+ פרסום מודעה חינם !
מודעות: לא נמכר - 1533, סה"כ - 21740

ענף הרכב צפוי להמשיך לדשדש - לפחות עד החגים

26 מאי 2020 - כלכליסט

Illustration

באיחוד האירופי מתגייסים לטובת סיוע למגזר הרכב בעקבות פגעי הקורונה; ובישראל? שרת התחבורה מירי רגב רק נכנסה לתפקיד, והעניינים תלויים בעיקר בשר האוצר ישראל כץ; הוא יעשה כנראה את מה שהוא יודע: הטבות כספיות לא יינתנו לרוכשים, אלא הטבות רגולטוריות בלבד; הבעיה היא שהן יורגשו רק בשולי הענף, אם בכלל

השבוע - ביום שלישי - אמורה לצאת לפועל באירופה "תוכנית מרשל לההתאוששות מהקורונה". מדובר בתוכנית תמריצים כלכלית מקיפה שתהיה משותפת ל-27 חברות האיחוד האירופי. אחד הנדבכים החשובים ביותר של תוכנית החילוץ השאפתנית היא עידוד מגזר הרכב, בהתבסס על תמריצים בסך 20 מיליארד יורו לרכישה של מכוניות חדשות, בעיקר באמצעות הלוואות והורדות מס. כדי שהתוכנית לא תסתום מחדש את כבישי אירופה במכוניות מזהמות, היא לא תעניק לכל מי שיקנה מכונית חדשה תמריץ, במקום זאת, רק מי שיבחרו במכוניות נקיות, כנראה כאלה שפולטות מתחת ל-140 גרם של פחמן דו חמצני לקילומטר, יזכו בהטבות. המתווה המלא של תוכנית התמריצים ייחשף בעוד שלושה ימים, אך על עובדה אחת כנראה שאין עוררין: החל מהחודש הבא ישתלם לקנות מכונית באירופה.

בישראל לעומת זאת, המצב שונה: למרות שיחות אינטנסיביות בין נציגי יבואני הרכב ובין הרגולטורים, עד כה מדינת ישראל לא ממש מיהרה לסייע לסקטור הרכב, מה שאינו מפתיע לנוכח העובדה שעד כה גם לא היה שר אוצר שיכול באמת לקבל החלטות בנושא. מתווים שונים שהונחו לפתחו של משרד האוצר - כמו גריטה שכוללת מענק בגובה 5,000 שקל שחצי ממנו יסובסד על ידי יבואן הרכב; מענק הטבות נוספות למכוניות ירוקות, הקלה בתהליכי קבלת הלוואות - כל אלה לא הצליחו אפילו להגיע אל ישיבות במשרד האוצר. עד כאן כמובן הכל טוב ויפה, אך מציאות זו צפויה להשתנות בקרוב ומדינת ישראל תצטרך לקבל שורה של החלטות בנושא, כמובן בגלל ההכנסות. על פי נתוני רשות המסים העדכניים ביותר אשר מתייחסים לשנת 2018, ענף הרכב הישראלי הכניס למדינת ישראל כמעט 40 מיליארד שקל. בשנת 2019 ככל הנראה מדובר בסכום נמוך יותר, ואילו בשנת 2020, אם המצב ימשיך כך, הכנסות המדינה מענף הרכב צפויות לצנוח.

מיסוי ירוק: כלי אפקטיבי או גורם מרתיע?

ובכן, בעוד חודש אחד בלבד צפוי להתרחש אירוע שאמור לשנות את שוק הרכב הישראלי: הצגה של מתווה חדש לחישוב של המס אשר מוטל על מכוניות חדשות.

