+ פרסום מודעה חינם !
מודעות: לא נמכר - 1361, סה"כ - 22702

לא מצליחים לשרוד בפקקים? תוך עשור יעלו על הכבישים עוד 1.8 מיליון כלי רכב

20 נובמבר 2019 - גלובס

לא מצליחים לשרוד בפקקים? תוך עשור יעלו על הכבישים עוד 1.8 מיליון כלי רכב

הגידול באוכלוסייה והצמיחה בתמ"ג יהפכו את הכבישים ב-2030 לגיהנום . מחקר חדש טוען שמספר כלי הרכב בכבישים יזנק ל-5.2 מיליון . השקעות העתק בתחבורה הציבורית והפנטזיות על רכב ללא נהג ישפרו את המצב אבל לא ימנעו קטסטרופה

ועדת הכספים של הכנסת עסקה השבוע בכשלים של התחבורה הציבורית. בזה אחר זה דיברו חברי כנסת, מימין ומשמאל, על המציאות התחבורתית העגומה. הם דיברו על כשלים, שמקורם בפיגור מתמשך בהשקעות בתחבורה ציבורית והיעדר אלטרנטיבה מוצלחת לנסיעה ברכב פרטי.

שר התחבורה, בצלאל סמוטריץ', שזומן לוועדה הודה כי "אין פתרון קסם. יש מצוקה אמתית. יש משבר". לדבריו האשמה העיקרית היא הביורוקרטיה, שאיתה ניתן להתמודד באמצעות "הוראת שעה לכמה שנים כדי לפתור את הפלונטר. אתם יודעים כמה שנים לוקח רק להכין מכרז ברכבת? אני חושב שאת רוב המכרזים אנחנו צריכים לקיים אצלנו בחברות המבצעות ולא בחשב הכללי. זה שינוי במערכת הביורוקרטית הישראלית שחייבים לבצע". לדברי סמוטריץ' הפתרון למצב החירום, שנובע משנים של הזנחה, הוא לעקוף את משרד האוצר ואת חוקי המכרזים והתחרות.

אף אחד מהנוכחים לא הזכיר את ישראל כ"ץ, שר התחבורה היוצא, שבשלוש הקדנציות הרצופות שלו הגיע המצב התחבורתי לאן שהגיע, למרות שבתקופתו הוזרמו כ-50 מיליארד שקל נטו לפיתוח תחבורה ציבורית - ויותר מכפול מכך לתקציב הכולל של משרדו. אף אחד לא הזכיר את העשור האבוד ולא שאל לאן בעצם הלך הכסף.

אל תצפו לפתרונות דרסטיים

על העבר כבר אי אפשר להשפיע וכנראה שוועדת הכספים ומשרד התחבורה לא יספקו בקרוב פתרונות דרסטיים לבעיות. אבל מה צפוי בהמשך? תשובה אפשרית נמצאת במחקר של הכלכלן נדב כספי, שקיבל את הכותרת "סקירה כלכלית של שוק הרכב ותחזית ל-2030".

המחקר יוצא מנקודת הנחה שהמגמות, שהכתיבו את מצב התחבורה בעשורים האחרונים, ימשיכו לפחות עד סוף העשור הבא. הוא בוחן את התפתחות הביקוש לרכב פרטי ואת התפתחות ההיצע של האלטרנטיבות - מתחבורה ציבורית ועד תחבורה שיתופית ו/או אוטונומית - ומגיע למסקנה, שהביקוש לכלי רכב פרטיים בישראל ולשימוש בהם יתגבר בשנים הקרובות.

נדגיש שהמחקר הוזמן על ידי גוף בעל אינטרס מסחרי מובהק אבל עדיין קשה להתעלם מהמסר והמתודולוגיות, במיוחד לאור אזלת היד של הרגולטור בטיפול בבעיה.

הנחת הבסיס היא, שהגידול באוכלוסייה ובתוצר בעשור הקרוב ישפיעו ביחס ישר על גידול הביקוש למכוניות פרטיות, בהתאם למגמה העקבית ב-30 השנים האחרונות. בהנחה של קצב צמיחה קבוע פחות או יותר של התוצר, התוצר בישראל יעלה בכ-50% עד שנת 2030.

