האם מחירי המכוניות בישראל צפויים לרדת ומתי זה יקרה?

לפני שנתיים, חודש - 27 מרץ 2022, The Car
האם מחירי המכוניות בישראל צפויים לרדת ומתי זה יקרה?
לקנות בשיא או להמתין לעליות נוספות? למכור את הרכב המשומש או למשוך איתו עוד שנה? ובקיצור: האם מחירי המכוניות צפויים לרדת, ובעיקר מתי זה יקרה?

הראשונים שמיהרו לקנות את 'מודל 3' של טסלה בישראל, לפני כמעט שנה, עשו את אחת העסקאות הטובות בתחום הרכב. כמה מאות מהם כבר מיהרו לממש את הרווחים, ואולי מלכתחילה לא באמת התכוונו לנהוג במכונית שקנו אלא לסחור בה. כך או אחרת כבר קשה לעקוב אחר מספר הפעמים שטסלה העלתה את מחירי המכוניות שלה מאז שהושקו בישראל, וזה לא רק בגלל שהישראלים פראיירים אלא מסיבות אובייקטיביות: תעשיית הרכב העולמית ניצבת בפני ביקושי שיא מחד, בעיות ייצור ואספקה מאידך, ובנוסף לכל זאת גם מתמודדת עם התייקרות אדירה במחירי חומרי הגלם והלוגיסטיקה.

קורונה, משבר שבבים, זינוק במחירי ההובלה והאנרגיה, מחסור בנהגי משאיות – ועל ראש כל אלה גם מלחמה מיותרת באוקראינה – את כל זאת כולנו מכירים וההשפעה על מחירי המכוניות החדשות ברורה מאליה. אבל כמו ששואל את עצמו כל משקיע מתחיל בבורסה: "מתי להיכנס ומתי לצאת?": האם ההתייקרויות שחווינו עד היום הן פתיח להתייקרויות נוספות, או שמי שיקנה כעת יגלה בחודשים הבאים שסתם שילם יותר מידי?

עד לערב המלחמה באוקראינה פרסמו אנליסטים בעולם הערכות לפיהן כל הצרות שגרמה קורונה לתעשיית הרכב יסתיימו במחצית השנה הנוכחית, ומיד לאחר מכן תורגש הקלה לנוכח הגדלת היקפי הייצור של רכב חדש בעולם. כעת כבר ברור שהמלחמה במזרח אירופה הזניקה את מחירי האנרגיה והפלדה, ואת המחירים באופן כללי, ודחתה את רגע ההקלה למועד מאוחר יותר.

ההערכה בארצות הברית היא שמאז פרוץ משבר קורונה זינקו שם מחירי המכוניות החדשות בכ-20% בגלל הסיבות שכבר מנינו כאן, ושבשתי שנות הקורונה נמסרו רק 14.5 מיליון כלי רכב ו-14.9 מיליון, בהתאמה, לעומת ביקוש של כ-17 מיליון כלי רכב שמאפיין שנה רגילה. אותם 3 מיליון כלי רכב נעדרים לא נמכרו מפני שאי אפשר היה לספק אותם, והם יחסרו בעתיד בשוק המשומשות. בינתיים סופק הביקוש הזה על-ידי מכוניות משומשות, וזה הזניק את מחיריהן.

לכך יש להוסיף גם את הזינוק בביקוש לרכב במהלך הקורונה, שנבע מן החשש להשתמש בתחבורה ציבורית, והתוצאה הייתה זינוק של בין 30% ל-60% במחירי המשומשות בתלות בדגם ובשנת הייצור.

כל הנתונים שמדווחים מארה"ב חופפים גם למצב בישראל על אף שאצלנו עלו על הכביש יותר מכוניות חדשות בשנות הקורונה מאשר ב-2019, מפני שלולא משבר האספקות היו נמסרות אצלנו הרבה יותר מכוניות.

מכל מקום, בכל העולם, וגם בישראל, לומדים לחיות לצד קורונה ולהפנים "מחלה" אחרת שנגרמה בגלל העמסת הכבישים בכלי רכב נוספים (בין אם חדשים ובין אם כאלה שעמדו במגרשי המשומשות): עומסי התנועה הפכו בלתי נסבלים לנוכח הגברת השימוש ברכב פרטי, ובמיוחד בעת החזרה לעבודה רגילה. מצד שני זה מחזיר כעת יותר ויותר נוסעים לתחבורה ציבורית, והביקוש לרכב משומש מצטמצם.

המחירים יעלו או ירדו?