לטובת מי שאינו בקיא: במדינת ישראל מוטל על מכוניות מס קנייה. מס הקנייה על מכונית רגילה הוא בגובה 83% - אבל ממס קנייה זה מורידים סכומים של עד כ-17 אלף שקל אשר נקבעים בהתאם לרמת הזיהום שהמכונית פולטת. על מכונית היברידית מוטל מס 45%. הנוסחה הזו של חישוב המזהמים היא גמישה, כלומר ניתן לשנות אותה. כל שינוי כזה שהוגים ברשות המסים גורם ליבואני הרכב להיכנס לפאניקה, לייבא עשרות אלפי מכוניות לפני כניסת המס לתוקף ו"להינצל". כתוצאה מכך קשה שלא להבחין בעובדה פשוטה: כאשר קופת המדינת מתרוקנת, יש שינוי בנוסחת חישוב המס הירוק. בדרך כלל רשות המסים נותנת ליבואני הרכב התרעה "כדי להיערך"- וגם השנה יש כמובן התרעה כזו: על המתווה החדש יודיעו בעוד כחודש בידיעה שהוא ייכנס לתוקף ב-1 בינואר. בתיאוריה המשמעות היא שיבואני הרכב יצטיידו במאות אלפי מכוניות כדי להתחמק המהגזירה ויעשירו את קופת המדינה.

עם זאת, השנה הקורונה תקעה מקל ענק בגלגלי רשות המסים. יש לציין כי גם השבוע הגיבה הרשות לפניית כלכליסט והדגישה שהמתווה החדש יוצג לציבור בדיוק במועד שנקבע, כלומר בסוף יוני, אך יתכן שהשנה הצגת מתווה כזה לא תייצר את אפקט הפאניקה הרצוי בקרב יבואני הרכב. קודם כל, יבואני הרכב מתמודדים עם מצב בו היצרנים אינם מסוגלים לספק רכבים. גם היצרנים שמספקים רכבים עושים זאת במשורה עקב חוסר יכולת יצור. ומעבר לכך, אם אותה "תכנית מרשל" של האיחוד האירופי תיכנס לתוקף, מהר מאוד יגלו יבואני הרכב הישראלים שגם המכוניות שהיו זמינות באירופה לרכישה, כבר אינן עומדות על הפרק. 

ההגה שוב בידיים של כץ

לא נדרש כושר ניבוי מיוחד כדי להבין שהישועה לענף הרכב הישראלי אינה צפויה להגיע מכיוונה של שרת התחבורה החדשה, מירי רגב. גם מכיוון שלשרה ייקח זמן להתבסס בתפקיד וגם מכיוון שבכל הקשור ליכולת לווסת תקציבים, ההחלטה אינה נמצאת בידיים של רגב, אלא בידיו של מי שמזוהה יותר מכל עם תפקיד שר התחבורה: שר האוצר החדש, ישראל כץ.

כץ ניהל מאבקים מול יבואני הרכב במשך שנים עם כינון חוק רישוי רכב, אותו חוק שמסדיר את נושא היבוא המקביל, ובחלק גדול מן המקרים גם ניצח. כעת כץ הוא זה שיושב על ברז הכסף וזה שידרש להביא כסף – בין היתר גם מענף הרכב. אחד המוטיבים החוזרים בהתנהלותו של משרד התחבורה בעשור האחרון בכל הנוגע לענף הרכב הישראלי כלל את המשפט החוזר "נושא הכספים נמצא בידי האוצר". כעת כץ הוא האוצר. וכץ יצטרך לקבל החלטות כיצד להבריא את ענף הרכב הישראלי כדי שישוב לייצר הכנסות.

גישת משרד האוצר לגבי ענף הרכב תמיד היתה פשוטה: "ירקדו הילדים לפנינו" – ענף הרכב הישראלי תמיד ישרוד, תמיד ייצר הכנסות, יבואני הרכב יבכו ובסופו של דבר יספקו את הכסף" הפעם מדובר בתרחיש שונה. יבואני הרכב אומנם ישרדו, אך ההכנסות לפחות השנה לא יגיעו ללא תוכנית סיוע. כאן כץ עלול להימצא בבעיה: ראשית, הוא לא ייזכר בתפקיד שר התחבורה רק כבולדוזר, אלא גם כ"שר הפקקים". בתקופת כץ למדו הישראלים לראשונה על "גודש" ו"נסועה", ומהלך לעידוד רכישות רכב עלול להחמיר את המצב השברירי בכל מקרה. ושנית, מדינת ישראל תמיד האמינה, לפחות בכל הקשור בהכנסות מענף הרכב, ש"שטח משוחרר לא מוחזר"- כלומר הטבות לא ניתנות לרוכשי מכוניות, והם בתגובה מרכינים ראש וקונים בלי ההטבות. 

