שפע של מבצעי הנחות שעליהם הכריזו יבואני הרכב בשבועות האחרונים והתמונות ממגרשי האחסנה על מכוניות חדשות יצרו תחושת משבר בשוק הרכב, שנראתה הגיוניות לאור הזינוק בעלויות המימון, ההאטה הכלכלית והמשבר הציבורי בעקבות המהפכה המשפטית.
אבל נתוני איגוד יבואני הרכב שפורסמו אתמול מראים שעולם כמנהגו נוהג, או לפחות הישראלים. באוגוסט עלו לכבישי ישראל 24,727 מכוניות חדשות, מספר גבוה לחודש שמסורתית הוא אחד החלשים בקצב המסירות, בגלל שרבים נמצאים בחופשות ומחוץ לישראל, מוציאים בקיץ עשרות אלפי שקלים על טיסות ומלונות ודוחים את החלפת הרכב.
מדובר על זינוק של 21% במסירות באוגוסט לעומת החודש המקביל אשתקד, ועל עלייה של 11% במספר המכוניות החדשות שנמסרו מתחילת השנה, ל-222,487. מדובר בקצב שנתי של יותר מ-300 אלף מכוניות, אולם השליש האחרון של השנה חלש יותר מסורתית מהאחרים, אם כי השנה עליית מס הקנייה על מכוניות חשמליות בינואר, מ-20% ל-35%, וביטול הטבות המס על רכבי פלאג אין, צפויים לעודד את מכירות הרכבים המחושמלים ברבעון האחרון של השנה, אם כי רוכשים רבים אז יעדיפו לשלם ב-2023 ולקבל את הרכב בינואר 2024, כך שהוא יעלה לכביש ויירשם רק בשנה הבאה.
יונדאי ממשיכה להוביל את טבלת המסירות מתחילת השנה עם 36,460 מכוניות, כאשר אחריה מדורגות קיה (27,400), טויוטה (23,490), BYD (עם 12,180) ומאזדה (12,170). סקודה (11,730), צ'רי (9,820), מיצובישי (8,475), סוזוקי (7,040) ופיג'ו (6,065) סוגרות את העשירייה הראשונה. בעוד שנתח השוק של החשמליות הגיע ל-17% מתחילת השנה, באוגוסט הוא הגיע ל-22%, בעקבות מסירות חזקות של טסלה (1,700) שהביאו אותה למקום החמישי החודש, בעוד שבמצטבר היא מדורגת במקום 13 עם 4,950 יחידות.
בשוק היוקרה ממשיכה מרצדס (3,300 מכוניות פרטיות) להוביל לפני אודי (2,580), ב.מ.וו (2,041), קופרה (1,580), וולוו (1,430) ולקסוס (1,270).
בשוק מותגי העל מובילה פורשה (217), לפני מזראטי (41), פרארי (19, בשיא מכירות מאז השקתה בארץ: ב-2022 היא מסרה 19 מכוניות בכל השנה), בנטלי (15) ואסטון מרטין (5).