מי שיכול לחזות את העתיד לא מבזבז את הזמן שלו בלספר לאחרים מה עומד לקרות, והנבואה כידוע ניתנה לשוטים. לכן צריך כל אדם להעריך בעצמו את הצרכים שלו ואת ההתפתחויות שלדעתו ישפיעו על מצב השוק. אנליסטים של שוק הרכב, מי שאמורים להכיר את התעשייה ולהימצא בקשר עם מי שמניעים אותה, מעריכים שאפשר כבר לראות את תחילת סוף משבר השבבים לנוכח ההשקעות הגדולות במפעלים לייצור שבבים. אותם אנליסטים מפרסמים דוחות שמהם עולה שעד לרבעון האחרון השנה, או במהלכו, תצליח תעשיית הרכב להתגבר על בעיות האספקה והלוגיסטיקה ולחזור להיקפי הייצור של לפני הקורונה.

חברת הסקרים האמריקנית המובילה J.D. Power, למשל, מעריכה שברבעון האחרון השנה וברבעון הראשון של השנה הבאה יחזרו הביקושים לרכב משומש לרמות הנמוכות יותר של לפני קורונה, ועם הירידה בביקושים תחול גם ירידת מחירים. גם חברת הייעוץ KPMG צופה ירידה דרמטית במחירי הרכב המשומש, והיא לכשעצמה תנבא התייצבות ביחס בין ביקוש להיצע של רכב חדש. אנשי KPMG מעריכים שבארצות הברית תחול ירידה של 20%-30% במחירי המשומשות, וזה יקרה לדעתם לאחר חודש אוקטובר השנה.

גם אנשי Black Book, שחוקרים לעומק את שוק המשומשות האמריקני, טוענים שהם החלו לראות כבר מגמת ירידה במחירי המשומשות, ולהערכתם המגמה הזאת צפויה להימשך למרות ש"הם מתחילים כל כך גבוה שאנחנו לא צפויים להגיע לרמת מחירי טרום-קורונה בעתיד הנראה לעין". לעומתם, אנשי חברת הייעוץ IHS Markit מעריכים שתחול "התייצבות בתנודתיות" המחירים, אבל ירידה של ממש לא תחול לדעתם לפני סוף השנה הבאה.

אפשר להעריך שמה שקורה ברמה גלובלית משפיע על השוק הישראלי כמו על שווקים אחרים, וזה אומר שמתי שהוא במהלך השנה הקרובה צפויה התייצבות באספקת מכוניות חדשות, וקצת לפניה תתחיל ירידה במחירי המשומשות. מי שמתכנן רכישת מכונית חדשה או החלפת מכונית משומשת במשומשת צעירה יותר – במידה שהוא מקבל את ההערכה הזאת – יכול להתארגן למכירת המשומשת שלו לפני ירידת המחירים ולרכישת המכונית המחליפה לאחר מכן. כמובן שניצול הזדמנות כזה מתאים רק למי שיכול להסתדר למשך זמן מה בלי מכונית.

מי שמתכוון לרכוש מכונית חדשה ולמכור משומשת, אבל לא מאד לחוץ לבצע את ההחלפה באופן מיידי, יכול לנצל את ההזדמנות ולהזמין מכונית שמועד האספקה שלה רחוק. בדרך זאת אפשר לצמצם את הסיכון: אם לקראת מועד האספקה תחול ירידת מחירים בשוק, ודגמים מתחרים יוצעו במחירים אטרקטיביים יותר – תמיד יהיה אפשר לבטל את ההזמנה ולהזמין משהו אחר. לעומת זאת, אם המחירים יישארו כפי שהם, או חלילה יעלו – הזמנה מוקדמת יכולה לסייע בהבטחת מחיר.

כמובן שהדבר הוודאי היחיד הוא חוסר ודאות, כפי שאומרת גם האנליסטית הבכירה קרלי צ'מברו מחברת Cox Automotive שמנטרת את שוק המשומשות האמריקני: "מה שאנחנו לא יכולים לחזות הם אירועים חיצוניים", היא אומרת, "ובשלוש השנים האחרונות אלא פשוט לא הפסיקו לקרות".

השורה התחתונה, לכן, היא שכרגע נראה שצפויה יציבות וכנראה גם ירידת מחירים כלל עולמית אבל אין לדעת מה ילד יום. במצב כזה, וגם בלי קשר, כנראה שההמלצה הטובה ביותר היא לקנות מכונית שבאמת אוהבים. אם תעשו את זה אז לא באמת ישנה לכם אם תנהגו במכונית למשך תקופה ארוכה יותר מכפי שתכננתם מראש. כך, אפילו אם תשלמו יותר מכפי שתכננתם – תקבלו פיצוי בדמות מכונית שיותר כיף לנהוג בה, ולהימצא בתוכה.

Support Ukraine