רישיונות הנהיגה החדשים: יהיה קשה לזייף אותם

לפני 7 שנים, 10 חודשים - 18 מאי 2016, גלובס
רישיונות הנהיגה החדשים: יהיה קשה לזייף אותם
חברת פתקית מקיסריה זכתה במכרז של משרד התחבורה לייצור רישיונות הנהיגה של נהגי ישראל ל-6 השנים הקרובות

בדרך לרישיונות נהיגה חדשים - שגם יהיו בטוחים יותר מפני זיוף: חברת פתקית מקיסריה זכתה במכרז של משרד התחבורה לייצור רישיונות הנהיגה של נהגי ישראל ל-6 השנים הקרובות. במסגרת הזיכיון, החברה תייצר כמיליון רישיונות נהיגה בעלות שהוערכה ב-8-10 מיליון שקל, מדי שנה.

פתקית ניצחה במכרז רישיונות הנהיגה את חברת דפוס בארי מקיבוץ בארי שבעוטף עזה, שייצרה עד כה את רישיונות הנהיגה של נהגי ישראל, וזאת בתום הליך סוער שלווה בקרבות משפטיים ובטענות לליקויים בניהול המכרז. במסגרת הזיכיון של פתקית, החברה תייצר את רישיונות הנהיגה החדשים ממספר שכבות של חומר גלם הנקרא פוליקרבונט ובאופן שמקשה מאוד על זיוף התעודות. כך, בתעודות החדשות ניתן יהיה להטביע אמצעי אבטחה סמויים, ובעתיד לשלב בהם גם שבב חכם שיישא את פרטיו האישיים של בעל התעודה.

רישיונות הנהיגה המוכרים לאזרחי ישראל יוצרו עד כה בדפוס בארי מחומר שנקרא טסלין. עם המעבר לתעודות שעשויות פוליקרבונט, התמונות שיישאו יהיו בצבעי שחור-לבן, בשונה מהתמונות הצבעוניות שמוטבעות על הרישיונות שיוצרו עד כה. "אני מעריך שנתחיל בייצור הרישיונות הראשונים בתוך חודשים אחדים, והתמונות שיהיו בהם יהיו בשחור-לבן - ולא בצבע מלא. עם זאת, לא ניתן יהיה לזייף את הרישיונות החדשים - יתרון גדול לכשעצמו, שכן רישיונות הנהיגה של אזרחי ישראל משמשים תעודה מזהה רשמית לכל דבר", אמר ל"גלובס" המנכ"ל ומבעלי פתקית, גדעון פישמן.

במסגרת תנאי המכרז שקבע משרד התחבורה, בתיאום עם המשטרה ושירות הביטחון הכללי, ייצור רישיונות הנהיגה החדשים יתבסס על פוליקרבונט ויעשה באתר שמור ומאובטח בגבולות ישראל. פתקית היא החברה היחידה בישראל שמחזיקה יכולות ייצור של תעודות העשויות מחומר זה. תנאי המכרז עוררו בחודשים האחרונים תרעומת בדפוס בארי, שטענה כי תנאים אלה מיטיבים עם פתקית והיא עתרה לבית המשפט המחוזי בירושלים באמצעות עו"ד רועי בלכר. את פתקית ייצג עו"ד יוסי לוי והיא קיבלה גם שירותי ייעוץ מדובר צה"ל לשעבר, אבי בניהו.

בעקבות העתירה, משרד התחבורה פרסם מכרז מתוקן ולפיו החברה שתזכה בו תוכל לייבא תעודות גולמיות עשויות פוליקרבונט - באופן שיאפשר להטביע עליהן את פרטיהם האישיים של נושאי רישיונות הנהיגה במסגרת תהליך שיעשה בישראל.

"אני שמח מאוד שהייצור בישראל נשמר ושרישיונות הנהיגה של אזרחי המדינה ייוצרו באופן מלא בגבולות המדינה. אלה יהיו רישיונות מתקדמים, שיעמדו בתקנים בינלאומיים עדכניים", אמר פישמן.

פתקית מעסיקה כ-100 עובדים ומנוהלת במשותף בידי פישמן ובידי זאב בליויס. עוד לפני שזכתה במכרז לייצור רישיונות הנהיגה, החברה כבר זכתה במכרז אחר, של משרד הפנים, לייצור תעודות הזהות של אזרחי ישראל.

Support Ukraine