פרשת דיזלגייט: פולקסווגן תשלם 193 מיליון פאונד לנהגים בבריטניה - אך לא תודה באשמה

לפני שנה, 10 חודשים - 2 יוני 2022, כלכליסט
פרשת דיזלגייט: פולקסווגן תשלם 193 מיליון פאונד לנהגים בבריטניה - אך לא תודה באשמה
במסגרת הפרשה שהתפרסמה לפי 7 שנים, התגלה כי פולקסווגן השתילה בכ-11 מיליון מכוניות ברחבי העולם התקן מיוחד ששיבש את יכולתם של בוחני זיהום אוויר לקבל תוצאות אמת בבדיקות. כתוצאה מכך נתבעה פולקסווגן על ידי הרגולטורים במדינות רבות, והתביעה בבריטניה שהוגשה לפני 5 שנים מגיעה כעת לסיומה בהסדר שנתחם מחוץ לכותלי בית המשפט

פולקסווגן העולמית תשלם פיצוי של 193 מיליון פאונד לכ-91 אלף נהגים בבריטניה (ועורכי דינם) בגין פרשת דיזלגייט, כך מודיעה היצרנית. במסגרת הפרשה שהתפרסמה לפי 7 שנים, התגלה כי פולקסווגן השתילה בכ-11 מיליון מכוניות ברחבי העולם התקן מיוחד ששיבש את יכולתם של בוחני זיהום אוויר לקבל תוצאות אמת במהלך בדיקות זיהום. 

כתוצאה מהפרשה נתבעה פולקסווגן על ידי הרגולטורים במדינות רבות, והתביעה בבריטניה שהוגשה לפני חמש שנים מגיעה כעת לסיומה. לפי הודעתה של פולקסווגן העולמית, היצרנית הגיעה להסדר מחוץ לכותלי בית המשפט, כאשר פרטיו הספציפיים של ההסדר נותרו חסויים. עם זאת, לפי הודעתה הרשמית של היצרנית, פולקסווגן לא תודה רשמית באחריות בפרשה.

הודעתה של פולקסווגן כוללת באופן חריג גם התנצלות בפני מי שנפגעו מהפרשה. לפי היצרנית: "קבוצת פולקסווגן מעוניינת לנצל את ההזדמנות כדי להגיש את התנצלותה הכנה ללקוחותיה על התוכנה שהותקנה ברכבים אשר צוידו במנועים מסדרת EA 189. הקבוצה תמשיך לעבוד ולבנות את אמון לקוחותיה באנגליה ובוויילס".

בהקשר זה יש להזכיר כי ביולי 2020 הוגשה על ידי מדינת ישראל תביעה תקדימית על סך 523 מיליון שקלים נגד פולקסווגן, אאודי, בוש וצ'מפיון מוטורס בגין פרשת דיזלגייט. בתביעה נטען כי אותה תוכנה שהותקנה במיליוני מכוניות פולקסווגן ברחבי העולם הותקנה גם בכ-12 אלף מכוניות מתוצרת הקונצרן אשר נמכרו בישראל. לפי מדינת ישראל, הערכת היקף פליטת המזהמים החמורים מסוג תחמוצות חנקן (NOx) העודפת מכלי הרכב שנכנסו לישראל במרמה עומדת על 3,881 טון.

מדינת ישראל אינה היחידה שדרשה פיצוי מפולקסווגן, אך היא כן מתברגת במקומות הגבוהים ביותר בעולם בהיקף הדרישה לפיצוי כספי מהיצרנית. בפועל, מכוניות דיזל של קונצרן פולקסווגן אינן רבות מכר בישראל - ומספרן, כ-12 אלף יחידות אשר נמכרו בארץ במשך כמעט עשור, יחסית נמוך ביחד לדרישתן של מדינות אחרות. כך לדוגמה, באוסטרליה גובה הקנס למכונית הוא כשישית מגובה הקנס בישראל, כמו גם בקנדה. 

באשר לתביעה בישראל, הנתבעים הגישו בקשה לעיכוב ביצוע בהליך עד להכרעה בבקשה לאישור תובענה יצוגית שהוגשה נגדם בגין נזקים סביבתיים, ואולם לפי עמדת היועמ"ש שהוגשה בבקשה לאישור התובענה, לא ניתן להגיש תובענה ייצוגית בגין עילה זו. מסיבה זו ממתינה כיום מדינת ישראל לפסק דין בבקשה לאישור התובענה הייצוגית, מה שמעכב את ההליך בתביעתה של מדינת ישראל נגד פולקסווגן.

Support Ukraine