שמאי הרכב נמצאים במסלול התנגשות עם בעלי המוסכים לאור תקנות חדשות שיעלו לדיון בקרוב. כך לפי פרסומים של משרד התחבורה המציינים כי ביום רביעי השבוע צפויה להתכנס המועצה המייעצת לשמאי רכב.
המועצה המייעצת לשמאי רכב היא גוף שמעמדו נקבע בחוק רישוי רכב שיזם שר התחבורה לשעבר ישראל כץ.
בין היתר מסדיר החוק את מעמדו של שמאי רכב, וגם מאפשר לו במידה מסוימת לשמור על עצמאות כדי שלא יושפע על ידי חברות הביטוח שעבורן הוא מבצע את הערכות השמאות.
הנושאים שיועלו לדיון במועצת השמאים יכללו בין היתר את ההנחיות המקצועיות המגדירות את תפקידו של השמאי. וכך נכתב בהנחיות: "אסור שהשמאי יהפוך להיות עושה דברו של המוסך ו/או בעל הרכב, מחד, ושל מבטחת הרכב, מאידך, והוא חייב לשמור על שיקול דעת עצמאי, מקצועי ולקבוע את היקף הנזק על בסיס הידע והניסיון שצבר בתקופת עבודתו".
אחד הסעיפים הבולטים שמופיעים בחומרי הדיון למועצת שמאי הרכב נוגע לנושא "הצעה להגדרת מחיר שוק למוצרי תעבורה". כלומר, שמאים יוכלו לקבוע בעצמם את מחירי החלפים שיותקנו ברכבים בעת התיקון.
בתגובה שלח איגוד המוסכים הישראלי מכתב חריף בנושא, זאת במטרה למנוע את קיום הדיון במועצה.
במכתב שנשלח על ידי משרד עורכי הדין א. הר-אבן דורשים נציגי איגוד המוסכים למנוע את קיום הדיון, בין היתר בגלל הגדרת מחירי השוק של חלקים לרכב. "אין זה בסמכות שמאי לקבוע מחירי מוצרי תעבורה ואסור לו להתערב בתמחור", נכתב.
בפועל, לפי ההגדרות בחוק רישוי רכב, שמאי הרכב אכן אינם מורשים לקבוע את מחיריהם של חלקי חילוף, כלומר לא מורשים לייצר "מחירון" לחלקים.
זאת כדי למנוע מצב שעלול לגרום ליבואני חלקי החילוף לנסות ולהשפיע על השמאים כדי שיקבעו מחירים גבוהים לחלקי חילוף מסוימים, כדי להרוויח יותר.
חדשות קשורות