יבואניות הרכב מכרו פחות מכוניות ומצאו דרכים יצירתיות להתגבר על כך

לפני 4 שנים, 3 חודשים - 5 דצמבר 2019, גלובס
יבואניות הרכב מכרו פחות מכוניות ומצאו דרכים יצירתיות להתגבר על כך
למרות ירידה של כמעט 20% במכירת הרכבים המצרפית של דלק רכב, קרסו מוטורס ו-UMI ברבעון השלישי ומתחילת השנה, ידעו השלוש לפצות בדרכים שונות על השחיקה בפעילות, וכך הצליחו לשמור על השורה התחתונה ואף לשפר את הרווחיות

בהמשך לתוצאות שהציגו שתי יבואניות הרכב הבורסאיות הבולטות - דלק רכב  וקרסו מוטורס  - מאז תחילת השנה, גם בסיכום הרבעון השלישי בולטת הרעה בפעילותן המסורתית, שבאה לידי ביטוי בירידה בשיעור דו-ספרתי במספר המכוניות המצרפי שמכרו ב-2019 עד כה. יחד עם יבואנית שלישית, יוניברסל מוטורס (UMI) אשר מכירותיה נפגעו פחות, מדווחות שלוש החברות הבורסאיות על ירידה של 18% במספר המכוניות שמכרו יחד בין החודשים ינואר לספטמבר, שהצטברה לכ-41,500 - 9,000 מכוניות פחות ממכירותיהן המצרפיות בשלושת הרבעונים הראשונים של 2018 (ברבעון השלישי לבדו ירד מספר הרכבים המצרפי שמכרו השלוש ב-19% לעומת הרבעון המקביל, לכ-11,250 מכוניות).

הירידה החדה בפעילות שלוש היבואניות הבורסאיות בולטת ביחס לנתוני שוק הרכב בישראל בכללותו, שבתשעת החודשים הראשונים של 2019 הפעילות בו נחלשה בשיעור מתון של כ-3%, עם מכירות של קצת יותר מ-218 אלף מכוניות. נתוני שוק הרכב המקומי מצביעים על הדומיננטיות של המותגים יונדאי, קיה וטויוטה, המהווים יחד יותר ממחצית השוק, מה שמותיר לקרוב ל-20 מותגי מכוניות אחרים, ובהם אלה המציעות דלק רכב, קרסו מוטורס ויוניברסל מוטורס, להתמודד על פחות ממחצית השוק הנותר.

הביקושים הגבוהים למותגי יונדאי, קיה וטויוטה נתמכים בין היתר בפופולריות הגואה של מכוניות היברידיות (המשלבות מנוע חשמלי ומנוע בנזין), המהוות השנה, ככל הידוע, כ-25% ממכירות שוק הרכב המקומי. ליבואניות הבורסאיות, ככלל, אין היצע משמעותי לרכבים מסוג זה.

למרות כל אלה, כמגמה, ידעו החברות הציבוריות לשפר את רווחיותן ולפצות בדרכים שונות על השחיקה בפעילות, וכך הצליחו לשמור על השורה התחתונה ואף לשפר אותה. בסיכום רבעוני בולטת בצד החיובי יוניברסל מוטורס, שבניגוד למגמה נהנתה מעלייה קלה במספר המכוניות שמכרה. בסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה גם הירידה במכירותיה של זו אמנם דו-ספרתית, אולם מתונה משל צמד המתחרות.

יוניברסל מוטורס, יבואנית מכוניות ג'נרל מוטורס ובראשם המותג שברולט, רשמה שיפור של 2% במספר המכוניות שמכרה ברבעון, שהגיעו לכ-2,400, בעוד שבין ינואר לספטמבר ספגה פגיעה של 11% בהיקף המכירות שלה, שהסתכם בכ-8,200 מכוניות. בשורה העליונה, מציגה יוניברסל מוטורס, שבשליטת משפחת עיני וחיים דנון, ירידה של כ-3% בהכנסותיה בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה, שהסתכמו בכ-2.5 מיליארד שקל, אולם נהנתה משיפור הרווח הגולמי והתפעולי, וכן מרווח חד-פעמי שרשמה מוקדם יותר השנה, מרכישת יתרת מניות אוויס אוקראינה.

עוד מציגה החברה שיפור ברווחי מגזרי הפעילות העיקריים שלה, ובהם מכירת מכוניות, שירות וחלפים, ליסינג תפעולי, השכרה לזמן קצר ואוויס אוקראינה. בשורה התחתונה, הרווח הנקי של יוניברסל מוטורס לרבעון השלישי קפץ כמעט פי 5 והגיע ל-29 מיליון שקל, ובין ינואר לספטמבר טיפס בכ-60%, ל-99 מיליון שקל.

יוניברסל מוטורס, הנסחרת בבורסה באמצעות אג"ח, מדווחת על שלל גורמים שתמכו בתוצאות, אחד המרכזיים שבהם היה שינוי תמהיל המכוניות שנמכרו, וזאת לצד עלייה במרווחים של חוזי הליסינג שלה ורווחים ממכירת מכוניות בתום תקופת ההשכרה, צמצום הוצאות תפעוליות והוצאות מכירה ושיווק ושיפור היעילות התפעולית.

