אחת ממדינות סקנדינביה החל בשבועות האחרונים לפעול אוטובוס שנבנה עם מעלון חשמלי ודלתות אחוריות רחבות יותר, כדי שיוכל להעלות בקלות נוסעים מוגבלים בניידות.
השינוי מייקר את האוטובוס בכמה אלפי דולרים ומוריד ממנו 6 מושבים לטובת משטח עמידה לעגלת הנכים. עד סוף השנה תזמין חברת האוטובוסים שמפעילה אותו עוד כ־40 אוטובוסים, ובשנים הקרובות תצטייד ב־200. כולם יייבנו בארץ, במפעל מרכבים. זו הפעם הראשונה שמרכבים מייצאת אוטובוסים לצפון אירופה.
אבל בישראל לא תראו בקרוב את האוטובוס הזה. החוק לא דורש ממפעילות התחבורה הציבורית להצטייד באוטובוסים בינעירוניים מונגשים. דו"ח חדש של קרן משפחת רודרמן שמפרסמת לינק 20, התנועת לקידום אנשים עם מוגבלות הפועלת במימון הקרן לשילוב אנשים עם מוגבלות, חושף תמונת מצב קשה בנוגע לטיפול הרשויות המקומיות בתחום.
הדו"ח ("נעים ושווים"), שכתב מומחה התחבורה והנגישות גיל יעקב, לשעבר מנכ"ל ארגון 15 דקות, מגלה כי בשנים 2015־2018 ניצלו הרשויות רק 40% מהתקציב שייעד להן משרד התחבורה להנגשת תחנות אוטובוס ותחבורה ציבורית.
הדו"ח מצביע על מחסור חמור במוניות נגישות לציבור עם מוגבלות. בארץ יש מונית נגישה אחת לכל 1,600 מוגבלים בניידות לעומת מונית אחת לכל 340 אנשים ללא מוגבלויות. מוגבלים בניידות מתקשים לעלות לאוטובוסים, שלעיתים לא עוצרים בצמוד למדרכה.
בלינק 20 ממליצים להנגיש את כל התחנות, להחריף את האכיפה נגד עבירות חניה במפרצי אוטובוסים, להנגיש פיזית וחושית את קווי האוטובוס הבינעירוניים הראשיים שאין להם חלופת נסיעה ברכבת, להפעיל שירותי הסעות נגישים במימון ממשלתי או עירוני, להגדיל פי 3 את מספר המוניות המונגשות, לשלב מוניות שירות נגישות בשירותי התחבורה הציבורית ולהוסיף אתר/אפליקציה שיאפשרו למוגבלים בניידות לבנות מסלול נגיש בשילוב של כמה אמצעי תחבורה. הדו"ח ממליץ להוסיף 325 מיליון שקל בשנה למשך 12 שנים ליישום הצעדים.
שירה רודרמן, מנכ"לית קרן משפחת רודרמן ומייסדת לינק 20: "הדו"ח חייב לשמש קריאת השכמה למדינה כדי שתתעורר ותיישם צעדים כדי לשנות את המציאות".
ממשרד התחבורה נמסר: "הנגשת תחבורה ציבורית מבוצעת בהתאם לחוק שוויון אנשים עם מוגבלות, הקובע כי הנגשה פיזית תתבצע בקווים עירוניים בלבד. הקווים הבינעירוניים מונגשים הנגשה חושית בלבד בהתאם לתקנות נגישות קווים בינעירוניים. משרד התחבורה מבצע פעילות אכיפה לכל מפעילי התחבורה הציבורית בנושא היצמדות למדרכה. בנוסף, מקיים המשרד הדרכה למפעילים אחת לרבעון בנושא. נשמח לטפל בכל תלונה. נושא החניה בתחנות נמצא בידי הרשות המקומית והמשטרה. אנו רואים זאת בחומרה רבה. ההחלטה להפעיל מוניות נגישות מבוצעת בהתאם לתקנות מוניות נגישות של הכנסת. המשרד בוחן את הנושא המוניות הנגישות".
חדשות קשורות