אם מוסיפים לכך את קצב הגידול הטבעי של האוכלוסייה, ובהנחה שלא יופיעו משברים קיצוניים, המחקר שבכבישי ישראל ייסעו עד 2030 כ-5.2 מיליון כלי רכב, תוספת של 1.8 מיליון כלי רכב בהשוואה להיום.

גם מצבת המכוניות לכל אלף נפש צפויה לגדול בכ-21%. זה יקרה למרות שהמחקר צופה שקצב הגריטה (הורדת כלי רכב ישנים מהכביש) יעלה בשיעור חד של כ-56% עד סוף העשור, בבשל מעורבות ממשלתית או בשל התיישנות מואצת. הפער הזה יקוזז על ידי עלייה משמעותית בייבוא ובמכירות השנתיות של רכב חדש. המכירות צפויות להגיע לכ-450 אלף מכוניות בשנה ב-2030, בהנחה שמרנית.

אנחנו נוסיף הערה משלנו ונזכיר שהנסועה תלויה במידה רבה בעלויות הדלק והאנרגיה. אם יחול עוד משבר נפט ומחירי הדלק יזנקו לרמתם מסוף העשור הקודם (בסביבות 100 דולר לחבית), המצב עשוי להקטין גם את הנסועה וגם את קצב הרכישות. מנגד, אם וכאשר תתחיל בישראל חדירה מאסיבית של כלי רכב חשמליים פרטיים, שעלות הנסועה בהם נמוכה דרמטית מזו של מנועי בנזין, הרי שתגדל משמעותית המוטיבציה להשתמש בהם כאלטרנטיבה לתחבורה ציבורית יקרה יותר ופחות נוחה. כלומר, המגמות יבטלו זו או. נזכיר שעל פי תחזיות משרד האנרגיה כלי רכב חשמליים אמורים לקחת חלק דומיננטי מהמכירות בשוק הרכב הישראלי החל מהמחצית השנייה של העשור הבא.

לא מספיק תחבורה ציבורית

מה שיכול למתן את הביקוש לכלי רכב פרטיים, הוא עלייה משמעותית בהיצע של האלטרנטיבה המרכזית לרכב פרטי - תחבורה ציבורית.

גם כאן אין נקודת אור במחקר, שמעריך כי למרות ההשקעה ומגוון הפרויקטים המתוכננים, התחבורה הציבורית לא תוכל לספק את כל העלייה בביקוש לנסועה. המחקר עושה שימוש במדד של פיצול נסיעות, כלומר היחס בין כמות הנסועה המסופקת על ידי תחבורה ציבורית לנסועה המסופקת על ידי רכב פרטי, ומצטט נתונים רשמיים, שלפיהם במטרופולין גוש דן היחס הזה עומד על כ-20% נסועה בתחבורה ציבורית מול 80% נסועה ברכב פרטי. זאת בהשוואה ליחס שנושק לכ-50% במטרופולינים באירופה.

המחקר מעריך כי למרות שבעשור הקרוב ההשקעות האדירות יכפילו את היצע התחבורה הציבורית - בין השאר בזכות "הקו האדום" ושאר קווי המטרו, אם וכאשר יתחילו לפעול - הם עדיין לא ידביקו את הביקוש, שצפויים לגדול בקצב מהיר הרבה יותר.

מגוון פרויקטים מסילתיים שנמצאים כיום על הפרק, כמו רכש מואץ של קרונות, הקמת מסילה חדשה מזרחית לכביש החוף, הקו לנצרת וכו', יעלו עשרות מיליארדי שקלים וחלקם עשויים להימשך עד סוף העשור.

הרכב השיתופי? השפעה שולית

המחקר לא פוסח על מגמות גלובליות שעשויות להשפיע על הביקוש לרכב פרטי, בהם מעבר הדרגתי לרכב שיתופי נוסח אובר ושות', ושירותי "תחבורה כשירות" (MAAS) על בסיס כלי רכב ללא נהג, שצפויים לצבור תאוצה במחצית השנייה של העשור.

המחקר מעריך כי "למרות היותה של תחבורה שיתופית מגמה מדוברת, מהמידע הקיים כיום בעולם עולה כי אפשרויות לשיתוף רכב ושיתוף נסיעה אינן משפיעות משמעותית על הביקוש למכוניות. להערכתנו תחבורה שיתופית בפני עצמה אינה אמורה להשפיע בטווח הקצר והבינוני על רכישת מכוניות, ולא נראה כי צפוי שינוי מבחינה מספרית בכמות כל הרכב הנמכרים".