קרסו: הירידה חדה ביותר במספר המכוניות

בצד השלילי בין יבואניות הרכב הציבוריות בולטת קרסו מוטורס, עם הירידה בשיעור החד ביותר במספר המכוניות שמכרה, לצד פגיעה ברווח הנקי. בפעילות המכירות, החברה שבשליטת משפחת קרסו סבלה מצניחה של 29% במספר המכוניות שמכרה ברבעון השלישי, שהסתכם בקצת יותר מ-5,300, ומתחילת השנה ירידה זו עומדת על 20%, עם מכירת כ-19,600 מכוניות.

בין המותגים שהיא מציעה בולטת ירידה של כ-26% שנרשמה גם ברבעון וגם מתחילת השנה במכירות מכוניות ניסאן, שהסתכמו בין ינואר לספטמבר בפחות מ-8,800, בעוד מכירות מכוניות רנו סבלו מרבעון שלילי במיוחד, בו צללו המכירות ביותר מ-30%, לקצת יותר מ-1,700, בעוד שמתחילת השנה ירידה זו מתאזנת חלקית ומסתכמת ב-10%, לכ-7,800 מכוניות.

עוד מציגה קרסו מוטורס מגמה שלילית במכירות מותג הלואו-קוסט שלה, דאצ'יה, ובמכירות מותג היוקרה שלה, אינפיניטי, כך שנתח השוק שלה ירד לכ-9%, לעומת כ-11% ב-2018. בקרסו מוטורס מייחסים את עיקר הירידה בפעילות ל"הפסקת מכירת חלק מדגמי הרכב".

במבט קדימה, החברה, בניהולו של איציק וייץ, מתייחסת באופטימיות למצב שוק המכוניות ההיברידיות והחשמליות, שנתח השוק שלו מוערך על-ידיה בכ-20%. הצפי של קרסו מוטורס הוא כי תקנות חדשות הקשורות לשיעורי המס על אותן מכוניות, שייכנסו לתוקף החל מהשנה הבאה, עשויות למתן את נתח השוק שלהן ולהיות בעלת השפעה חיובית על נתח השוק של מכוניות "רגילות" (מנועי בעירה פנימית).

הירידה במכירות באה לידי ביטוי בהיקף ההכנסות שהציגה קרסו מוטורס בסיכום רבעוני ומתחילת השנה, שאוזנה חלקית על-ידי פעילויות נוספות שלה, בהם ליסינג והשכרה, שירותי מוסך ועוד.

קרסו מוטורס אומנם הצליחה לשפר את הרווחיות ממגזרי הפעילות העיקריים שלה גם ברבעון השלישי וגם מתחילת השנה, אולם הושפעה מסעיפים שונים בדרך לשורה התחתונה, כך שהרווח הנקי הרבעוני שלה צנח ביותר מ-40%, ל-18 מיליון שקל, ומתחילת השנה נשחק בשיעור מתון של 2% והסתכם בכ-95 מיליון שקל.

מניית קרסו מוטורס הגיבה בירידות משמעותיות לדוחות, ומאז פורסמו בסוף השבוע האחרון הן מסתכמות בשלושה ימים בכ-10%. למרות זאת, מתחילת השנה מציגה המניה עלייה של יותר מ-20% ומשקפת לחברה שווי נוכחי של כ-1.3 מיליארד שקל.

דלק רכב מתרחבת לאיכות הסביבה

אצל דלק רכב,יבואנית המכוניות שבשליטת המנכ"ל גיל אגמון בולטת מגמה שלילית בכל הנוגע למכירת המכוניות שלה, שירדה ברבעון השלישי ב-13%, לכ-3,500 מכוניות. בין ינואר לספטמבר הירידה במספר המכוניות הנמכרות מגיעה ל-17%, ומסתכמת בכ-13,700 מכוניות, וזאת תוך ירידה בשיעורים דו-ספרתיים גם ברבעון וגם מתחילת השנה בשלושת המותגים שהיא מציעה - מאזדה, פורד ו-BMW.

כחלק מניסיונה של דלק רכב להתמודד עם הבעייתיות שזיהתה בפעילותה בשוק הרכב היא הרחיבה בשנה שעברה את פעילותה לתחומי איכות הסביבה והתשתיות בהשקעת ענק של כ-1 מיליארד שקל ברכישת השליטה (70%) בחברת ורידיס, שתמכה בתוצאותיה העסקיות.

מפילוח פעילויות ורידיס בולט שיפור רוחבי במגזרים שבהם היא מעורבת, במיוחד של פעילות האנרגיה, עם החזקה של 20% בתחנת הכוח OPC שבמישור רותם בדרום הארץ. בדרך לשורה התחתונה מדווחת דלק רכב על שיפור הרווח הגולמי, בתמיכת שינויי מט"ח, שינוי תמהיל מכירות המכוניות ומענקים שהתקבלו במגזר איכות הסביבה.

עוד נהנתה דלק רכב מחלקה ברווחי חברות ושותפויות כלולות, בעקבות איחוד פעילויות ורידיס, ומשינוי חיובי בסעיפי המימון שלה, כך שהרווח הנקי הרבעוני שלה קפץ ב-180% והגיע ל-94 מיליון שקל ומתחילת השנה טיפס ב-70% והסתכם ב-262 מיליון שקל.

למרות החולשה בפעילות הרכב המסורתית שלה, המשקיעים ככל הנראה אהבו את השיפור שהציגה דלק רכב בפעילויות של ורידיס, ושלחו את מנייתה לזינוק של 18% ביום פרסום הדוחות, במהלך השבוע שעבר. הקפיצה היומית מתווספת לעלייה שרשמה מניית דלק רכב מתחילת השנה, ומשקפת לחברה שווי נוכחי של כ-1.5 מיליארד שקל.

Support Ukraine