עוד גזירה על בעלי המכוניות: עלות מבחן הרישוי השנתי (טסט) נמצאת בימים אלה בעיצומו של מאבק משפטי שעלול לגרום לעליית מחירים. ההתייקרות צפויה אם תתקבל עתירה בנושא שאיגוד מכוני הרישוי הגיש נגד משרד התחבורה.
עלות הטסט השנתי מורכבת מאגרת רישוי (הסכום שמשולם למדינה עבור חידוש הרישיון, בהתאם לסוג הרכב וגילו) ומתשלום למכון הרישוי על הבדיקה (העומד כיום על 96 שקל לרכב פרטי). לכך יש להוסיף את עלויות הטיפול והתיקון ברכב אם נמצאו בו ליקויים. עלויות מבחן הרישוי הן קבועות מראש ומפוקחות על ידי המדינה ונותרו ללא שינוי מאז 2002, כלומר כבר 17 שנה.
בעתירה שהגיש איגוד מכוני הרישוי נטען כי בפברואר 2016 קבעה ועדה משותפת למשרד האוצר ולמשרד התחבורה שיש לקבוע מנגנון פיקוח על מחירי מבחני הרישוי ולכלול עדכון שנתי, בהתאם לעליית המדד, אך עד כה הנושא לא הוסדר.
בעתירה דורשים מכוני הרישוי לקבוע תעריפים חדשים למבחן הרישוי, שישקפו את ההתייקרויות במשך השנים האחרונות. לטענתם, "לכל הפחות נדרשת הצמדה של תעריפי מבחני הרישוי כפי שהיו ב־2002 להיום, על פי מדד ההצמדה בהתאם לסל התשומות, באופן שיאפשר למכוני הרישוי לקבל רווח סביר עבור פעילותם".
אם תתקבל עתירתם של מכוני הרישוי, המשמעות היא שמחיר הטסט השנתי יעלה באופן שישקף 17 שנים של קיפאון. לפי הערכות, מדובר בהתייקרות של לפחות 50% בעלות מבחן הרישוי. הכרעה בנושא זה תתקבל בתחילת 2020.
העלאת התעריפים של מבחני הרישוי השנתיים, אם העתירה תתקבל, תצטרף לשורה של גזירות על הנהגים בישראל. כפי שפורסם ב"ממון", מיסוי חדש על תחליפי דלקים ושמנים היה אמור להיכנס לתוקף בתחילת החודש הבא ובכך לייקר את מחירי הטיפולים במוסך. הטלת מס זה נדחתה, אך ככל הנראה רק בחודשים ספורים עד להקמת ממשלה שתאפשר דיון מעמיק בנושא בוועדת הכספים. לצד כל אלה צפויה להתרחש באפריל הקרוב התייקרות נוספת: הפעם של עלות הרישוי לרכב (כלומר תשלום הרישיון). מדובר בהתייקרות שנתית קבועה של מספר שקלים המתבצעת באופן אוטומטי.
ממשרד האוצר נמסר: "אנו בוחרים שלא להתייחס לדברים".
ממשרד התחבורה נמסר: "משרדנו קיבל את העתירה ולומד אותה. תגובתנו תועבר לפרקליטות המדינה ותוגש לערכאות המשפטיות המוסמכות".
חדשות קשורות