השפעת המעבר לרכב ללא נהג, שאמור להיות זמין לרוכשים פרטיים מהמחצית השנייה של העשור הבא, אינה ודאית בשל חסמים טכנולוגיים, רגולטוריים, בטיחותיים ובעיקר בשל שיקולי מחיר. נזכיר שמובילאיי העריכה החודש בכנס המשקיעים שלה כי המחיר של ערכה טכנולוגיות מלאה לרכב ללא נהג יגיע במחצית השנייה של העשור לכ-4,000 דולר לפני מס. אמנם ירידה דרמטית מהמחירים כרגע, אבל רחוק מלספק תמריץ לחדירה המונית לשוק העממי.

בשורה התחתונה המחקר מציג תמונה מטרידה של האתגרים האובייקטיביים הכבירים, שיעמדו בפני הרגולטור הישראלי בשנים הקרובות בניסיון לגמול את הלקוחות הפרטיים מהתמכרות לרכישת רכב פרטי. אבל אולי בשל רגישות פוליטית המחקר נמנע מלציין את העובדה הבעייתית מכל: ההתמכרות לרכב פרטי ולשימוש בו היא לא רק של האזרחים אלא של המדינה, שחייבת להזריק לעצמה כמויות הולכות וגדלות של הסם הממכר שקרוי הכנסות ממיסוי רכב ומדלק.

רק השנה ההכנסות הללו, סידרו למערכת הפוליטית נתוני צמיחה אופטימיים של התוצר והצילו אותה מהורדת דירוג. אז למה שלמדינה יהיה אינטרס לבלום את המגמה? אם אתם חושבים שהכבישים היום במצב בלתי נסבל, תחשבו איך הם ייראו עם תוספת של 1.8 מיליון כלי רכב.

