פרשת השוחד במשרד התחבורה: איש עסקים מוכר נחקר הבוקר במשטרה

לפני 5 שנים, 5 חודשים - 3 אוקטובר 2018, כלכליסט
פרשת השוחד במשרד התחבורה: איש עסקים מוכר נחקר הבוקר במשטרה
ביהמ"ש האריך בששה ימים את מעצרו של בכיר במשרד התחבורה החשוד בקבלת שוחד על מנת לקדם אינטרסים של חברת אוטובוסים. במסגרת החקירה נעצרו הבוקר בכירים נוספים בחברה. השופט כתב בהחלטתו: "חומרי החקירה מבססים חשד לשיבוש הליכי חקירה"

שופט בית משפט השלום בראשל"צ, גיא אבנון, האריך היום (ד') בשישה ימים (עד יום שני) את מעצרו של בכיר במשרד התחבורה שנעצר הבוקר בחשד לקבלת שוחד מבכירים בחברת אוטובוסים. המשטרה מייחסת לבכיר חשד לביצוע עבירות של קבלת שוחד, קבלת דבר במרמה, הפרת אמונים, קשירת קשר לפשע והלבנת הון. "חומרי החקירה מבססים חשד סביר, ומבססים חשש לשיבוש הליכי חקירה", כתב השופט בהחלטתו. השופט דחה את בקשתו של הבכיר לאסור את פרסום שמו, אולם עיכב את ההחלטה עד מחר בצהריים. מעצרו של אחד הבכירים בחברת האוטובוסים הוארך עד יום שני. בעל השליטה בחברת האוטובוסים שוחרר לביתו.

"מדובר בחשוד שהוא בכיר במשרד התחבורה, שאמון על תקציבים של מיליארדים. הוא חשוד בקבלת שוחד מגורמים שונים", אמר בדיון נציג המשטרה והוסיף: "אנחנו מדברים על אירועים משנת 2014 עד היום".

מהדיון בארכות המעצר בפרשה שנערך בשעות אלה בבית משפט השלום בראשל"צ עולה כי איש עסקים מוכר נחקר הבוקר במשטרה במסגרת הפרשה. לדברי סנגורו של אחד החשודים בדיון, עו"ד ווליד כבוב, בין איש העסקים לאחד החשודים נערך עימות ספונטני לכאורה בחצר משרדי להב 433. במסגרת העימות הטיח איש העסקים הבכיר בחשוד כי הוא שילם לו עבור עבודה שביצע לבכיר במשרד התחבורה ובכך סיבך איתו.

עם מעצרם של החשודים, נערכו חיפושים בבתיהם ומשרדיהם. החשודים הובאו לחקירה ביחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית (יאל"כ) בלהב 433. בשעות הצהריים הם יובאו לדיון בעניינם בבית משפט השלום בראשון לציון, שם יוחלט להאריך את מעצרם. החקירה מלווה על ידי פרקליטות מחוז ירושלים.

תחום התחבורה הציבורית משרת כ-850 מיליון איש בשנה. לפי נתונים שהוצגו לוועדת הכלכלה של הכנסת רק ביולי האחרון, אוטובוסים הם אמצעי התחבורה הציבורית העיקרי בתחום התחבורה הציבורית עם קרוב ל-85% מהנסיעות. מי שקובע את קווי השירות של האוטובוסים, לרבות חברות פרטיות וקואופרטיבים, הוא משרד התחבורה. עוד נמסר לוועדת הכלכלה כי בכמחצית מהיקף שירותי התחבורה הציבורית נעשה הליך מכרזי שבמסגרתו נחלקו הקווים לאשכולות אזוריים.

מבחינה כספית מרבית החברות המספקות תחבורה ציבורית בישראל מקבלות תמיכה כספית (סובסידיה) ממשרד התחבורה, כאשר ב-2017 היה התקציב המאושר לתמיכה כ-5.6 מיליארד שקל, מתוכם כ-3.8 מיליארד שקל לתחום האוטובוסים, וכ-1.6 מיליארד שקל לרכבת ישראל. תקציבי תמיכה נוספים משמשים למתן הנחה לקבוצות אוכלוסייה מסוימות (נוער, קשישים וסטודנטים) או להסדרי נסיעות מיוחדים לרבות כוחות ביטחון.

הפיקוח על התחבורה הציבורית בישראל נעשה על ידי הרשות הארצית לתחבורה ציבורית שבמשרד התחבורה, זו הוקמה לפני כארבע שנים והיא אחראית על תכנון מערך קווי השירות, פרסום ומעקב אחר מכרזים לאשכולות התחבורה הציבורית ובפיקוח על החברות המפעילות אותן. ראש הרשות האחרון היה מאיר חן שפרש לפני כשנה ומאז לא מונה לו מחליף. ועדת איתור שהוקמה באפריל האחרון טרם בחרה מועמד חדש לתפקיד.

Support Ukraine