שעשוע: מערכת הנהיגה האוטונומית תתפקד 100% בחירום

לפני 6 שנים, 3 חודשים - 11 ינואר 2018, גלובס
שעשוע: מערכת הנהיגה האוטונומית תתפקד 100% בחירום
פרופסור אמנון שעשוע, מנכ"ל מובילאיי, דיבר בתערוכת CES על הטכנולוגיה שתאפשר לנהגים אנושיים לוותר על השליטה ברכב

מובילאיי ממשיכה במסע לעבר הגביע הקדוש של תעשיית הרכב - נהיגה אוטונומית. החברה פיתחה מערכת ששמה Road experience management, אשר מסייעת למפות את הכבישים. פרופסור אמנון שעשוע, מנכ"ל מובילאיי, הצהיר כי המערכת תותקן במהלך שנת 2018 ב-2 מיליון כלי רכב. נציין כי המערכת הושקה ב-2016.

שעשוע דיבר במסיבת עיתונאים שנערכה בלאס וגאס, במסגרת תערוכת CES 2018. שעשוע התייחס בדבריו גם לשנה החולפת שאותה הגדיר כ"שנת מפנה". במהלך 2017 בוצעו 9 מיליון התקנות של מוצרי מובילאיי, כפול בהשוואה לשנת 2016. נציין כי 2017 הייתה שנה דרמטית עבור מובילאיי, אשר נמכרה אשתקד לאינטל.

"בשנת 2017 עסקנו בבנייה של 30 תוכניות Advanced driver assistance systems, ש-15 מתוכן פותחו בסין". המערכות של מובילאיי מותקנות ב-24 מיליון מכוניות הכוללות 70 דגמים של יצרניות שונות בהן דגמים חדשים שהושקו בשנת 2017 דוגמת GM, סופר קרוז, דגמי אאודי, פורד וכן דגם ניסאן שאחרי פיילוט ביפן נכנס לשוק בארה"ב. "בשנת 2018 נשיק 15 מודלים חדשים של מערכות מובילאיי לעומת 6 בשנה הקודמת. המודלים ישולבו בכלי רכב של 14 יצרניות, ארבעה מתוכן הן יצרניות מותגי רכב מסין", אמר שעשוע.

אחד הפיתוחים המעניינים והחשובים מבחינת מוביליאיי, אותו הציג שעשוע, הוא יכולת המיפוי. הנתונים שנאספים על ידי המכוניות משוגרים לענן ומסייעים ליצור מפה שמתעדכנת מסביב לשעון ויכולה לספק התראות על תקלות בדרכים. המערכת יודעת לאסוף מידע גם על מקומות שבהם אין מדרכה או קו הפרדה.

על מנת לאסוף כמות גדולה של מידע חתמה מוביליאיי על הסכם עם מספר ציי רכב של מוניות, למשל Gett בבריטניה. מוניות מבלות בכבישים במשך שעות ארוכות ובאופן טבעי מלקטות יותר מידע.

המערכות הקיימות של מוביליאיי, אשר מזהירות למשל מפני סטייה מהנתיב, שייכות לדור השני - מתוך חמישה - של הרכב האוטונומי. בשלב החמישי יוכלו כלי הרכב לנוע ללא מעורבות אנושית. "אנחנו נדלג משלב 2, שהוא השלב שבו קבלת ההחלטות מצויה בידי הנהג, עד לשלב 5 שמשמעו נהיגה אוטונומית מלאה שגם מקבלת החלטות עבור הנהג ומוציאה אותו מהמשוואה של שיקול הדעת. בשלבי הביניים לנהג יש פרקי זמן מוגדרים להגיב ולקבל החלטות בעת הנסיעה", אמר שעשוע.

הוא הוסיף כי "אנחנו שמים את כל הביצים באותו הסל ואנחנו יודעים שיש לזה עתיד, גם אם זה ייקח זמן. המודל יוכיח את עצמו בסופו של דבר".

שעשוע התייחס גם לסוגיית הבטיחות שאותה הגדיר בתור "הפיל שבחדר". לדבריו, "כשמדברים על בטיחות הכוונה היא לא לתאונה שהתרחשה בעקבות תקלה במכונית האוטונומית אלא למשהו שהוא יותר מציאותי, כלומר טעות בשיקול הדעת, למשל שהרכב בוחר דרך לא נכונה. תאונות יכולות לקרות גם בגלל רכב 'רגיל' שהתנגש ברכב האוטונומי אבל יש לנו יכולות להתמודד עם תקלות דרך 'סוכנים' מגוונים שיש לנו בכביש. בעת נהיגה יש הרבה החלטות שצריך לקבל והאתגר הוא לוודא שלא מקבלים החלטה שגויה".

המערכות של מוביליאיי מסייעות כיום לנהגים בקבלת ההחלטות. השנה תושק מערכת שמוגדרת כרמה 2 פלוס - מדובר בטכנולוגיה שתאפשר לנהג להסיר את ידיו מההגה לפרקי זמן קצובים. רמות 3 ו-4 יגדילו את פרקי הזמן הללו ויסייעו לנהגים להתמודד עם ראות לקויה שנגרמת בגלל מזג אוויר קשה או ערפל כבד. שעשוע אמר כי "היכולת של המערכת לתפקד בסיטואציות קשות בעת נהיגה תהיה 100% וזו קפיצה גדולה. יחד עם מערכת המפות ברזולוציית HD אנחנו מובילים לשילוב שמייעל את הנהיגה ומפחית סיכונים".

Support Ukraine