איני הנהג: הרכב האוטונומי בדרך לכבישי הארץ

לפני 4 שנים, חודש - 5 מרץ 2020, גלובס
Illustration
Illustration
בשבוע שעבר נערך מפגש מרכזי ועדה בין משרדית לבין מספר חברות אוטו-טק במטרה לגבש רגולציה שתאפשר הפעלה מסחרית חוקית של כלי רכב ללא נהג בארץ. בשלב הראשון תוטל חובה על נוכחות מלווה אנושי ברכc

ישראל ממשיכה לקדם רגולציה עצמאית, שתאפשר תנועה של רכב אוטונומי (ללא נהג) על כבישי הארץ. בשבוע שעבר התקיים מפגש של צוות בין משרדי, בראשות משרד התחבורה, שהוקם בסוף 2019 ומטרתו הסופית היא להסדיר חוקית את האפשרות לרכוש בישראל כלי רכב ברמות האוטונומיה הגבוהות ו/או ולהפעיל שירותי הסעות ללא נהג ("ניידות כשירות", או MAAS ).

במפגש נכחו מנכ"לית משרד התחבורה קרן טרנר, בכירים נוספים ממשרד התחבורה, נציגים מהמשרדים לביטחון פנים, התקשורת והמשפטים ונציגים מרשות שוק ההון והביטוח ומנהלת תחליפי אנרגיה ורכב חכם במשרד רה"מ.

יצוין כי גיבוש רגולציה בתחום הרכב האוטונומי היא צעד מקדים וחיוני לצורך הפעלה מסחרית בישראל של שירותי תחבורה אוטונומיים החל מ-2022 וייבוא כלי רכב עם רמת אוטונומיה גבוהה (4 ו-5). עד כה לא גובשה רגולציה ממשלתית כזו כמעט בשום מקום בעולם למרות דיונים ממושכים שמתקיימים בנושא באיחוד האירופאי, בסנט האמריקני ובסין.

במפגש בשבוע שעבר לקחו חלק גם נציגים מהתעשייה המקומית כולל נציגי חברת מובילאיי/אינטל, שצפויה להפעיל בשנת 2022 פיילוט שירות מוניות אוטונומיות בתל-אביב בשיתוף עם פולקסווגן וצ'מפיון מוטורס, חברת יאנדקס (Yandex), שבוחנת נהיגה של רכבי ניסוי אוטונומיים על כבישי ישראל בגישה המבוססת על נסיעת קילומטרז' גדול ככל האפשר; חברת פורטליקס (Foretellix) הישראלית, שמפתחת כלים למדידת בטיחות ברכבים אוטונומיים באמצעות מעבר מהשיטה של מדידת כמות הקילומטרים שנסע הרכב הנבדק (Quantity of Miles), לבדיקה של איכות הכיסוי, כלומר, עד כמה כוסו כל התרחישים האפשריים; חברת VIA שמפעילה תחבורה שיתופית בהווה ואוטונומית בעתיד, חברת BWR שעוסקת בניסויים ובהפעלה של כלים אוטונומיים (בעיקר בעולם הרחפנים), חברת ST Engineering (מפעילה שאטלים אוטונומיים) וכן אנשי אקדמיה.

במפגש בוצעה גם הערכה מקצועית עדכנית לבשלות ולהתפתחות הטכנולוגית, וליכולת ההשתלבות של כלי רכב אוטונומיים במרחב הציבורי. נבחן מודל ההפעלה הסביר והרצוי בתקופות זמן שונות - שימוש פרטי או מתן שירות לציבור; שאלת חלוקת האחריות לפי המודלים השונים (יצרן הרכב או המערכת האוטונומית/ מפעיל הרכב/ רגולטור); מתן אפשרות חוקית ובטיחותית לנסיעה של רכבים אוטונומיים בכבישים ציבוריים בדגש על השיטות השונות לרישיון מערכות הנהיגה העצמאיות; השינויים החקיקתיים הנדרשים בחוקי התעבורה הקיימים בישראל, לרבות הדין הפלילי, הנזיקי ועולם הביטוח) ; ומדיניות תחבורתית רצויה על רקע קידום והתפתחות מיזמי ניידות-כשירות.

ל"גלובס" נודע כי מטרת הוועדה בשלב הראשון היא לגבש רגולציה שתאפשר מתן "רישיון על פי כל מקרה לגופו" מבלי לכפות סטנדרטים טכנולוגיים זהים על השוק. בנוסף לפחות בשלב הראשון גם יתאפשרו שירותי "ניידות כשירות" בישראל רק כאשר נהג משגיח נמצא ברכב, עד להוכחת הבטיחות והאמינות. שלב זה עתיד לייקר משמעותית את הוצאות ההפעלה של השירותים בשלב הראשון.

Support Ukraine