הצעת חוק: ביטוח אחד לשני כלי רכב בבית

לפני 6 שנים, 3 חודשים - 11 ינואר 2018, Walla!
הצעת חוק: ביטוח אחד לשני כלי רכב בבית
ב-1.1.18 חברי הכנסת מיכאל מלכיאלי ויעקב ליצמן הגישו הצעת חוק לתיקון פקודת ביטוח רכב מנועי. לפי הצעת התיקון, יוכל בעל רכב לרכוש פוליסת ביטוח אחת גם אם בבעלותו מספר כלי רכב. קרי, הפיכת פוליסת הביטוח לפרסונלית

גובה הפרמיה לביטוח חובה לכלי דו גלגלי נערם בישראל לסכומים דמיוניים של 5000 שקלים ואף יותר. מה גורלו, לדוגמא של רוכב שנאלץ להחזיק בנוסף לקטנוע גם מכונית? כנהוג במדינת ישראל, ישלם למרבה הצער פרמיה כפולה. או במילים אחרות – סכום שחוצה בקלילות את ה-7,000 שקלים בשנה.

את העיוות הצרכני הזה באים חברי הכנסת מיכאל מלכיאלי ויעקב ליצמן לפתור, באמצעות הצעת חוק אותה יזמו. לפי הצעת חוק זו, ככל שהנהג הוא נהג יחיד בשני כלי הרכב ושני כלי הרכב מבוטחים בחברת ביטוח אחת, די יהיה ברכישת פוליסת ביטוח חובה אחת, היקרה מביניהן. בהצעת החוק נכתב כי "ביקש אדם לרכוש פוליסה כאמור בסעיף קטן (א), לא יגבה מבטח דמי ביטוח בעד אותה פוליסה בסכום העולה על דמי הביטוח שהיו משולמים בעד הפוליסה היקרה יותר, אילו היה רוכש כל פוליסה בנפרד".

"לי נמאס מהשחיטה של הכיס שלי", אומר לוואלה רכב אביתר, אב חד הורי מתל אביב. "אני נאלץ להחזיק במקביל לכלי הרכב גם אופנוע היות ואני מסתובב כל היום. אילו לא היתה לי ילדה, לא הייתי מחזיק שני כלי רכב. הייתי מוותר בשמחה על הסיוט של התמודדות יום יומית עם הפקקים בתל אביב. אני לא צריך לקבל עונש של 6.5 אלף שקל שאני משלם כל שנה עבור פוליסות החובה". הצעת החוק סופר צודקת".

יעבור או לא?

אולם הצעת החוק, טובה ככל שתהיה צפויה להיתקל בהתנגדות עזה מצד חברות הביטוח ואף אם היא תעבור, וקיים ספק גדול בכך, חברות הביטוח תדרשנה למצוא פיתרון שיסייע להן להתמודד עם ההשלכות האקטואריות של הצעת החוק. גורם בכיר מחברות הביטוח עימו שוחחנו מבהיר, כי מדובר על הצעת חוק פופוליסטית, חסרת היתכנות מעשית. "בחלום בלילה הצעת החוק הזו תעבור, אין שום סיכוי. סתם למרוח את הציבור עם כותרת יפה".

לדברי ד"ר תמיר לוי, מנכ"ל המרכז לאקטואריה משפטית: "קיים היגיון שעומד מאחורי הצעת החוק היות והנהג לא נוהג בו זמנית בשני כלים רכב שבבעלותו. יחד עם זאת, חברות הביטוח אינן מוותרות על הכנסות בקלות והצעת החוק צפויה להיתקל בהתנגדות עזה מצידן. בהינתן כי מדובר על קבוצה גדולה של מבוטחים שעונה לקריטריונים של הצעת החוק, סביר להניח כי הן תפעלנה בכל דרך אפשרית בשביל לסכל את ההצעה". מנגד אומר לוואלה! רכב, "יש לזכור כי מנגנון קביעת גובה פרמיית החובה אינו נעשה באופן חד צדדי אלא מצריך קבלת אישור של המפקח על הביטוח. כך שהדבר יקשה עליהן לייקר את גובהה". לדברי ד"ר תמיר לוי, כניסת החוק לתוקף עלולה להשפיע על המאזן האקטוארי בכל ענף ביטוחי החובה ולפגוע בהכנסותיהן , דבר אשר עלול להוביל להתייקרות הפרמיות לכלל המבוטחים.

Support Ukraine