אלא שהפעם המצב חמור בהרבה. לכן לא מן הנמנע שבמשרד האוצר יעשו את מה שכץ יודע לעשות: הטבות כספיות לא יינתנו. הטבות רגולטוריות – דווקא כן. כלומר הרחבה של האפשרויות לייבא רכבים, הקלות בדרישות הרישוי ממי שיהיה מעוניין לייבא רכב וויתור על שלל אישורים וכללים כדי להעניק לענף הרכב את הדחיפה לה הוא זקוק בעקבות הקורונה. הבעיה - מדובר בהטבות שיורגשו בשולי הענף, אם בכלל – ועד שהדבר יקרה, ענף הרכב הישראלי ימשיך לדשדש, לפחות עד החגים, אם לא עד סוף השנה.

חדשות לפי תגיות

accidentsacuraadvertisingAIairbagairbagsalfa romeoamazonandroidandroid autoappappleApple Carplayappsaston martinaudiAudi e-tronAustraliaAutoMotorautonomous carautonomous carsautonomous vehicleAutonomous Vehiclesautonomus carAutopilotAutotechAvisavtoVAZawardsAyalonbatterybentleybicyclebikebikesbirdbmwBMW X5BoschBubblebugattiBuickbusesCadillacCadillac EscaladeCaliforniaCanadacar marketcar sharingcar theftCarasso MotorsCarlos GhosncarpoolCESChampion MotorschevroletChevrolet BoltChevrolet SuburbanChicago Auto ShowchinaChryslerchrysler pacificacitroencitroen C4classic carconsumer reportscoronavirusCOVID-19crash testcrash testscrossoverdaciaDacia DusterDaihatsuDaimlerDanDelekDensoDetroit Auto Showdieseldiesel scandaldieselgateDodgeDonald Trumpdrag racedriverless cardriverless carsdriving tipsDSDS3ducatie-scooterE-ScooterseggedEICMAElbitElectraElectreonelectricElon Muskemission scandalEUeuropeevfcaferrarifiatfordFord ExplorerFord F-150Ford FiestaFord FocusfranceFrankfurt Motor Showfuelfuel economy scandalfuel pricefunnyGACgeargeelygenesisGeneva Motor ShowgermanygettGetTaxigmGMCgooglegoogle mapsgovernmentgreenhackersHaifaharley-davidsonhealthhondaHonda Civichonda cr-vHonda Odysseyhow tohybridhydrogenhyperloopHyundaihyundai elantraHyundai i10hyundai i30Hyundai IoniqHyundai KonaHyundai Santa FeHyundai SonataHyundai TucsonHyundai VelosterIDFIIHSindiaInfinitiinfotainmentInnovizinsuranceintelIPOiranisisIsraelIsrael RailwaysjaguarJaguar i-pacejapanjeepJeep WranglerJerusalemkawasakiKiakia ceedKia Optimakia picantokia riokia sorentoKia Soulkia sportageKia stingerkia stonicKia TellurideKobe SteelktmLA Auto ShowLadalamborghiniland roverLand Rover DefenderlawsuitLeolexuslidarlight railLimeLincolnlockdownlrtluxuryluxury carslyftmaseratimaybachmazdaMazda 3Mazda 6Mazda CX-30Mazda CX-5Mazda MiataMazda MX-5Mazda6mecedesmercedesMexicoMGMG ZSmicrosoftMilan Motorcycle