינה, ויש כאן מאמץ משותף גם של השלטון המקומי וגם של השלטון המרכזי להגיע להסכם אחר, חדשני".

"התנגדויות שפוגעות בצורך של כלל התושבים"

סלומון דיברה בשיחה גם על נושא ההתנגדויות של חלק מהתושבים בערים שונות שבהן צפוי לעבור המטרו, בדגש על ההתנגדויות הרבות למיקום הדפו בצפון המטרופולין (מתחם תחזוקה לרכבת המתוכננת, שאמור לקום בקצה המסילות).

"צריך להבין שבלי דפו אין קו. לצערי הרב, רשויות רבות רוצות מאוד את התחנות של המטרו בתחומן, אבל לא את הדפו - למעט עיריית אור יהודה שהבינה את הצורך. יתר הרשויות לא הבינו את הצורך הזה, ויש התנגדות גדולה לקיומו של הדפו. אדגיש שוב: לא יהיה דפו? לא יהיה קו. גם ברחבי העולם, במקומות הכי יקרים בניו יורק ובלונדון, יש דפו.

"התנגדות כזו פוגעת בצורך של כלל התושבים. התמונה הכוללת מתוכנית המטרו היא התועלת לעיר, ובערי קצה לא רק לעיר עצמה - אלא גם לכל המרחב שסובב אותה. בחזון ובתפיסה הכוללת, השילוב של כל אמצעי התחבורה המתוכננים זו מהפכה בחיי התושבים, שיוכלו להגיע מכל מקום לכל מקום בתוך כחצי שעה, זה דבר שלא קיים היום. התושבים שנמצאים בקצה וחושבים שהם נפגעים, צריכים לראות את התמונה הכוללת.

אנחנו רואים במתחמי הדפו גם פוטנציאל אורבני, לקידום עירוב שימושים. קווי המטרו זה לא רק הצד התחבורתי, אלא השילוב בין המערכת התחבורתית לבין הפן האורבני: ההסתכלות על כל המרחב, מעל מתחת ובסביבת התחנות".

נסיעה בשבת? זו מערכת אוטומטית, היא תפעל לפי החלטת הממשלה

סלומון דיברה גם על סוגיה ציבורית בוערת: נושא הנסיעה בשבת: "המערכת תאפשר, כמובן, נסיעה בכל ימות השבוע. מערכת המטרו זו מערכת אוטומטית לחלוטין, שתימצא כולה תת הקרקע. אבל מי שיכריע אם תהיה נסיעה בשבת, זו המדינה; הממשלה היא שתכריע בעניין. זה בטח לא שיקול מצד התכנון".

סלומון התייחסה גם להשפעה של אמצעי תחבורה כאלו על המרחב האורבני: "בירושלים, לדוגמה, רחוב יפו הפך מרחוב של אוטובוסים, פיח ועוד, לרחוב המיועד רק להולכי רגל ולתחבורה ציבורית, החלטת העירייה. זה רחוב שעבר מהפף אורבני, בעקבות כניסת הרכבת הקלה. גם היום, סביב הקו האדום של הרכבת הקלה בתל אביב, מתוכננים מהלכים דומים, למשל ברחוב יהודה הלוי בתל אביב. הכיוון הוא מהפכה לטובת הולך הרגל, שמבחינתנו הוא תמיד במרכז, והרכב משני. אנחנו משאירים את הרחובות לאנשים".

Support Ukraine