יצרנית הרכב האמריקאית פורד צפויה להגדיל את היקף הייצור שלה בסין, בתגובה להעלאת המכסים הסיניים על יבוא כלי רכב מארה"ב, כך אמר אתמול (ג') בכיר בחברה ל"סאות' צ'יינה מורנינג פוסט".
בשבוע שעבר הטיל הנשיא טראמפ הטיל מכסים נוספים על סחורות סיניות בשווי 200 מיליארד דולר. הממשל הסיני לא נשאר חייב והטיל גם הוא מסי יבוא על סחורות אמריקאיות בשווי 60 מיליארד דולר. מכסים אלה מתווספים למכסים קודמים שהטילו שתי המעצמות זו על זו בחודשים האחרונים.
מסי היבוא שהטילה סין על כלי רכב המיוצרים בארה"ב טיפסו ל-40%, מה שמציב מכשול בפני פורד ויצרניות רכב אמריקאיות נוספות. ג'וזף הינריכס, סגן נשיא פורד העומד בראש החטיבה הבינלאומית אמר כי החברה מתכננת להשיק כלי רכב חדשים בסין, לרבות מותג הפרימיום שלה, לינקולן. "מאז ומתמיד אנחנו תומכים במסחר חופשי ומאוזן", הצהיר הינריכס. "אנחנו ממשיכים לנסות לשכנע את הממשלים האמריקאי והסיני שיישוב חוסר ההבנות ביניהם הוא האינטרס של כולם". עם זאת הוסיף הינריכס כי הוא "מאמין שהדיונים בין ארה"ב וסין יימשכו עוד זמן מה".
הרחבת היצור בסין מצטרפת להודעתה של פורד מהחודש שעבר לפיה תגנוז את תוכניותיה לייבא לארה"ב רכבים מדגם פורד המיוצרים בסין. גם מהלך זה הגיע על רקע מלחמת הסחר בין הבית הלבן ובייג'ינג.
בתוך כך דיווח ה"ג'פאן טיימס" כי מספר גדל והולך של חברות אסיאתיות בכלל ויפניות בפרט מעתיקות חלק מהייצור שלהן בסין אל מקומות אחרים ביבשת. זאת, כדי להימנע מתשלום על מסי יבוא עבור מוצריהן המיוצאים לארה"ב.
החברות הנערכות לשינויים כאלה פועלות בטווח רחב של תחומים החל מכרטיסי זיכרון דרך מיכון תעשייתי וכלה בכלי רכב. יצרנית המוליכים למחצה הדרום-קוריאנית הייניקס היא בין החברות הנערכות לתזוזות ביצור, וכך גם מספר תאגידים יפניים מובילים. ביניהם מיצובישי אלקטריק המתמחה בציוד אלקטרוני, קונגלומרט טושיבה וקומטסו המייצרת ציוד מכני הנדסי.
על פי הדיווחים, חברות אלה החלו לתכנן את מעבר הייצור כבר ביולי, עם הפעימה הראשונה של הטלות המכסים ההדדיות בין ארה"ב וסין. בנוסף, יצרנית המחשבים הטייוונית קומפל אלקטרוניקס ו-LG הדרום-קוריאנית אמרו כי הן עלולות להצטרף לחברות שיוציאו ייצור מסין, אם מלחמת הסחר תימשך או תחריף.
חדשות קשורות