חדשות לפי תגיות

accidentsacuraadvertisingAIairbagairbagsalfa romeoamazonandroidandroid autoappappleApple Carplayappsapriliaaston martinaudiAudi e-tronAustraliaAutoMotorautonomous carautonomous carsautonomous vehicleAutonomous Vehiclesautonomus carAutopilotAutotechAvisavtoVAZawardsAyalonbatterybentleybicyclebikebikesbirdbmwBMW X5BoschBubblebugattiBuickbusesCadillacCadillac EscaladeCaliforniaCanadacar marketcar sharingcar theftCarasso MotorsCarlos GhosncarpoolCESChampion MotorschevroletChevrolet BoltChevrolet SuburbanChicago Auto ShowchinaChryslerchrysler pacificacitroencitroen C4class actionclassic carconsumer reportscoronavirusCOVID-19crash testcrash testscrossoverdaciaDacia DusterDacia SanderoDaihatsuDaimlerDanDelekDensoDetroit Auto Showdieseldiesel scandaldieselgateDodgeDonald Trumpdrag racedriverless cardriverless carsdriving tipsDSDS3ducatie-scooterE-ScooterseggedEICMAElbitElectraElectreonelectricElectric VehiclesElon Muskemission scandalemissionsEUeuropeevfcaferrarifiatfordFord ExplorerFord F-150Ford FiestaFord FocusfranceFrankfurt Motor Showfuelfuel economy scandalfuel pricefunnyGACgeargeelygenesisGeneva Motor ShowgermanygettGetTaxigmGMCgooglegoogle mapsgovernmentgreenhackersHaifaharley-davidsonhealthhondaHonda Civichonda cr-vHonda Odysseyhow tohybridhydrogenhyperloopHyundaihyundai elantraHyundai i10hyundai i30Hyundai IoniqHyundai KonaHyundai Santa FeHyundai SonataHyundai TucsonHyundai VelosterIDFIIHSindiaInfinitiinfotainmentInnovizinsuranceintelIPOiranisisIsraelIsrael RailwaysjaguarJaguar i-pacejapanjeepJeep CompassJeep WranglerJerusalemkawasakiKiakia ceedkia niroKia Optimakia picantokia riokia sorentoKia Soulkia sportageKia stingerkia stonicKia TellurideKia XCeedKobe SteelktmLA Auto ShowLadalamborghiniland roverLand Rover DefenderlawsuitLeolexuslidarlight railLimeLincolnlockdownlrtluxuryluxury carslyftmaseratimaybachmazdaMazda 3Mazda 6Mazda CX-30Mazda CX-5Mazda MiataMazda MX-5Mazda6mecedesmercedesmetroMexicoMGMG ZSmicrosoftMilan Motorcycle ShowmilitaryminiMinistry of TransportMiri RegevMitsubishimitsubishi ASXmitsubishi outlandermobileyeMoose TestmoovitmotorcyclemotorsportnavigationNCAPNEVSNew YorkNew York Auto ShowNHTSANIOnissanNissan Jukenissan leafNissan QashqaiNissan RogueNorwayNvidiaoecdofoopelopel corsaOpel Insigniaopel mokkaOtonomopanasonicPangoparis motor showparkingpeugeotPeugeot 5008Peugeot 508pickuppolicePorscheportugalpricepricespsapublic transportQorosrailwayRakevet Israelramrange roverratingsrecallrecallsrenaultRivianroad 6road accidentroad accidentsroad safetyroadsRolls-Royceroyal enfieldrussiasafetysafety ratingsafety ratingssafety testsSaverOnescandalscooterseatseat aronaSeat IbizaSECself-driving carself-driving carsSEMASiemensskodaskoda citigoSkoda EnyaqSkoda FabiaSkoda KodiaqSkoda Octaviaskoda rapidSkoda ScalaSkoda SuperbSoftBanksolar energysouth koreaspainspy shotspy shotsSsangYongstartupsstatisticsstrikestudysubarusubaru ascentSubaru BRZsubaru foresterSubaru VizivSubaru WRXsubaru XVsupercarssuvsuzukisuzuki jimnySwedenTactile MobilitytakatatariffTASEtaxtaxestaxitechnologytel avivTel Aviv Metrotel-avivtenderterrorismteslaTesla