הקופון שיבואני הרכב עשויים לגזור מהסכם הסחר עם דרום קוריאה

לפני 5 שנים, חודשיים - 23 אוגוסט 2019, כלכליסט
יבואן יונדאי שמואל חרל”פ ויבואן קיה רמי אונגר
יבואן יונדאי שמואל חרל”פ ויבואן קיה רמי אונגר
הסכם הסחר המתגבש בין ישראל לדרום קוריאה יבטל את המכס על רכבי קיה ויונדאי; הנהנים העיקריים הם יבואני שני המותגים רמי אונגר ושמואל חרל"פ, שלא יידרשו לשלם מכס של 7%; מרבית הרכבים המיובאים לארץ מקוריאה הם היברידיים; ב־1 בינואר המס על רכבים אלה צפוי לעלות; בשוק הרכב מעריכים כי המחיר שיעלה לא יירד, והרווח ייספג אצל היבואנים

ישראל ודרום קוריאה הכריזו אתמול (ד') על שלב נוסף ומשמעותי בדרך לחתימה על הסכם סחר בין המדינות. לאחר משא ומתן שארך שלוש שנים סוכמו עקרונות הסכם הסחר, והועברו למשפטנים לצורך ניסוח מפורט. בסיומו, בעוד מספר חודשים, יחתמו השרים על ההסכם והממשלה תאשר אותו.

לדרום קוריאה, המוגדרת ככלכלה ה־11 בגודלה בעולם, יש לא מעט ענפי יצוא ולא מעט מוצרים, אך אחד המרכזיים בהם הוא ענף הרכב. עשרות אלפי מכוניות שמיוצרות בדרום קוריאה נשלחות לישראל מדי שנה ומוטל עליהן מס קנייה שמגיע עד 83%.

על מכוניות שמגיעות ממדינות שישראל אינה מחזיקה בהסכמי סחר עמן, מוטל בנוסף למס הקנייה גם מכס של 7%. לעומת זאת על מכוניות שמגיעות ממדינות שלהן יש הסכם סחר עם ישראל, למשל האיחוד האירופי, תורכיה וארה"ב, לא מוטל מכס. הטבה של 7% ממחירה של מכונית היא משמעותית, על אחת כמה וכמה כאשר מדובר במכונית היברידית למשל, שגובהו של מס הקנייה שמוטל עליה נכון ל־2019 הוא 30% ואמור לעלות בינואר הקרוב ל־45%.

לענף הרכב הישראלי יש זיקה מיוחדת לדרום קוריאה. מבין שלושת יצרני הרכב המובילים בישראל - יונדאי, קיה וטויוטה, השניים הראשונים הם קוריאנים. לפי נתוני איגוד יבואני הרכב, מכוניות מתוצרת דרום קוריאה היוו 17.7% מהיקף היבוא לישראל ב־2018. אם מותגי הרכב הקוריאניים שולטים בשוק הרכב הישראלי, מדוע לפי נתוני 2018 דווקא רוב המכוניות (43.7%) הגיעו ארצה מאירופה? הסיבה טמונה בפיזור המפעלים של יצרני הרכב. חברת יונדאי היא קוריאנית, אך יונדאי אקסנט מגיעה לישראל ממפעל יונדאי בתורכיה. יונדאי טוסון מיוצרת בתורכיה. קיה היא קוריאנית אך ספורטאז' מגיעה לישראל ממפעלי קיה בסלובקיה. 

לא מדובר במקרה: יצרני הרכב מקבלים הטבות מממשלות כדי לייצר את המכוניות באירופה, ובישראל יודעים היטב כיצד לרכוש מכוניות ממדינות שיש להן הסכמי סחר עם ישראל כדי ליהנות מהפטור במכס. עם זאת, לא תמיד ניתן לייצר כל מכונית בכל מדינה והניסיון מוכיח שככל שהמכונית יותר מתוחכמת, כך היא מיוצרת יותר קרוב לבסיס האם של היצרן. במקרה דנן, מתוחכמת פירושו היברידית, ואלה מדרום קוריאה הן הנמכרות ביותר בישראל.

שינוי הנוסחה למס קנייה

נכון לשנה שעברה, יונדאי איוניק ההיברידית, שמיוצרת בדרום קוריאה היתה גם המכונית הנמכרת בישראל וגם ההיברידית הנמכרת בישראל. כך, צמד רבות־המכר ההיברידיות של יונדאי ושל קיה, הנירו והאיוניק, מיוצרות בדרום קוריאה והן לא זכאיות להטבת המכס.

כאן אנו מגיעים בחריקת בלמים אל המציאות הישראלית ולוח הזמנים הבעייתי. על פי הודעת משרד האוצר, מדינת ישראל עתידה לשנות שוב את הנוסחה לחישוב מס הקנייה על מכוניות. הפעם מדובר בהיברידיות. החישוב פשוט: בעוד שעד כה הוטל על מכוניות היברידיות מס קנייה בגובה של 30% - ב־1 בינואר הוא יעלה ל 45%. מדובר במכה שצפויה לייקר את מחירן של המכוניות ההיברידיות העממיות מסוגן של יונדאי איוניק וקיה נירו בשיעור של כ-10,000 שקל.

אך מספר חודשים לאחר מכן, כשהפרלמנטים של ישראל ודרום קוריאה יחתמו על הסכם הסחר החדש, יקבלו יבואני הרכב הקוריאני סוכריה: הפטור מ־7% מכס על כל רכב.

מחיר משוחרר לא יוחזר

האם יבואני הרכב שנאלצו לייקר את המכוניות ההיברידיות בינואר יתנדבו להוזיל את המחירים? כנראה שלא. אימרה ידועה בענף הרכב קובעת שמחיר ששוחרר לא יוחזר, כלומר מה שהתייקר לא יוזל. אבל עם כניסת הסכם הסחר לתוקף יוכלו יבואני הרכב הקוריאני להעניק הנחות לחברות הליסינג. את ההנחות יוכלו היבואנים גם להפוך לתוכניות תשלומים נוחות ולסבסד את הריבית. המשמעות תהיה שימור מעמדן של יצרניות הרכב הקוריאני בראש הטבלה, כך שברמה המדינית ייתכן שישראל הגיעה כאן להישג חשוב. אך המהלך שיחזק את אחיזת הקוריאנים בשוק לא יבוא לידי ביטוי בפועל בכיסו של האזרח הישראלי שבכל מקרה מכור למוצרים מקוריאה.

Support Ukraine