ShowmilitaryminiMitsubishimitsubishi ASXmitsubishi outlandermobileyemoovitmotorcyclemotorsportnavigationNEVSNew YorkNew York Auto ShowNHTSANIOnissanNissan Jukenissan leafNissan QashqaiNissan RogueNorwayNvidiaoecdofoopelopel corsaOpel Insigniaopel mokkaOtonomopanasonicparis motor showparkingpeugeotPeugeot 508pickuppolicePorscheportugalpricepricespsapublic transportQorosrailwayRakevet Israelramrange roverratingsrecallrecallsrenaultRivianroad 6road accidentroad accidentsroad safetyroadsRolls-Royceroyal enfieldrussiasafetysafety ratingsafety ratingssafety testsSaverOnescandalscooterseatseat aronaSeat IbizaSECself-driving carself-driving carsSEMASiemensskodaSkoda FabiaSkoda KodiaqSkoda Octaviaskoda rapidSkoda ScalaSkoda SuperbSoftBanksolar energysouth koreaspainspy shotspy shotsSsangYongstartupsstatisticsstrikestudysubarusubaru ascentSubaru BRZsubaru foresterSubaru VizivSubaru WRXsubaru XVsupercarssuvsuzukisuzuki jimnySwedentakatatarifftaxtaxestaxitechnologytel avivtel-avivterrorismteslaTesla Model 3Tokyo Motor ShowtoptoyotaToyota Camrytoyota corollatoyota priustoyota rav4Toyota Yaristrade wartraffictransporttrendstriumphtrucktruckstuninguberukUMIunion motorsUnited StatedUnited StatesususaViaVolkswagenVolkswagen GolfvolvoVolvo v60Volvo XC40Volvo XC60vwVW Polowaymowazeyamahayandexyangoаварииавтобусавтобусыавтобусы в субботуавторемонтные мастерскиеавторынокавтострахованиеавтостраховкаАккоАрадаренда автомобиляАфикимАфулаАшдодашкелонаэропортаэропорт Бен-ГурионАялонБАГАЦБат-ЯмбезопасностьБейтар-ИлитбензинБеэр-ШеваБней-Браквелосипедвелосипедистывелосипедыводительские прававыборыГерцлиягибридгибридные автогибридный автомобильГиватаимгородской транспортгорючееГуш ДанДавид ЛубинскиДелек Моторсдизельдизельгейтдорогадорогидорожные камерыДТПЕвропажелезная дорогазабастовказаконодательствозаконыИерусалимИзраильимпортимпорт автоинфраструктураИранИсраэль КацКавимкамерыканатная дорогакарантинКарасо МоторсКармельКармиэльКирьят-АтаКирьят-ГатКитайКнессетКольмобилькомпенсациякоронавирускоррупциякредитыКфар-СабализингЛодмарафонМеирминистерство транспортаминтрансмотоциклнаводнениеНалогналогиНегевНетанияобщественный транспортограниченияотзывотзывыпаркингпарковкаПДДперекрытияПетах-Тикваплатные дорогиподержанные автоподержанные автомобилипожарполицияпочтаправительствопревышение скоростиПрибрежное шоссепробкипродажа