Model 3Tokyo Motor ShowtoptoyotaToyota Camrytoyota corollatoyota priustoyota rav4Toyota SupraToyota Yaristrade wartrafficTraintransporttrendstriumphtrucktruckstuninguberukUMIunion motorsUnited StatedUnited StatesususaViaVolkswagenVolkswagen GolfVolkswagen ID.4Volkswagen TaosvolvoVolvo v60Volvo XC40Volvo XC60vwVW Polowaymowazeyamahayandexyangoаварииавтобусавтобусыавтобусы в субботуавторемонтные мастерскиеавторынокавтострахованиеавтостраховкаАЗСАккоАрадаренда автомобиляАфикимАфулаАшдодашкелонаэропортаэропорт Бен-ГурионАялонБАГАЦБат-ЯмбезопасностьБейтар-ИлитбензинБеэр-ШеваБней-Браквелосипедвелосипедистывелосипедыводительские прававыборыГерцлиягибридгибридные автогибридный автомобильГиватаимгородской транспортгорючееГуш ДанДавид ЛубинскиДелек Моторсдизельдизельгейтдорогадорогидорожные камерыДТПЕвропажелезная дорогазабастовказаконодательствозаконызаправкизарядка для электроавтоИерусалимИзраильимпортимпорт автоинфраструктураИранИсраэль КацКавимкамерыканатная дорогакарантинКарасо МоторсКармельКармиэльКирьят-АтаКирьят-ГатКитайКнессетКольмобилькомпенсациякоронавирускоррупциякредитыКфар-СабализингЛодмарафонМеирМертвое мореминистерство транспортаминтрансмотоциклнаводнениеНалогналогиНегевНетанияобщественный транспортограниченияотзывотзывыпаркингпарковкапарковкиПДДперекрытияПетах-Тикваплатные дорогиподержанные автоподержанные автомобилипожарполицияпочтапочта Израиляправительствопревышение скоростиПрибрежное шоссепробкипродажа автопродажипроишествияРаанаРаананаРав-КавРакевет ИзраэльРакевет ИсраэльРамат-Ганрегистрация авторейтингрейтингиреформаРеховотРишон ле-ЦионСамарияСАМЛАТСдеротсервисскандалсоветыстатистикастатитстикастрахованиестраховкасубботние автобусысудсудебные решенияСупербуссуперкарыСШАтаксиТалькартарифыТверияТель АвивТель-Авивтендертерроризмтест на вождениетехнологиитехосмотртехпаспорттопливоТрансизраильское шоссетранспорттранспорт в шабаттраснпорттрафикугонугон автомобилейУправление регистрации автотранспортауход за автомобилемХадераХайфаХермонХолонЦАХАЛценаценыЦфатЧемпион МоторсШкодашоссешоссе АялонштрафштрафыЭгедЭйлатэкзамен на праваэкзамен по вождениюэкологияэлектроавтоэлектроавтомобильэлектровелосипедэлектровелосипедыэлектромобилиэлектромобильЯндексЯффоאאודיאגדאגף התנועהאגרת רישויאובראודיאוויסאוטובוסאוטובוסיםאוטוטקאופלאופל אינסיגניהאופל מוקהאופל קורסהאופנועאופנוע שטחאופנועיםאופנייםאופניים חשמלייםאופניים שיתופייםאיגוד המוסכיםאיגוד יבואני הרכבאיכות הסביבהאילתאינטלאינפיניטיאירופהאיתוראןאכיפהאלבראלון דאיאלון מאסקאלפא רומיאואלפא רומיאו סטלביואפליקציותארהאשדודאשראיבב.מ.ווב.מ.וו.בטיחותבטיחות בדרכיםבטיחות ברכבבטר פלייסביטוחביטוח חובהביטוח מקיףביטוח רכבבינה מלאכותיתבירדבית המשפטבנזיןבנימין נתניהובנק ישראלבצלאל סמוטריץ'בריטניהגג'יפג'יפוןג'ירו ד'איטליהג'נרל מוטורסגוגלגיוס הוןגניבות רכבגניבת רכבגריטהדאצ'יהדאצ'יה דאסטרדודו גלגלידואר ישראלדוד לובינסקידוחות חניהדוחות כספייםדוקאטידיזלדיימלרדלקדלק מוטורסדלק רכבדןהאיחוד האירופיהוזלההונדההונדה סיוויקהטבות מסהלוואותהלשכה המרכזית לסטטיסטיקההמס הירוקהמשרד להגנת הסביבההעלאת מחיריםהרכבת הקלההרפורמה בתחבורה הציבוריתהרשות הלאומיתהרשות הלאומית לבטיחות בדרכיםהשכרת רכבווייזוולווועדת הכלכלהועדת הכספיםזיהוםזיהום אווירחחברות