זנדברג לליברמן: לעכב את העלאת מס הקנייה על רכב חשמלי

לפני שנתיים - 1 אפריל 2022, גלובס
משרד האוצר
משרד האוצר
בשל העיכובים הממושכים במסירות רכב חשמלי בישראל, העלאת מס הקנייה המתוכננת לינואר 2023 צפויה להעלות את המחירים של כלי רכב שמוזמנים כבר היום. בנוסף קוראת השרה להגנת הסביבה להפחית את המס הנוכחי מ-10% ל-5%

המשרד להגנת הסביבה יוצא למאבק בתוכנית של האוצר להעלות את מס הקנייה על רכב חשמלי בינואר 2023. על-פי מתווה המס לרכב חשמלי שפרסם האוצר ב-2019, בתחילת ינואר 2023 אמור לעלות מס הקנייה על רכב חשמלי מ-10% כיום ל-20%, ובמקביל תופחת גובה תקרת הטבת המס מ-75 אלף שקל ל-60 אלף שקל. המס צפוי להמשיך ולעלות בהדרגה בשנים שלאחר מכן.

למרות שהמהלך אמור להתרחש רק בעוד שלושה רבעונים, הוא משפיע בפועל על הזמנות לרכב חשמלי חדש שניתנות כבר היום. זאת בשל המחסור במלאים, שבעטיו מקבלים כיום רוב יבואני הרכב החשמלי הזמנות עם תאריך מסירה ל-2023 - ביניהם גם טסלה, שמועד המסירה של של דגם ה-3 הבסיסי שלה עומד כיום על פברואר 2023.

יצוין כי היבואנים לא מתחייבים להבטחת מחיר במקרה של עליית מס, והמשמעות היא שלקוחות פרטיים ומוסדיים רבים, שמזמינים רכב חשמלי כיום עם תאריך מסירה לשנה הבאה, כבר יצטרכו לשלם את תוספת המס בעת קבלת הרכב.

במכתב ששלחה החודש השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג לראש הממשלה נפתלי בנט ולשר האוצר אביגדור ליברמן, שהגיע לידי גלובס, היא קוראת לאוצר לדחות בשנה אחת לפחות את העלאת המס המתוכננת לינואר 2023, ואף להפחית בתקופת הביניים את מס הקנייה מ-10% ל-5%. 

"המעבר לרכב חשמלי יסייע בצמצום יוקר המחיה"

במכתב כותבת זנדברג כי "עם התעצמות המשבר בין רוסיה לאוקראינה אנו עדים לעלייה נוספת במחירי הנפט. מחיר חבית נפט עלה תוך שנה מכ-85 דולר לכ-130 דולר, ובכך הוביל לעלייה במחירי הדלקים לתחבורה בישראל ובעולם כולו. בהתאמה, מחיר הבנזין בישראל לצרכן עלה מ-6 שקלים ל-7 שקלים בתוך שנה.

"עליית מחיר הבנזין גורמת לעלייה ביוקר המחיה אך גם להגדלת האטרקטיביות של חלופות סביבתיות יותר לרכב הבנזין, כגון רכב חשמלי. כדי לצמצם את העלייה ביוקר המחיה ובמקביל להגדיל עוד יותר את כדאיות השימוש ברכב חשמלי, נכון לנצל תקופה זו ולהפחית באופן זמני, לתקופה של לפחות שנה אחת, את מס הקנייה על רכב חשמלי מ-10% ל-5%. הפחתת מס זו תתבטא בהפחתה של כ-5,000 שקל במחיר לצרכן של רכב חשמלי טיפוסי. מדובר בסכום משמעותי שיש בו בכדי לשכנע צרכנים פוטנציאלים לנצל את ההזדמנות ולרכוש רכב חשמלי בתקופה הקצובה בה המס מופחת". 

במשרד להגנת הסביבה מעריכים את עלות המהלך בהפחתה של כ-150 מיליון שקל מהכנסות המדינה ממסים ב-2023. אולם "עלות נסיעה לק"מ ברכב חשמלי היא כרבע מהעלות של ק"מ נסיעה ברכב בנזין, כך שהמעבר לרכב חשמלי יסייע בצמצום יוקר המחיה. בנוסף, הרכב החשמלי מתאפיין בעלות רכישה גבוהה יותר ביחס לרכב בנזין, ולכן הפחתה של מס הקנייה מסייעת בצמצום החסם לחדירת הרכב החשמלי". 

עשרות אלפי הזמנות - ורובן מתעכבות

במשרד אומרים כי פחות מ-4% מהמכירות של מכוניות חדשות הן של מכוניות חשמליות, זאת כאשר הממוצע באיחוד האירופי הוא כ-10%. "הפחתת המס תאפשר לישראל להתקרב לשוק האירופי, לשפר את איכות האוויר בערים ולסייע במאבק במשבר האקלים. בנוסף, המעבר המואץ לרכבים חשמליים יספק חוסן מפני תנודות עתידיות במחירי הנפט ויגדיל את העצמאות האנרגטית של ישראל (שמש וגז לייצור חשמל) תוך צמצום התלות בנפט מיובא. בכך, הדבר יתרום לכלכלה המקומית". 

כיום נעות על כבישי הארץ כ-18 אלף מכוניות חשמליות פרטיות חדשות מתוך למעלה מכ-3.6 מיליון כלי רכב שמורשים לתנועה. בענף הרכב מעריכים כי קיימות כיום עשרות אלפי הזמנות לרכב חשמלי חדש בישראל, אולם את רובן היבואנים לא יכולים לספק בשל שיבושי הייצור בתעשיית הרכב העולמית ועודפי הביקוש לרכב חשמלי בכל העולם, שהואצו בשל בעיית מחירי הדלק.

גם לקוחות שכבר החזיקו במועדי מסירה מתוכננים לחודשים הקרובים, קיבלו לאחרונה הודעות על דחייה במסירות למועד בלתי ידוע. בנוסף, כבר החל תהליך של עליית מחירים זוחלת בשל התייקרות עלויות התובלה הימית והיבשתית, ייקור כלי הרכב על-ידי היצרנים בשל התייקרות הסוללות ועוד. 

Support Ukraine