הפקק נשאר: אגרות הגודש יידחו לפחות עד סוף 2021

לפני 4 שנים, 7 חודשים - 11 מרץ 2020, כלכליסט
Illustration
Illustration
במשרדי האוצר והתחבורה הבינו שאין אמצעי לנטר כמויות של כלי רכב שנכנסים ביחד למטרופולין, אשר בלעדיו לא ניתן לגבות את האגרה

יישום התוכנית של משרד האוצר לגביית אגרות גודש על כלי רכב שנכנסים למטרופולינים תידחה לפחות לסוף 2021. זו המסקנה לאחר סבב פגישות שנערכו בשבועות האחרונים בין משרדי האוצר, התחבורה והחברות הממשלתיות שאמורות להפעיל את המהלך, לרבות חברת נתיבי איילון שעיקר העומס באזור המרכז ייפול עליה.

הסיבה לדחייה היא טכנולוגית: כרגע אין פתרון יעיל ופשוט לגבייה שאותו ניתן להציב בכבישים עמוסים ובכניסות לערים הגדולות. הבעיה היא בניטור כמות כלי רכב גדולה שנכנסת בבת אחת בשעות עומס שבהן כלי הרכב נעים צמודים זה לזה - מצב שבו אין אפשרות להפעיל מצלמות כמו אלה שמשמשות לגביית האגרה על מעבר בכביש 6. 

הרעיון להטיל אגרות גודש נולד לפני כמה שנים כדי להתמודד עם העומס בכבישים - בדומה למה שנעשה בהצלחה בערים בעולם ובהן לונדון ושטוקהולם. הכוונה היא לנטר את כל כלי הרכב שנכנסים לערים ולהטיל מעין קנס על נסיעה בשעות מסוימות. ככל שהכניסה לעיר תתבצע בשעות יותר עמוסות, כך התשלום של בעל הרכב יהיה גבוה יותר.

החזון של האוצר היה להכניס את אגרות הגודש לחוק ההסדרים כבר ב־2019, ולהחילן ב־2021, אבל בהיעדר ממשלה ותקציב להתניע את הנושא, ועכשיו גם בשל המהמורה הטכנולוגית, המהלך צפוי להידחות.

מגבלה נוספת היא מחלוקת בין שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' לאנשי האוצר על הנזק שיירשם בכיסם של בעלי המכוניות. האוצר מתייחס לאגרת הגודש כקנס ואילו סמוטריץ' - כמס, אשר לו הוא מתנגד, ולחלופין חושב שאם יוטל, בעלי המכוניות צריכים לקבל את הכסף חזרה, אולי דרך הנחה באגרת הרישוי.

Support Ukraine