автопродажипроишествияРаанаРав-КавРакевет ИзраэльРакевет ИсраэльРамат-Ганрегистрация авторейтингрейтингиреформаРеховотРишон ле-ЦионСамарияСАМЛАТскандалсоветыстатистикастатитстикастрахованиестраховкасубботние автобусысудсудебные решениясуперкарыСШАтаксиТалькартарифыТверияТель АвивТель-Авивтендертерроризмтест на вождениетехнологиитехосмотртехпаспорттопливоТрансизраильское шоссетранспорттранспорт в шабаттраснпорттрафикугонугон автомобилейУправление регистрации автотранспортауход за автомобилемХадераХайфаХермонХолонЦАХАЛценаценыЦфатЧемпион МоторсШкодашоссешоссе АялонштрафштрафыЭгедЭйлатэкзамен на праваэкзамен по вождениюэкологияэлектроавтоэлектроавтомобильэлектровелосипедэлектровелосипедыэлектромобилиэлектромобильЯндексЯффоאאודיאגדאגף התנועהאגרת רישויאובראודיאוויסאוטובוסאוטובוסיםאוטוטקאופלאופל אינסיגניהאופל מוקהאופל קורסהאופנועאופנוע שטחאופנועיםאופנייםאופניים חשמלייםאופניים שיתופייםאיגוד המוסכיםאיגוד יבואני הרכבאיכות הסביבהאילתאינטלאינפיניטיאירופהאיתוראןאכיפהאלבראלון דאיאלון מאסקאלפא רומיאואלפא רומיאו סטלביואפליקציותארהאשדודאשראיבב.מ.ווב.מ.וו.בטיחותבטיחות בדרכיםבטיחות ברכבבטר פלייסביטוחביטוח חובהביטוח מקיףביטוח רכבבינה מלאכותיתבירדבית המשפטבנזיןבנימין נתניהובנק ישראלבצלאל סמוטריץ'בריטניהגג'יפג'יפוןג'ירו ד'איטליהג'נרל מוטורסגוגלגיוס הוןגניבות רכבגניבת רכבגריטהדאצ'יהדאצ'יה דאסטרדודו גלגלידואר ישראלדוד לובינסקידוחות חניהדוחות כספייםדוקאטידיזלדיימלרדלקדלק מוטורסדלק רכבדןהאיחוד האירופיהוזלההונדההונדה סיוויקהטבות מסהלוואותהלשכה המרכזית לסטטיסטיקההמס הירוקהמשרד להגנת הסביבההעלאת מחיריםהרכבת הקלההרפורמה בתחבורה הציבוריתהרשות הלאומיתהרשות הלאומית לבטיחות בדרכיםהשכרת רכבווייזוולווועדת הכלכלהועדת הכספיםזיהוםזיהום אווירחחברות ביטוחחברת החשמלחדשות הרכבחדשנותחולוןחוק ההסדריםחורףחיפהחלקי חילוףחניהחניוניםחרדיםטויוטהטויוטה יאריסטויוטה פריוסטויוטה קורולהטויוטה ראב4טכנולוגיהטלקארטסטטסטיםטסלהטרייד איןיבואיבוא אישייבוא מכוניותיבוא מקביליבוא רכביבואן רכביבואני רכביגואריד שנייהיד2יונדאייונדאי טוסוןיונדאי קונהיוניון מוטורסייבוא רכבימאההיפןיצרניות רכבירושליםירין שטרןישראלישראל כץכבישכביש 6כביש החוףכבישיםכלי רכבכלכלה שיתופיתכלמובילכריות אווירכרמיאלכרמליתללובינסקילוחית רישוילוי יצחקלימוד נהיגהליסינגלנד רוברלקסוסמאזדהמבחן דרכיםמבחן נהיגהמבחני ריסוקמבצעמבצעי רכבמבצעי רכב באודימבצעי רכב באופלמבצעי רכב ביונדאימבצעי רכב במאזדהמבצעי רכב במיצובישימבצעי רכב בניסאןמבצעי רכב בסובארומבצעי רכב בסוזוקימבצעי רכב בסיאטמבצעי רכב