ביטוחחברת החשמלחדשות הרכבחדשנותחולוןחוק ההסדריםחורףחיפהחלקי חילוףחניהחניוניםחרדיםטויוטהטויוטה יאריסטויוטה פריוסטויוטה קורולהטויוטה ראב4טכנולוגיהטלקארטסטטסטיםטסלהטרייד איןיבואיבוא אישייבוא מכוניותיבוא מקביליבוא רכביבואן רכביבואני רכביגואריד שנייהיד2יונדאייונדאי i20יונדאי טוסוןיונדאי קונהיוניון מוטורסייבוא רכבימאההיפןיצרניות רכבירושליםירין שטרןישראלישראל כץכבישכביש 6כביש החוףכבישיםכלי רכבכלכלה שיתופיתכלמובילכריות אווירכרמיאלכרמליתללובינסקילוחית רישוילוי יצחקלימוד נהיגהליסינגלנד רוברלקסוסמאזדהמבחן דרכיםמבחן נהיגהמבחני ריסוקמבצעמבצעי רכבמבצעי רכב באודימבצעי רכב באופלמבצעי רכב ביונדאימבצעי רכב במאזדהמבצעי רכב במיצובישימבצעי רכב בניסאןמבצעי רכב בסובארומבצעי רכב בסוזוקימבצעי רכב בסיאטמבצעי רכב בסיטרואןמבצעי רכב בסקודהמבצעי רכב בפולקסווגןמבצעי רכב בפורדמבצעי רכב בפיאטמבצעי רכב בפיג'ומבצעי רכב בקיהמבצעי רכב ברנומבצעי רכב בשברולטמהירותמובילאיימוניותמוניות שירותמוניתמוסךמוסכיםמחאהמחירון רכבמחירי הדלקמחיריםמחקרמטרו מוטורמיזוגים ורכישותמיכאל לוימינוי בכיריםמיסוימיסוי ירוקמיצובישימיצובישי אאוטלנדרמיצובישי אטראז'מיצובישי ספייס סטארמכון התקניםמכון רישוימכוניותמכוניות היברידיותמכוניות חדשותמכוניות חשמליותמכוניות יוקרהמכוניות משומשותמכוניות קלאסיותמכוניתמכונית אוטונומיתמכונית היברידיתמכונית השנהמכונית חשמליתמכונית יוקרהמכונית משומשתמכונית משפחתיתמכונית שיתופיתמכירה פומביתמכירות כלי רכבמכירות רכבמכסמכרזמכשירי תנועהמלחמת סחרממשלהמס הבלומס קנייהמסיםמסירותמסירות רכבמסירות רכב חדשמערכות בטיחותמצלמות מהירותמרצדסמשאיותמשאיתמשה כחלוןמשומשותמשטרהמשטרת התנועהמשטרת ישראלמשרד האוצרמשרד האנרגיהמשרד האנרגיה והמיםמשרד הביטחוןמשרד המשפטיםמשרד הרישוימשרד התחבורהנהגיםנהיגהניסאןניסאן אלטימהניסאן ג'וקניסאן ליףניסאן מקסימהניסאן סנטרהניסאן קשקאיניסוינסיעות שיתופיותנפטנתנתבנתיב פלוסנתיבי איילוןנתיבי ישראלסאן יאנגסאנגיונגסאנגיונג רקסטוןסובארוסובארו אימפרזהסובארו פורסטרסוזוקיסוזוקי איגניססוזוקי ג'ימניסוזוקי ויטרהסוזוקי סוויפטסוזוקי קרוסאוברסולרסטארט אפסטטיסטיקהסיאטסיאט איביזהסיאט ארונהסיאט לאוןסיטרואןסיטרואן ברלינגוסייברסיןסמלספורטספורט מוטוריסקודהסקודה אוקטביהסקודה סופרבסקודה סקאלהסקודה פאביהסקודה קארוקסקודה קודיאקעעבירות תנועהעומסי תנועהעופר אבנירעיריית תל אביבעליבאבאעמדות טעינהעמדת טעינהענף הרכבערדפוינטרפולקסווגןפולקסווגן טיגואןפולקסווגן טרנספורטרפולקסווגן פולופורדפורד פוקוספורשהפיאטפיג'ופיג׳ופיז'ופיצוייםפלאג איןפנגופסחפקק תנועהפקקי תנועהפקקיםפראריפשיטת רגלץצ'מפיון מוטורסצהציי רכבק.ט.מקאדילקקאוואסאקיקבוצת קרסוקורונהקורוסקורקינטקורקינט חשמליקורקינט שיתופיקורקינטיםקטנועקטנועיםקיהקיה נירוקיה סידקיה ספורטאז'קיה פיקנטוקיה קרניבלקיה ריוקל אוטוקנאביסקנוןקנסותקרוסאוברקריאה לתיקוןקרייזלרקרלוס גוהןקרסו מוטורסראליראםרב קורגולציהריקולרישוירישיוןרישיון נהיגהרישיון רכברכברכב אוטונומירכב היברידירכב חברהרכב חדשרכב חשמלירכב ירוקרכב משומשרכב פנאירכב צמודרכב שטחרכבי יוקרהרכבי שטחרכבים משומשיםרכבתרכבת ישראלרכישת רכברמי אונגררמת גןרנורנו זואירנו מגאןרנו קדג'אררנו קליאורנו קפצ'וררשויות מקומיותרשות ההגבלים העסקייםרשות המסיםרשות שדות התעופהרשיון נהיגהשברולטשברולט אקווינוקסשברולט טראוורסשברולט ספארקשבתשווי שימוששוק הרכבשלמה SIXTשמאיםשר התחבורהתתאונהתאונותתאונות דרכיםתאונת דרכיםתביעה ייצוגיתתגמולי ביטוחתחבורהתחבורה ציבוריתתחנות דלקתיקוןתל אביבתל אופןתל-אביבתל-אופןתערוכת ז'נבהתעשיית הרכבתשתיותתשתיות תחבורהתשתית