גל סיני נוסף מתקרב לכבישי ישראל

לפני שנה, חודש - 11 אפריל 2023, כלכליסט
גל סיני נוסף מתקרב לכבישי ישראל
הסדאן, המסחרית החשמלית, הזעירה, והנוסעת למרחקים: אלו הדגמים שהיצרניות הסיניות מתכננות להציף באמצעותם את השוק הישראלי בשנה הקרובה

שוק הרכב הישראלי, כך נשמע לא מעט פעמים, נמצא תחת "מתקפה" של יצרניות רכב סיניות. עובדתית, המכונית הנמכרת ביותר בישראל לפי איגוד יבואני הרכב היא 3 ATTO של BYD. אבל נכון להיום, מדובר רק בתחילתו של גל: במהלך השנה הנוכחית יגיעו לישראל לא מעט מכוניות סיניות נוספות. אלה הם הדגמים הבולטים:

JAC IC5

שוק הרכב החשמלי בישראל סובל מהיעדרן של מכוניות אשר משתייכות לקטגוריה מאוד ספציפית: מכונית משפחתיות "שלוש קופסאות", כלומר מכוניות סדאן. עובדתית, רוב הרכבים החשמליים הסיניים אשר משווקים בישראל הם רכבי כביש־שטח, אבל יש גם יוצאים מן הכלל. למשל, IC5 של JAC הסינית, ששיווקה בישראל אמור להתחיל השנה באופן מסודר, היא דווקא מכונית משפחתית גדולה למדי אשר משתרעת, לפי נתוני היצרנית, על אורך של 4.76 מטר. רוחבה של ה־IC5 הוא 1.82 מטר. המנוע החשמלי של ה־IC5 מפיק 193 כוחות סוס וטווח הנסיעה הרשמי לפי היצרנית הוא 450 קילומטרים.

3 ETP BYD

יצרניות הרכב הסיניות "הזניחו גזרה" בחדירתן לישראל בפלח שוק משמעותי אחד: רכב מסחרי. הסיבה לכך היא נסיבתית: יצרניות הרכב האירופיות מתכוננות זה שנים ליום שבו רכב מסחרי לא יוכל לנסוע ברחבי הערים, ולכן לאירופים יש היצע נאה של מסחריות חשמליות, וזאת בניגוד למכוניות הנוסעים החשמליות מאירופה. 

אבל BYD כן נערכת לשיווקה של מסחרית חשמלית ראשונה של היצרנית בישראל: ETP3. על פי נתוני BYD, ה־ETP3 משתרעת על אורך של 4.66 מטרים ומסוגלת להעמיס עד 780 קילוגרמים, מה שמייעד אותה למשימות חלוקה עירונית בעיקר. הטווח הרשמי אינו גדול כמו זה שניתן למצוא במכוניות נוסעים: ה־ETP3 מסתפקת ב־275 קילומטרים בין טעינות, כיאה לרכב חלוקה עירוני. בנוסף, יש גם יכולת טעינת DC מהירה.

צ'רי Small Ant

שוק הרכב הישראלי מעולם לא היה כר פורה למכוניות זעירות. הסיבה לכך היא תמחירית: עד לפני כמה שנים היה ניתן לרכוש בישראל מכונית מיני חדשה בכ־70 אלף שקל, אבל כיום המצב שונה: עובדתית, רכב חשמלי הוא רכב יקר, הפקקים לוחצים והתנועה בערים קשה. לכן צצו לאחרונה לא מעט יבואנים שכן בוחנים מחדש יבוא של רכב עירוני חשמלי זעיר. רובם מייבאים מוצרים של יצרנים שאינם מוכרים בישראל, אבל צ'רי הסינית כבר הפכה נפוצה בארץ, ו־Small Ant של צ'רי תעבור בישראל בקרוב בדיקות. 

ה־Small Ant כשמה כן היא: אורכה של הצ'רי הקטנה הוא 3.2 מטר, רוחבה הוא 1.67 מטר ואורכו של בסיס הגלגלים שלה הוא 2.15 מטר בלבד. קיבולת הסוללה שלה היא 35 קילוואט/שעה והמהירות המרבית אשר מבטיחה שהנמלה הקטנה תישאר בעיר היא 100 קילומטרים לשעה. המחיר בסין, אגב, הוא פחות מ־15 אלף שקל.

Forthing T5

לדונגפנג הסינית, יצרנית ענק אשר מייצרת לפי הצהרתה מעל 3 מיליון מכוניות בשנה, יש תת־מותג שנקרא "לייטינג" בסין או Forthing עבור שוקי יצוא. UMI, יבואנית שברולט, הודיעה ממש לאחרונה שקיבלה את הזיכיון ליבוא של Forthing ושהדגם הראשון אשר יגיע לישראל יהיה T5 החשמלית. 

לפי נתונים ש־Forthing עצמה חשפה, ה־T5 בגרסתה החשמלית (בסין יש גם גרסה מונעת בנזין) משתרעת על אורך של 4.6 מטר, רוחבה הוא 1.86 מטר ואורכו של בסיס הגלגלים הוא 2.71 מטר. ה־T5 מוצעת בסין בשתי רמות טווח: 430 קילומטרים ו־630 קילומטרים לפי נתוני היצרנית.

Weima W6

על פי רישומי היבוא של מדינת ישראל, ממש בעוד כמה ימים צפויה לנחות בישראל מכונית W6 ראשונה של Weima הסינית. כנהוג בסין, שיטת הענקת השמות לדגמים והיצרנים מסובכת במיוחד, אבל Weima היא למעשה WM Motor שבעצמה גם משווקת את המכוניות תחת השם Weltmeister. לפי שפע של פרסומים בסין, היצרנית עצמה נקלעה לקשיים, אבל עובדתית המכונית נמצאת באונייה בדרך לארץ. לפי הנתונים של Weima, ה־W6 משתרעת על אורך של 4.62 מטר ולרוחב של 1.85 מטר. טווח הנסיעה הרשמי לפי היצרנית הוא 520 קילומטרים והמהירות המרבית היא 150 קמ"ש.

NETA U Pro

להוזון הסינית יש חטיבת רכבי נוסעים אשר מתמחה ברכב חשמלי בלבד: שמה הוא NETA. זיכיון היבוא של NETA נמצא בידי קבוצת בליליוס ומכוניות ראשונות צפויות להגיע לישראל כבר בחודשים הקרובים. הדגם הבולט ביותר בהיצע של NETA הוא ה־U Pro, רכב הכביש־שטח ההתחלתי של היצרנית. לפי נתוני NETA, ה־U Pro מצויד במנוע אשר מפיק 231 כוחות סוס, אבל חשוב מכך, טווח הנסיעה הרשמי לפי נתוני NETA הוא 611 קילומטרים בין טעינות. מעבר לכך, לפי היצרנית הרכב מצויד לפחות בשוק הסיני ב"עוזר אישי", מעין מערכת אשר מזכירה את Siri אשר אחראית על הפונקציות השונות. מבחינת ממדים, U Pro משתרע על אורך של 4.55 מטר ולרוחב של 1.86 מטר.

Support Ukraine