בסיטרואןמבצעי רכב בסקודהמבצעי רכב בפולקסווגןמבצעי רכב בפורדמבצעי רכב בפיאטמבצעי רכב בפיג'ומבצעי רכב בקיהמבצעי רכב ברנומבצעי רכב בשברולטמהירותמובילאיימוניותמוניות שירותמוניתמוסךמוסכיםמחאהמחירון רכבמחירי הדלקמחיריםמחקרמטרו מוטורמיזוגים ורכישותמיכאל לוימינוי בכיריםמיסוימיסוי ירוקמיצובישימיצובישי אאוטלנדרמיצובישי אטראז'מיצובישי ספייס סטארמכון התקניםמכון רישוימכוניותמכוניות היברידיותמכוניות חדשותמכוניות חשמליותמכוניות יוקרהמכוניות משומשותמכוניות קלאסיותמכוניתמכונית אוטונומיתמכונית היברידיתמכונית השנהמכונית חשמליתמכונית יוקרהמכונית משומשתמכונית משפחתיתמכונית שיתופיתמכירה פומביתמכירות כלי רכבמכירות רכבמכסמכרזמלחמת סחרממשלהמס הבלומס קנייהמסיםמסירותמסירות רכבמסירות רכב חדשמערכות בטיחותמצלמות מהירותמרצדסמשאיותמשאיתמשה כחלוןמשומשותמשטרהמשטרת התנועהמשטרת ישראלמשרד האוצרמשרד האנרגיה והמיםמשרד הביטחוןמשרד המשפטיםמשרד הרישוימשרד התחבורהנהגיםנהיגהניסאןניסאן אלטימהניסאן ג'וקניסאן ליףניסאן מקסימהניסאן סנטרהניסאן קשקאיניסוינסיעות שיתופיותנפטנתנתבנתיב פלוסנתיבי איילוןנתיבי ישראלסאן יאנגסאנגיונגסאנגיונג רקסטוןסובארוסובארו אימפרזהסובארו פורסטרסוזוקיסוזוקי ג'ימניסוזוקי ויטרהסוזוקי סוויפטסוזוקי קרוסאוברסולרסטארט אפסטטיסטיקהסיאטסיאט איביזהסיאט ארונהסיאט לאוןסיטרואןסיטרואן ברלינגוסייברסיןסמלספורטספורט מוטוריסקודהסקודה אוקטביהסקודה סופרבסקודה סקאלהסקודה פאביהסקודה קארוקסקודה קודיאקעעבירות תנועהעומסי תנועהעופר אבנירעיריית תל אביבעליבאבאעמדות טעינהעמדת טעינהענף הרכבערדפוינטרפולקסווגןפולקסווגן טרנספורטרפולקסווגן פולופורדפורד פוקוספורשהפיאטפיג'ופיג׳ופיז'ופיצוייםפלאג איןפנגופסחפקק תנועהפקקי תנועהפקקיםפראריפשיטת רגלצ'מפיון מוטורסצהציי רכבק.ט.מקאדילקקאוואסאקיקבוצת קרסוקורונהקורוסקורקינטקורקינט חשמליקורקינט שיתופיקורקינטיםקטנועקטנועיםקיהקיה נירוקיה סידקיה ספורטאז'קיה פיקנטוקיה קרניבלקיה ריוקל אוטוקנאביסקנוןקנסותקרוסאוברקריאה לתיקוןקרייזלרקרלוס גוהןקרסו מוטורסראליראםרב קורגולציהריקולרישוירישיוןרישיון נהיגהרישיון רכברכברכב אוטונומירכב היברידירכב חברהרכב חדשרכב חשמלירכב ירוקרכב משומשרכב פנאירכב צמודרכב שטחרכבי יוקרהרכבי שטחרכבים משומשיםרכבתרכבת ישראלרכישת רכברמי אונגררמת גןרנורנו זואירנו מגאןרנו קדג'אררנו קליאורנו קפצ'וררשויות מקומיותרשות ההגבלים העסקייםרשות המסיםרשות שדות התעופהשברולטשברולט אקווינוקסשברולט טראוורסשברולט ספארקשבתשווי שימוששוק הרכבשלמה SIXTשר התחבורהתתאונהתאונותתאונות דרכיםתאונת דרכיםתביעה ייצוגיתתגמולי ביטוחתחבורהתחבורה ציבוריתתחנות דלקתיקוןתל אביבתל אופןתל-אביבתל-אופןתערוכת ז'נבהתעשיית הרכבתשתיותתשתיות תחבורהתשתית